Názor

Poďakovanie do Limby

20.03.15

Jenže to je již dávno. Pak jsem 20 roků neměl, nebo lépe řečeno, jsem si nenašel čas. Až před 10 lety jsem se na známá místa vrátil a od té doby každý rok s několika přáteli přejdeme na back-country běžkách krásný hlavní hřeben Velké Fatry z Krížnej do Ružomberku. Samozřejmě již ne závodním tempem, jak tomu bylo dříve, ale přechod si užíváme několik dní s přespáním na chatách nebo na salaších.

Letošní výlet jsme si chtěli zvláště užít, neboť jeden z nás měl kulaté narozeniny a dal si přechod jako dárek k narozeninám. Podceněním váhy batohu jednoho z účastníků, zhoršeným počasím, zvolením neznámého cíle pochodu pro ten den (na Limbě jsme nikdy předtím nebyli) a v poslední fázi i díky zmatkům v komunikaci ve skupině (raději se o tom nebudu rozpisovat) jsme se s manželkou dostali do docela nepříjemné situace.

Žlutá značka v Severním sedle Rakytova ukazovala půl hodiny na Limbu, což se zdálo být rozumnější než pokračovat 1,5 hodiny na Smrekovicu. Všude okolo hustá mlha, následně i tma a žádné pokračující stopy, značky anebo tyčování. Prostě nás to v Severním sedle Rakytova zastavilo. Kdo zná hory, tak ví o čem píši. Naštěstí byl na této straně Rakytova signál a ochotný chatař Peter, který ještě s jedním ubytovaným pro nás do sedla vyšlapal a bezpečně nás svedl strmým lavinovým svahem do bezpečí útulny. Následující krásné slunečné ráno na Limbě, horký čaj a polévka od chataře nám pomohly vymazat pachuť předchozích zmatků.

Závěr

Jako pamětník musím konstatovat, že se klimatické změny podepisují i na tomto hřebenu. V posledních letech jsem zde nezažil idylické sněhové podmínky, které si pamatuji z dřívějška. Vždy to byl větrem vytvarovaný led, nebo sníh s ledovou krustou, případně úplně rozbředlý sníh a tak se čím dál více přikláním k tomu, že si budu muset obnovit svoji skialpinistickou výbavu. Dále, značení žluté značky vedoucí z hlavní trasy přes Severní sedlo Rakytova k Limbě je pro zimní podmínky nedostatečné. Podle mého názoru by zde mělo být jasně napsáno, že je cesta při hlubokém sněhu těžko prostupná až nebezpečná a že to nebude 30 minut, ale alespoň 1 hodina chůze v náročném terénu. Ze sedla také chybí tyčování pro případ mlhy.

Takže ještě jednou velké DÍKY chatařovi Peterovi za jeho ochotu a účinnou pomoc a pokud se bude tyčování cesty někdy v budoucnosti realizovat, tak rádi s manželkou pomůžeme.

Poďakovanie do Limby 25/01/19 14:54 118 príspevkov

Názor Poďakovanie do Limby O tom, jak jsme se zásluhou chataře z Limby nedostali na stránky denního tisku a i o mnohém jiném. Dříve jsem pracoval v Ružomberku a z té doby se datuje můj pěkný vztah k hřebenu Velké Fatry. Trasu Turecká - Ružomberok jsem absolvoval mnohokrát jak v létě, tak v zimě. Ráno lanovkou pod vrchol Krížnej a cca v 19.00 v cíli cesty na Kalvárii v Ružomberku. Jenže... 20/03/15 Zdeněk Doležal Príbehy

Túra Zbojnícka chata, Rainerova útulňa a Bilíkova chata Aj keď nadovšetko mám nesmierne rád prírodu a turistické podujatia, nie som nejaký extra tatranský vlk, skôr celkom začiatočník. Nikdy ma Tatry nelákali tak, aby som po nich musel liezť a celé ich schodiť. Možno to bolo tým, že som s turistkou začal trocha neskôr, v pokročilejšom veku a stanovil som si iné ciele, ktoré som chcel mať prejdené a prebádané. dnes Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Najkrajšie pešie okruhy 1. + 2. diel Keď vydavateľstvo DAJAMA začalo s edíciou Po Slovenskou, prvou lastovičkou bol sprievodca Najkrajšie pešie okruhy z roku 2013. V tomto roku vydavateľstvo pristúpilo k jeho opätovnému vydaniu s drobnými zmenami, okrem toho však vydalo pokračovanie a v pláne je aj tretí diel. Okružných trás na Slovensku sa dá urobiť naozaj veľa a tak sme sa pozreli, čo autorov knihy zaujalo tentokrát. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy
Lezenie Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Je ešte len koniec marca, ale dobrá predpoveď napovedá zotrvanie teplého počasie aj počas najbližšieho víkendu. Rozhodli sme sa preto, že slnečnú sobotu využijeme na dlhšie odkladaný prechod hrebeňa, ktorý začína od Východnej Slavkovskej veže a smeruje na Slavkovský štít. Ide o pomerne známy Vareškový hrebeň, oddeľujúci Veľkú Studenú dolinu od Slavkovskej dolinky. včera Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry