Bežky Chaty na Rači – Kalinový vrch – Oščadnica

Oščadnica je obec ležiaca pod najvyšším vrcholom regiónu Kysúc – Veľkou Račou (1236 m). Je východiskovým bodom niekoľkých turistických a cykloturistických trás a zimným lyžiarskym strediskom. Ale aké sú v jej okolí podmienky pre bežkovanie? To sme sa v rámci jedného víkendu rozhodli zistiť. Keď nás kamarát zavolal jeden víkend na Kysuce, okrem lyží sme sa rozhodli zobrať si tiež bežky.

1 deň
zima – 21.02.2014
Kysucké Beskydy
prameň pod Kalinovým vrchom
Oščadnica (bus, lanovka) - Dedovka (lanovka), Oščadnica (vlak, bus)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Chaty na Rači – Úpratiská – Blažejovec – Kalinový vrch – Májové – Oščadnica, centrum

Rozhodnutiu, kam sa ísť bežkovať, predchádzalo hľadanie na internete. Údaje o existencii a aktuálnom stave bežkárskych trás nie je vždy jednoduché nájsť. Nakoniec sme sa dopátrali k informácii, ze v okolí vrcholovej stanice lanovky Dedovka je niekoľko bežkárskych okruhov. Na „Stope zdravia“ sa majú nachádzať upravované okruhy v dĺžke 1, 2, 3 a 5 km. Podľa dva týždne starej informácie, upravená by tiež mala byť trasa na Úpratiská a Kalinový vrch. Ako to tam naozaj vyzerá, zistíme až na mieste. Dušan pôjde na bežkách, ja pešo.

Ideálne je vyviezť sa lanovkou Dedovkou k "chatám na Rači" a pešo prejsť k drevenej kaplnke. Kaplnka je zasvätená Júdovi Tadeášovi, patrónovi beznádejných prípadov. Dúfam, že my dnes do tejto kategórie patriť nebudeme. Odtiaľto treba ísť kúsok po modrej turistickej značke a môžeme nasadzovať bežky. Stopa vedie dvomi smermi, vpravo súbežne s modrou značkou, vľavo jedným z okruhov, k pamätníku padlým počas oslobodzovacích bojov počas 2. svetovej vojny. My ideme vpravo. Hoci je bežkárska stopa vyznačená, terén je zľadovatený a plynulému pohybu po stope bráni napadané ihličie. Miestami treba odhadzovať konáre stromov. Zrejme tu bol nedávno prudký vietor.

Väčšina trasy vedie širokou lesnou cestou, je to prevažne rovinka, s miernym klesaním a občas stúpaním. Niektoré klesania sú strmé, na zľadovatenej stope sa nedá brzdiť a Dušanove klasické bežky nemajú hrany. Radšej sa vyzúva a bežky klesajúcim úsekom nesie. Hoci na vrchole Dedovky bol vetrisko, v lese sme v závetrí, len sem–tam nám vietor pripomenie, že dnes je v prírode pánom on. Na rúbaniskách a miestach, kde rastú stromy s nižším porastom, sa nám otvárajú výhľady do zasneženého údolia smerom k dedine Zborov nad Bystricou.

Na Úpratiskách končia okruhy, odtiaľto sa dá vrátiť späť k Dedovke alebo pokračovať po modrej turistickej značke, ktorá je zároveň bežkárska trasa, na Kalinový vrch. Volíme druhý variant. Počasie sa vylepšuje, slniečko sa na nás usmieva a tiež bežkárska stopa je v lepšom stave. Ľad ustupuje, sneh je mäkší a viac sa prispôsobuje bežkám. Začínajú výhľady aj na druhú stranu údolia, smerom k Oščadnici a k okolitým kopcom, vidíme hrebeň Veľkej Rače. Trasa je na výhľady naozaj bohatá.

Pred Kalinovým vrchom sa od našej modrej značky odpája zelená, ktorá vedie do Krásna nad Kysucou. Na kúsku, ktorý vidíme, je tiež vyznačená bežkárska stopa. Škoda, že nemáme možnosť zistiť, či je na celom úseku. Odtiaľto si treba trochu vystúpať a najbližších pár stoviek metrov je asi výhľadovo a aj kvalitou bežeckej stopy najkrajších z celého úseku. Na lúke nás prekvapí príjemné posedenie – krytá besiedka s lavičkami a 5 minút vzdialeným prameňom. Odtiaľto vedú dve trasy. Širšia, vyratrakovaná lesná cesta s bežkárskou stopou a modrou turistickou značkou vedie k železničnej stanici v Oščadnici.

Nakoľko my sa chceme dostať priamo do centra obce, zvolíme žltú turistickú značku, na ktorej je spomínaný prameň. Dušan sa prezúva z bežeckých topánok do turistických, bežky ďalej ponesie na pleci. Značka je zároveň náučným chodníkom, strmo klesá dole do obce. Záverečné klesanie nad obcou je nepríjemné, vedie popri lyžiarskom svahu a lanovej dráhe, preto si tu treba dávať pozor.

Zhrnutie

Trasu odporúčame pre výhľady do údolia a na okolité kopce. Vhodnejšia je zrejme pre backcountry lyže s hranami. Ideálne podmienky na nej môžu byť v čase, keď napadne čerstvý prašan. Býva strojovo upravovaná. Orientácia v teréne je jednoduchá, celá trasa je vyznačená rázcestníkmi aj bežkárskym značením.