Poľovnícka chata Široká

28. 03. 2015
Pri študovaní mapy v okolí Brezovej pod Bradlom som si všimol na lúke neďaleko červenej značky vyznačenú budovu. Tušil som, že by to mohla byť nejaká chata a chcel som sa pozrieť, či by tam nebola možnosť prespať v prípade nutnosti. Je to síce neďaleko civilizácie, ale jeden nikdy nevie. Pútnika môže chytiť lejak alebo chce na druhý deň pokračovať v túre.

Chata sa nachádza neďaleko asfaltky, takže je k nej prístup veľmi jednoduchý z rôznych smerov.

Z námestia v Brezovej pod Bradlom po červenej až po smerovník Dlhé rovne a keď sa červená odkloní doprava, treba pokračovať rovno po ďalšiu križovatku. Tu voľakedy išla červená po asfaltke doprava, no treba pokračovať rovno do vŕšku a po pár desiatkach metrov stojí na okraji veľkej lúky kamenná chata. Z námestia sem je to približne 4 km.

Od rázcestia žltej a zelenej pri rekreačenom stredisku Výtok sa dá dostať k chate po 6 km. Žltou treba vykročiť smerom na Komárkovú. Tu treba opustiť značenú trasu doľava a po lesnej ceste ísť k asfaltke a po nej rovno až na križovatku asfaltiek so starým smerovníkom chata Široká. Tu treba pokračovať doľava do vŕšku a po pár desiatkach metrov zastanete pred chatou.

Poľovnícka chata Široká je podlhovastá, kamenná stavba v celkom dobrom stave. Vidno, že je využívaná a majitelia sa o ňu starajú. Stojí asi 30 metrov od asfaltky na okraji obrovskej lúky, kde je oproti nej samozrejme posed. Väčšina okien je zamrežovaná a vstup do chaty zabezpečený kovovými dverami. Pre možnosť prespania je zaujímavý prístrešok, či kryt vstupu do pivnice, ktorý delí opticky chatu na dve časti. Prístrešok podopiera šesť drevených stĺpov a na ľavej a pravej strane je latkový plot do výšky pása. Podlaha prístrešku je vyložená kameňmi a vstup na schody do pivnice delí prístrešok na dve polovice. V ľavej sa nachádza stôl a pod ním ďalší s kovovými šuplíkmi, ako aj drevená lavica. V pravej časti je drevený stôl a lavica.

Zvedavosť mi nedala a zišiel som po schodoch dolu. Tu ma čakalo prekvapenie. Predpokladal som, že pivnica bude zatvorená dverami, čo aj bola, ale medzi rámom dverí a ľavou stenou je z mne nepochopiteľných dôvodov voľný priestor, ktorým sa štíhly turista dostane dnu, keby vonku šľahal dážď z boku. V každom prípade odporúčam pod spací vak karimatku. Hoci má prístrešok rozmery približne 4 x 6 m, pre schody sa tu vyspia len štyria ľudia.

Pred chatou je ohnisko aj s lavicami do polkruhu a v neďalekom lesíku je dosť dreva na večerný ohník. Vzhľadom na blízkosť civilizácie miesto odporúčam na prenocovanie len vo výnimočnom prípade a samozrejme zanechať po sebe poriadok. Správajme sa k cudziemu majetku tak, ako by sme chceli, aby sa druhí správali k nášmu. Viac o histórii objektu si môžete prečítať v popise pod fotografiou od Vladimíra Lukačoviča.

Prameň ani studňu som nenašiel, ani na mape nie je nič vyznačené. Takže najbližšia voda je v Brezovej pod Bradlom alebo v rekreačnom stredisku Výtok.

Poľovnícka chata Široká 03/06/16 19:33 5 príspevkov

Bivak Pivnica Kolovrátok pod Mesačnou Opäť raz som sa presvedčil, že ak som niekade išiel desaťkrát, ešte stále som si všetko poriadne nepozrel. Na lúke Kolovrátok pod kopcom Mesačná vždy bývala kontrola pri Pochode bankových úradníkov. Chalani stanovali pri altánku a od prameňa sa chodilo neznačene k oploteniu obory Biela skala. Že je tam asi uprostred lúky pod stromami v lese pivnica, som si všimol až minulú sobotu, keď som prechádzal zo Sološnice do Píly. 17/10/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra České středohoří – okolím Litoměřic Náš T. O. Bjatek sa v roku 2020 dožíva 20. výročia svojej existencie. Na tento, pre nás tak významný rok, sme si pripravili viacero zájazdov – švajčiarske štvortisícovky, jednodňovky na Madeire, rakúske pohodové dvojtisícovky a České středohoří. Prišla však pandémia a plány nielen na zahraničie, ale aj domáce akcie padali jeden za druhým. 06/10/20 Miroslav Svítek Svet
Túra Píla – Budmerice – Báhoň Prechod Lúčanskou Fatrou a debata s kamarátom ma inšpirovala k plánovaniu účasti na Špačinskej stovke, respektíve jej polovičke po Myjavu. To som však zabudol, že som pred časom kúpil lístky do divadla na sobotu večer. Bolo treba zvoliť niečo, z čoho sa dá v rozumnom čase vrátiť domov a scivilizovaný sa vybrať za kultúrou. Ešteže mám v šuplíku vždy pár tipov, kam sa chcem vybrať. Rozhľadňa pri Jablonci a Náučno-poznávací chodník popri Gidre bol jedným z nich, a tak sme sa tam vybrali s kamarátkou. 11/09/20 Miroslav Svítek Podunajsko

VHT Ennstaler Alpen – Kreuzmauer Gesäuse je v mojich očiach najkrajším národným parkom Rakúska. Vápencové hory nie sú príliš vysoké, sú však poriadne divoké. Hrebene pohoria sú pre bežného turistu neschodné, hoci ich časti sa prejsť dajú. Vlani som prešiel z Malého na Veľký Pyhrgas, nuž a tento rok som chcel prejsť z Frauenscharte na Kreuzmauer. Problém bol v tom, že sa mi to nepodarilo. Napriek tomu bola prechádzka atraktívna. Myslím, že to bola najkrajšia túra, akú som túto sezónu v Rakúsku prešiel. dnes Martin Knor Svet
Túra Ihla a Čierna hora - okruh z Ihlian Moja mienka o Levočských vrchov bola, že sú rozsiahle, vhodné na bicykel, takmer bez značenia a kam sa človek pozrie, vidí holinu. Z toho plynul môj doterajší nezáujem ako pešiaka. Napriek tomu mi pri pohľade z Tatranskej Lomnice nedal spať jeden výrazný vcholček “Levočákov”. včera Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy
Túra Na Starý plášť s dieťaťom Starý plášť je neznačený kopec neďaleko červenej malokarpatskej hrebeňovky (Štefánikova magistrála). Len tak na mape by ma asi neupútal, no po zapnutí vrstvy fotiek je jasné, že stojí za návštevu. Po ceste je tiež známa jaskyňa Deravá skala. 18/10/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Poľovnícka chata Široká 03/06/16 19:33 5 príspevkov
    • Malé Karpaty
    • 4 ľudia s vlastným spacákom a kariamtkou v prístrešku pri vstupe do pivnice
    • v okolí nie je zdroj pitnej vody
    • krytý vstup do pivničných priestorov poľovníckej chaty