Hájska skala a Sklenianske lúky

26.03.15
Nielen Fatrami a Tatrami je človek živý. Niekedy dokáže turistu potešiť aj menšia a nenápadná túra, tak ako sa to stalo nám pri výlete na Hájsku skalu. Výrazná skala nad Ráztočnom v pohorí Žiar je známa asi najmä lezcom, ktorých tu láka 20 m vysoký vápenec, avšak výlet k nej môže spestriť deň každému. Okrem skaly si prejdeme aj lúky ma pomedzí Turca a Hornej Nitry.

Prvý marcový víkend roku 2013 trávime v Bojniciach, a tak hľadáme cieľ na nejaký poobedný výlet. Geocaching nám vždy poskytne zopár tipov, z ktorých sa rozhodujeme pre Hájsku skalu v pohorí Žiar s možným pokračovaním na Sklenianske lúky, keďže sme tu ešte ani ja a ani Matúš neboli.

Ráztočno – Hájska skala – Ráztočianske lazy - Sklenianske lúky – Remata - Ráztočno

Niečo po pol jednej poobede parkujeme auto kúsok od železničnej stanice Ráztočno (398 m), odkiaľ sa vyberáme po modrej značke smerom na Hájsku skalu. Chodník stúpa mierne lúkou, potom sa noríme do listnatého lesa na krátku strminku. Následne pokračujeme pohodlnou zvážnicou. Slnko pripeká, v lese sú posledné zvyšky snehu. Opäť chvíľka do kopca a sme hore. Výstup je rýchly, aj pomalým tempom sme za cca 40 minút na skale.

Hájska skala

Vápencová skala, nachádzajúca sa vo výške približne 640 m, nemá ďaleké výhľady, ale aj tie čo sú, potešia. Na juhu vidíme Handlovú a časť pohoria Vtáčnik, na východe Ráztočno, juhozápadne obce Jalovec a Chrenovec-Brusno, v pozadí dokonca Strážovské vrchy. Skalné bralo má výšku asi 20 metrov a využívajú ho najmä technickí lezci. Pod Hájskou skalou sa nachádza verejnosti voľne dostupná Hájska jaskyňa, ktorá je od roku 1994 prírodnou pamiatkou. My si chvíľu posedíme na lavičke s výhľadom, potom nájdeme kešku. Z časových dôvodov však prieskum jaskyne nechávame na inokedy, čo teraz aj spätne ľutujem, lebo však kedy sa tam človek opäť dostane.

Pokračovanie smerom na lúky

Miernym stúpaním pokračujeme smerom na Ráztočianske lazy, ktoré tvoria mezofilné lúčne spoločenstvá a listnaté lesy s prevahou buka. Tu je snehu o poznanie viac. Začíname sa prepadávať a náš plán prejsť aj cez Bralovú skalu začína pokrivkávať. Dávame si pauzu pri informačnej tabuli náučného chodníka neďaleko chát, kde sa dozvedáme, že práve táto časť pohoria Žiar sa vyznačuje krasovým charakterom – jaskyňami, priepasťami, vyvieračkami, závrtmi či škrapmi. Myslím, že sa sem tým pádom vyberieme aj niekedy v lete. Modrá značka nás neomylne vedie na Sklenianske lúky (690 m). Toto je pomedzie Turca a Handlovskej kotliny, a tak sa objavujú aj výhľady na Veľkú Fatru. Nebyť prepadávajúceho sa snehu, tak sa nám ide super. Celkom závidíme dvojici na bežkách, ktorú stretávame. Prostredie je krásne, lúky zbožňujem, či už sú zelené a plné kvetov, alebo sú pod snehom ako dnes.

Ďalej rovno na Rematu

Rozhodujeme sa, že z lúk začneme rovno zostupovať neodhrnutou cestou na Rematu. Bralovú skalu (826 m) na hlavnom hrebeni pohoria (zo Sklenianských lúk po červenej Ceste hrdinov SNP) si teda prejdeme inokedy. Podľa informácií, ktoré mám, aj táto skala poskytuje dobré výhľady, takže s jej návštevou netreba váhať. Mokrým snehom schádzame popri vyústení železničného tunela Sklené – Remata do strediska Remata, obľúbeného oddychového miesta najmä pre Handlovú. Nachádza sa tu menšia zjazdovka a ešte sa tu lyžuje.

Z Rematy je zvyšok trasy po nezáživnom asfalte. Tento úsek by sa dal skrátiť autobusom, ale v našom čase žiadny nešiel, a tak musíme cupkať okrajom cesty. Za Rematou je chata Poniklec, kde sa dá občerstviť, avšak nás čaká neskorý obed v Bojniciach. Tesne pred hlavnou cestou míňame po pravej strane kameňolom. Posledný kilometrík ideme povedľa železnice lúkami, keďže sa nám táto možnosť javí lepšie ako ísť po hlavnej ceste plnej áut. O pol piatej sme naspäť pri aute, opäť s výhľadom na Hájsku skalu. Kruh sa uzavrel a pekné poobedie je za nami. Ak teda budete v tejto oblasti a máte pár hodín čas, možno práve tento výlet je správnou voľbou.

Hájska skala a Sklenianske lúky 12/04/15 20:31 12 príspevkov

Skialp Eisenerzer Alpen - Wildfeld na lyžiach Na Slovensku sype sneh celý január, skitouring sa dá praktizovať aj v Malých Karpatoch, všetko, čo má ruky a nohy, je na lyžiach. Okrem mňa. Mladšia dcéra Vilma má len 7 mesiacov, a tak na lyže môžem zatiaľ zabudnúť. V archíve nachádzam aspoň fotky z výletu na rakúsky Wildfeld, ktorý patril k vydareným akciám v roku 2014. A tak si hovorím, že ho pre vás popíšem. 26/02/19 Andrea Morongová Svet
Túra Niederbauen Chulm nad Vierwaldstätter See V druhej polovici augusta 2014 sme s Matúšom dovolenkovali v Nemecku, Lichtenštajnsku, Švajčiarsku a Taliansku. Časť našich výstupov z toho obdobia je už na Hikingu popísaná. Tento rok pred pôrodom druhej dcéry som sa vrátila k fotkám z celého výletu a rozhodla sa pre vás popísať ešte jeden výstup. A to na švajčiarsky kopec s názvom Niederbauen Chulm (1923 m). 11/12/18 Andrea Morongová Svet
Svet Sicília – tipy na výlety s dieťaťom 2. časť Ako som písala v prvom článku, Sicíliu mám vo svojom pomyselnom zozname miest na turistiku už dlho. S 11-mesačnou dcérou trávime začiatkom mája 2017 týždeň v západnej časti ostrova. Rada sa s vami podelím o turistické i cestovateľské tipy, toto je ich druhá časť. 07/08/18 Andrea Morongová Svet

Túra Chata pod Soliskom a Škutnastá poľana s bábom Keď príde do hôr jeseň a začne farbiť všetko svojou pestrou paletou, každý okamih v nej strávený je dvojnásobne krásny. Pre mňa bol taký posledný septembrový deň v roku 2016, ktorý som strávila na vychádzke v slnkom zaliatych Vysokých Tatrách s dcérkou. Výber trasy sme podriadili tomu, že sme mali v nosiči 7-mesačného svištíka, no aj tak sme chceli bližšie k vrcholom, bližšie k modrej oblohe a bližšie k slniečku. dnes Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Zbojnícka chata, Rainerova útulňa a Bilíkova chata Aj keď nadovšetko mám nesmierne rád prírodu a turistické podujatia, nie som nejaký extra tatranský vlk, skôr celkom začiatočník. Nikdy ma Tatry nelákali tak, aby som po nich musel liezť a celé ich schodiť. Možno to bolo tým, že som s turistikou začal trocha neskôr, v pokročilejšom veku a stanovil som si iné ciele, ktoré som chcel mať prejdené a prebádané. dnes Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Najkrajšie pešie okruhy 1. + 2. diel Keď vydavateľstvo DAJAMA začalo s edíciou Po Slovenskou, prvou lastovičkou bol sprievodca Najkrajšie pešie okruhy z roku 2013. V tomto roku vydavateľstvo pristúpilo k jeho opätovnému vydaniu s drobnými zmenami, okrem toho však vydalo pokračovanie a v pláne je aj tretí diel. Okružných trás na Slovensku sa dá urobiť naozaj veľa a tak sme sa pozreli, čo autorov knihy zaujalo tentokrát. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy

Hájska skala a Sklenianske lúky 12/04/15 20:31 12 príspevkov
    • Žiar
    • zima
    • 03.03.2013
    • Remata (chata Poniklec, prepad z vodojemu)
    • Prievidza (vlak, bus) - Ráztočno (vlak, bus, parkovanie pri žel. stanici)