Bežky

Makov – Kmínek – Biely Kríž – Vrchpredmier

26.02.15

Makov, Trojačka – Bumbálka – Masarykova chata – Smutníky – Chata Kmínek – Korytové – Janošec – Hluchánka (Kelčovské sedlo) – Bobek – Konečná – Chata Doroťanka – Súľov, štátna hranica CZ/SK – Bílý Kříž/Biely Kríž – Klokočov, Vrchpredmier-Papíkovci

Z Trojačky na Chatu Kmínek

Ráno vyrážame na túru v drsnom rannom termíne ešte za tmy, keď väčšina normálnych nepracujúcich smrteľníkov ešte sladko spí. Ďalší autobus z Makova na Trojačku ale odchádza až na obed, a tak nemáme veľmi na výber. Z Trojačky ideme kúsok pešo po hlavnej ceste na Moravu a dúfame, že nás reflexné prvky na odeve robia dostatočne viditeľnými pre prechádzajúce autá. Žlto značená trasa našťastie zakrátko odbočuje na zasneženú príjazdovú cestu, na ktorej si niektorí z nás nasadzujú lyže, iní pokračujú chvíľu pešo. Stúpanie je mierne a snehu tak akurát. Pred tromi rokmi to tu bolo výživné prešliapávanie hlbokým prašanom.

Pri Bumbálke sa dostávame na hraničný hrebeň s Českou republikou. Tu začínajú strojovo upravované trate, po ktorých pôjdeme väčšinu dňa. Je pod mrakom a trocha pofukuje, a tak sa na Bumbálke veľmi nezdržujeme. Zakrátko míňame 90-ročnú Masarykovu chatu, ktorá je ešte zavretá. Hoci je už na moravskej strane, dá sa tu platiť aj eurami. Za chatou objavíme peknú drevenú sochu orla so slovenským dvojkrížom a s nápisom „Poznajme sa, buďme priatelia 2014“. Pokračujeme po hrebeni a miestami sa nám otvárajú výhľady na moravskú stranu. Ku slovenskej chate Kmínek dorážame o deviatej, práve keď otvárajú. Po výdatnom občerstvení sa nám ani nechce odísť.

Po hrebeni na Bílý Kříž

Hneď za chatou Kmínek sa zahrejeme prudkým stúpaním na Korytové (881 m n. m.). Po hrebeni sa dostávame na Janošec, z ktorého vedie miene klesajúca zvážnica do Kelčovského sedla. Trasu z Bumbálky na Hikingu pekne opísala Jitka, ktorá v spomínanom sedle odbočila na modro značený chodník vedúci na Salajku. My pokračujeme po hraničnom hrebeni – cestou prechádzame okolo fotogenických samôt, ktoré sú typické pre tunajšie kopaničiarske osídlenie. Pri rázcestníku Bobek si doprajeme krátku pauzu – je tu prístrešok s panoramatickou mapou. Odtiaľto je veľmi dobrý výhľad najmä na moravskú stranu – na Smrk a Lysú horu, označovanú za kráľovnú Moravsko-sliezskych Beskýd.

Až tu stretávame prvého bežkára. Prichádza z moravskej strany a zisťuje, či sme náhodou nevideli jeho zatúlaného psa. Na obed sa dostávame do osady Konečná, ktorá je tiež plánovanou konečnou našej túry. Mne sa však zdá ešte priskoro zakončiť túru, a tak pokračujem sólo po hraničnom hrebeni ďalej. Po Chatu Doroťanka je trasa pekne strojovo upravovaná. Za chatou klesám k osade Šučíkovci. Za usadlosťou Chylíkovci stúpam po len pešiakmi prechodenom chodníku na vrch Súľov (903 m n. m.). Za ním prichádzam po krátkom zjazde na horskú samotu Bílý Kříž/Biely Kríž. Dá sa z neho síce pokračovať ďalej po česko-slovenskej hranici až po sedlo Veľký Polom, no vraciam sa k napojeniu na žltú značku (Súľov, štátna hranica) a spúšťam sa rýchlym zjazdom do Vrchpredmiera, miestnej časti obce Klokočov. Na autobusovú zastávku v osade Papíkovci prichádzam súčasne s autobusom, ktorý má vezie do Turzovky.

V čase nášho bežkárskeho prejazdu sme mali priam ideálne podmienky na lyžiarsku turistiku. Teplota tesne pod bodom mrazu, slabý vietor a dostatok snehu. Hrebeňová trasa bola súvislo strojovo upravená až za Chatu Doroťanka a bolo na nej minimum prudkých stúpaní a klesaní. Celá trasa je veľmi dobre značená. Väčšinou sleduje červenú turistickú značku, no obchádza niektoré prudké stúpania. Preto je vhodná aj pre menej zdatných bežkárov, snáď s výnimkou záverečného úseku, ktorý nebol upravovaný. Po ceste boli štyri horské strediská, resp. chaty (Bumbálka, Kmínek, Konečná, Doroťanka a Biely Kríž) s možnosťou stravovania a ubytovania. Na hrebeň sa dá dostať aj priamo z Makova po modrej značke, kde treba rátať s väčším prevýšením.

Makov – Kmínek – Biely Kríž – Vrchpredmier 26/02/15 14:50 3 príspevky

Bežky Na bežkách zo sedla Zbojská po Veporských vrchoch Vo východnej časti Veporských vrchov na okraji NP Muránska planina leží sedlo Zbojská. Možnosť ubytovania a stravovania z neho robí ideálny východzí bod pre pešie, cyklistické i lyžiarske túry. Atraktívnosť lokality zvyšuje aj nedávno rekonštruovaný zrub v sedle Burda vzdialenom len 7 km. Presvedčili sme sa o tom počas štyroch dní, strávených na bežkách v malebnom kúte Slovenska. 27/12/18 Igor Bazovský Muránska planina, Veporské vrchy
Skialp Zimný prechod Oravských Beskýd na BC bežkách Počas trojdňového prechodu tretieho najvyššieho slovenského pohoria sme navštívili jeho tri najzaujímavejšie miesta, ktoré ležia na poľsko-slovenskom pomedzí: Pilsko, Modralová (najsevernejší bod SR) a Babia hora. Prechod bol akýmsi mixom klasického bežkovania, skialpinizmu a pešej turistiky, a preto sa naň treba vybrať s patričnou výbavou - okrem oblečenia do každého počasia a BC bežiek k nej patria mačky a tulenie pásy. 06/03/17 Igor Bazovský Oravské Beskydy
Bežky Makov – Kmínek – Biely Kríž – Vrchpredmier Turzovská vrchovina je, rovnako ako známejšie susedné Javorníky, rajom lyžiarskej turistiky. Trasy na hraničnom hrebeni s Českou republikou sú väčšinou strojovo upravované a po ceste je dostatok chát, kde môže turista pookriať a doplniť si sily. 26/02/15 Igor Bazovský Západné Beskydy

Bežky Útulňa Líška a Lomnistá dolina s pomníkom Jana Švermu Keď v horách prišla prvá nádielka snehu, zbalil som lyže a vyrazil. Uvažoval som aj o putovaní naťažko s využitím útulní na Poľane, ale v piatok som sa vymotal z práce tak neskoro, že som sa napokon rozhodol otestovať Domček HS na Čertovici. Dobre som urobil, ísť na prvú lyžiarsku túru sezóny s veľkým batohom na pleciach, by nebol najlepší nápad. dnes Pavol Timko Nízke Tatry
Príbeh Inéz Sedím si v mokrých trenírkach na teplej tráve a je mi dobre. Výnimočne dobre. Po štyroch dňoch putovania ma značka zaviedla do veľmi hlbokého a lúčnatého sedla a koniec dediny bol iba asi dvesto metrov odo mňa. Štyri dni mi slnko pripekalo na hlavu a už som bol od potu slaný ako soľnička. Biele mapy po košeli, tričkách, na čapici, ba aj na kraťasoch. Na niektorých chúlostivých miestach som bol už aj odretý a len tuba modrej Indulony zabránila najhoršiemu. A tak som opustil značku a poľnou cestou zišiel do dediny. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Návrat do detstva – salaše pod Čiernym kameňom Z detstva mám na dovolenky v Liptovských Revúcach krásne spomienky. Nekonečná cesta Škodou stodesať, ktorú nám spríjemňovalo „la šánte mí kantáre“ zo staručkej Aiwy, tuhý boj nášho staručkého auta so stúpaním na Donovaly, ukončený buď výdychom úľavy celej posádky alebo vyvretou vodou. 17/01/19 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč

Makov – Kmínek – Biely Kríž – Vrchpredmier 26/02/15 14:50 3 príspevky
    • Západné Beskydy: Turzovská vrchovina
    • zima
    • 06.02.2015
    • horské chaty: Bumbálka, Masarykova chata, Sněžná, Kmínek, Konečná, Doroťanka a Bílý Kříž/Biely Kríž (hotel Sulov, Bílý Kříž, hotel Baron-Kysuca)
    • Makov, centrum (vlak, bus) - Trojačka (bus)
      Klokočov, Vrchpredmier (bus) - Turzovka (vlak, bus)