Výhľadová lúka na okruhu zdravia (Hornádska kotlina, obec Hranovnica a kopce Slovenského raja) Zatvoriť

Túra Kvetnica, Krížová cesta a okruh zdravia

Hovorí sa do tretice všetko dobré, tak aj v tomto duchu píšem tretí, a posledný, článoček z cyklu Kvetnica pri Poprade. Prejdeme sa dvomi krátkymi nenáročnými vychádzkami, ktoré nás opäť privedú na miesta s obmedzenými výhľadmi na Vysoké a Nízke Tatry, Slovenský raj a Hornádsku kotlinu. Hlavnými cieľmi bude návšteva rozostavanej kaplnky a impozantný rozhľad z okruhu zdravia.

1 deň
zima – 2015
Spiš: Kozie chrbty (predhorie Nízkych Tatier)
Poprad (vlak, bus) - Kvetnica (bus)
» č.1102 Nízké Tatry, Kráľova h (1:50.000)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Rekapitulácia, začiatok

Zopakujme si z predošlých vydaní, že zatiaľ sme absolvovali Náučný chodník Kvetnica rozdelený na lokalitu Zámčisko a Krížová. Obe dnešné trasy majú spočiatku zhodnú cestu do sedla pod Krížovou ako v prípade NCH Kvetnica - časť Krížová. Opäť prechádzame cez park liečebného ústavu a ďalej pokračujeme strmou lesnou cestou. Míňame studničku s prístreškom, do sedla prichádzame po hodinke. Tentokrát sa stáčame vľavo na juh a napokon po 100 metroch sa od seba oddeľujú aj dnes popisované prechádzky.

Krížová cesta, kaplnka

Poprad, časť Kvetnica – sedlo pod Krížovou – kaplnka – Kvetnica (trasa na mape)

Značenie: čierny kríž na bielom podklade. Dĺžka 3 km s prevýšením približne 210 m.

Postupujeme širokou cestou po hrebeni. Kde-tu sa z odlesnených častí otvárajú skromné pohľady na Poprad a Levočské vrchy. Terén sa vlní a v očakávaní sledujeme severný obzor s otázkou, či bude vidieť aj kúsok z Tatier. Netrvá to dlho a o 15 minút vychádzame z lesa a stojíme pred budúcou kaplnkou. Do záberu fotoaparátu sa snažíme vtesnať stavbu aj s hrebeňom Tatier a panorámou Popradu. Meníme smer a schádzame mladinou na východ. Kedy-tedy zakláňame hlavy pri pohľade na majestátne jedle. Z jedného miesta sledujeme kameňolomom doráňané Zámčisko, na ktorého vrchole je kryté posedenie s informačnými panelmi NCH Kvetnica - Zámčisko. Traverzmi v lese prudko klesáme a vychádzame pri kaplnke svätej Heleny. Na autobusovú zastávku ideme cez areál parku kúpeľov. Celkovo prechádzka trvá iba 2 hodiny.

Okruh zdravia, vyhliadka na Hornádsku kotlinu

Poprad, časť Kvetnica – sedlo pod Krížovou – vyhliadka v NPR Hranovnická dubina – Horáreň - Kvetnica (trasa na mape)

Značenie: žltý kruh na bielom podklade. Dĺžka 4 km s prevýšením približne 250 m. Smerovník KST v Kvetnici uvádza celkový čas 1:20 h, v opačnom smere 1:15 h.

Z hrebeňa schádzame vpravo, juhovýchodným úbočím. Úzky lesný chodníček klesá okolo sem-tam roztrúsených malých skál. Ponárame sa do lesa, kde duby rastú v skupinkách, ide o tzv. výmladkové dubiny, ktoré sú pozostatkom výrubu dospelých stromov a následného rastu výmladkov zo spiacich púčikov na pni alebo koreňov. Podľa mapy a navigácie po pár minútach vchádzame do NPR Hranovnická dubina, následne stojíme na pomerne veľkej lúke. Pod solitérnymi dubmi je improvizované sedenie a ohnisko. Naše oči sa pasú na takmer nekonečnom výhľade na Hornádsku kotlinu s obcami Spišské Bystré a Hranovnica. Za ich chrbtami sa vypínajú kopce Nízkych Tatier a Slovenského raja. Rozpoznávame majestátnu Kráľovu hoľu. Niekde vľavo je Predná hoľa. Stáčame sa na sever a v jedľovo-smrekovom poraste klesáme k horárni a ďalej ku kaplnke svätej Heleny. Autobusová zastávka na druhom konci parku je neďaleko. Tento výšľap nám trval necelé 2,5 hodiny.

Značenie oboch chodníkov je dobré a priechodnosť cez občas popadané stromy sa zdá pravidelne zabezpečovaná. Všetky popisované okruhy aj s predošlými sa dajú rôzne skombinovať. Pobyt v prírode si môžeme predĺžiť pokračovaním zelenou turistickou značkou do neďalekých Gánoviec s prehliadkou miestneho geoparku, travertínových kôp a prameňov. Ešte spomeniem, že ďalšou zaujímavosťou Kvetnice je výskyt minerálov, najmä achátov v kameňolomoch pod Zámčiskom.

Užitočné odkazy

Zámčisko - prechádzka na Popradský hrad
Náučný chodník Kvetnica

Nad Popradom vyrastá originálna kaplnka
Krížová cesta Poprad

Okruh zdravia

Poprad - Kvetnica (minerály)