Prístrešok nad pivnicou

Poľovnícka chata Široká

28. 03. 2015
Pri študovaní mapy v okolí Brezovej pod Bradlom som si všimol na lúke neďaleko červenej značky vyznačenú budovu. Tušil som, že by to mohla byť nejaká chata a chcel som sa pozrieť, či by tam nebola možnosť prespať v prípade nutnosti. Je to síce neďaleko civilizácie, ale jeden nikdy nevie. Pútnika môže chytiť lejak alebo chce na druhý deň pokračovať v túre.

Chata sa nachádza neďaleko asfaltky, takže je k nej prístup veľmi jednoduchý z rôznych smerov.

Z námestia v Brezovej pod Bradlom po červenej až po smerovník Dlhé rovne a keď sa červená odkloní doprava, treba pokračovať rovno po ďalšiu križovatku. Tu voľakedy išla červená po asfaltke doprava, no treba pokračovať rovno do vŕšku a po pár desiatkach metrov stojí na okraji veľkej lúky kamenná chata. Z námestia sem je to približne 4 km.

Od rázcestia žltej a zelenej pri rekreačenom stredisku Výtok sa dá dostať k chate po 6 km. Žltou treba vykročiť smerom na Komárkovú. Tu treba opustiť značenú trasu doľava a po lesnej ceste ísť k asfaltke a po nej rovno až na križovatku asfaltiek so starým smerovníkom chata Široká. Tu treba pokračovať doľava do vŕšku a po pár desiatkach metrov zastanete pred chatou.

Poľovnícka chata Široká je podlhovastá, kamenná stavba v celkom dobrom stave. Vidno, že je využívaná a majitelia sa o ňu starajú. Stojí asi 30 metrov od asfaltky na okraji obrovskej lúky, kde je oproti nej samozrejme posed. Väčšina okien je zamrežovaná a vstup do chaty zabezpečený kovovými dverami. Pre možnosť prespania je zaujímavý prístrešok, či kryt vstupu do pivnice, ktorý delí opticky chatu na dve časti. Prístrešok podopiera šesť drevených stĺpov a na ľavej a pravej strane je latkový plot do výšky pása. Podlaha prístrešku je vyložená kameňmi a vstup na schody do pivnice delí prístrešok na dve polovice. V ľavej sa nachádza stôl a pod ním ďalší s kovovými šuplíkmi, ako aj drevená lavica. V pravej časti je drevený stôl a lavica.

Zvedavosť mi nedala a zišiel som po schodoch dolu. Tu ma čakalo prekvapenie. Predpokladal som, že pivnica bude zatvorená dverami, čo aj bola, ale medzi rámom dverí a ľavou stenou je z mne nepochopiteľných dôvodov voľný priestor, ktorým sa štíhly turista dostane dnu, keby vonku šľahal dážď z boku. V každom prípade odporúčam pod spací vak karimatku. Hoci má prístrešok rozmery približne 4 x 6 m, pre schody sa tu vyspia len štyria ľudia.

Pred chatou je ohnisko aj s lavicami do polkruhu a v neďalekom lesíku je dosť dreva na večerný ohník. Vzhľadom na blízkosť civilizácie miesto odporúčam na prenocovanie len vo výnimočnom prípade a samozrejme zanechať po sebe poriadok. Správajme sa k cudziemu majetku tak, ako by sme chceli, aby sa druhí správali k nášmu. Viac o histórii objektu si môžete prečítať v popise pod fotografiou od Vladimíra Lukačoviča.

Prameň ani studňu som nenašiel, ani na mape nie je nič vyznačené. Takže najbližšia voda je v Brezovej pod Bradlom alebo v rekreačnom stredisku Výtok.

Poľovnícka chata Široká 03/06/16 19:33 5 príspevkov

Reportáž Trigonála 2020 (koroverzia) Trigonála je asi jediný pochod na Slovensku, ktorý sa ide cez hranice troch štátov, odkedy bolo možné najprv chodiť do Rakúska cez colnicu, neskôr luxusne, kde to človeku v teréne vyhovovalo a pre Maďarsko to platilo obdobne. Prišla však covidová doba a po rokoch sa nám zrazu hranice zatvorili, a to nielen medzištátne, ale aj okresné. Akcie zverejnené v Oblastnom turistickom kalendári Malé Karpaty a okolie na rok 2021 rušia turistické oddiely jednu za druhou. Organizátor Trigonály chcel zachovať kontinuitu pochodu, a tak využil možnosť chodiť na turistiku vo vlastnom okrese a pozmenil trasu pochodu. 25/02/21 Miroslav Svítek Podunajsko
Pozvánka Zimný výstup na Okrúhlu a OTO 24 vrcholov po roku Blíži sa XXIV. ročník Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát. Tento rok na Okrúhlu, neďaleko kláštora Katarínka nad obcou Naháč, ktorý bude 20. 02. 2021. Takto pred rokom som 15. 02. 2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy MK, na kopci Tŕstie, predstavil turistickej verejnosti nový oblastný turistický odznak (OTO) 24 vrcholov MK BSK. 17/02/21 Miroslav Svítek Publicistika
Túra Slovenský kras: Moldava nad Bodvou – Rožňava To nevymyslíš, to je život! Ono je to reklamná odrhovačka, ale istotne to mnohí z nás poznajú na vlastnej koži. Takto pred rokom ma po dvojmesačnom trápení zradili, zdalo sa že definitívne, platničky a skončil som v nemocnici, na liečení v kúpeľoch. A veru som dumal, či toto má byť nadchádzajúce obdobie života, zvané dôchodok. 08/02/21 Miroslav Svítek Slovenský kras

Túra Cesta hrdinov SNP: Čertovica – Trenčín Darth vader je nazad na Ceste hrdinov SNP. Tretia etapa začína na Čertovici, dokončuje prechod Nízkymi Tatrami, prechádza Starohorské vrchy, zdoláva Veľkú Fatru, Žiar, Strážovské vrchy a končí v Trenčíne. dnes Gabriela Grofová Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +
Príbeh Prvá noc pod hviezdami Bolo to na začiatku leta, keď som sa rozhodol, že útulniam a horským chatám dám košom a vyskúšam spať prvýkrát len tak vonku. Naplánoval som si teda dvojdňovú trasu krajom, ktorý veľa turistov nenavštevuje. včera Pavel Forgáč Príbehy
Túra Decembrová Siná s deťmi Výlet na Sinú, vari najkrajší kopec v Nízkych Tatrách, sme plánovali ísť s našimi chlapcami už dlhšiu dobu. Ale stále to nevychádzalo. Už keď sme chceli vyraziť, malo byť zlé počasie. Inokedy obavy krajšej časti výletníkov zo stretu s medveďmi prebili argumenty početnejšej chlapskej zostavy. Nakoniec v polovici decembra, počas niekoľko dní trvajúcej inverzie, sme išli na to. 25/02/21 Mirka a Milan Kvietkovci Nízke Tatry

Poľovnícka chata Široká 03/06/16 19:33 5 príspevkov
    • Malé Karpaty
    • 4 ľudia s vlastným spacákom a kariamtkou v prístrešku pri vstupe do pivnice
    • v okolí nie je zdroj pitnej vody
    • krytý vstup do pivničných priestorov poľovníckej chaty