Graficky je kniha spracovaná netradične
Graficky je kniha spracovaná netradične Zatvoriť

Recenzia Július Satinský – Expedície

Keď sa spomenie meno Julo Satinský, každému sa hneď vybaví v pamäti charizmatický a zábavný človek, ktorý vnášal dlhé roky do slovenských domácností zábavu. Bol to nielen výborný herec a zabávač, ale dokonca aj vášnivý turista, ktorý sa túlal horami aj týždne. A práve o jeho dobrodružstvách z hôr je jeho posmrtne vydaná kniha s príznačným názvom Expedície 1973 - 1982.

Výrobca
Július Satinský a vydavateľstvo Slovart
Typ
cestopis
Páči sa mi
humorný text, ilustrácie, prílohy, netradičné grafické prevedenie, dobové fotografie
Infocena

Počet strán - 163
Formát knihy - 130 x 184 mm

Zhodnotenie

Jula Satinského som mal rád už od malého decka. Pri jeho knihách pre deti som naozaj trávil veľa času a dodnes si pamätám niektoré jeho výroky a básničky. Bol to jednoducho "Ujo Klobása". Detské knihy dávno zapadli prachom a po rokoch som si kúpil knihu, ktorá sľubovala pekný zážitok podľa názvu. Počítal som s tým, že kniha bude napísaná svojským štýlom a nemýlil som sa.

Julo si písal svoje zážitky z hôr do denníkov spolu s fotkami a rôznymi maličkosťami, ktoré v knihe nechýbajú – cestovné lístky, fotografie či ručne kreslené mapky. Všetky dobové pamiatky a zápisky sa rozhodli knižne vydať jeho potomkovia. Vďaka nim máme ďalšiu peknú knihu o horách.

Publikácia je naozaj skvostom, najmä čo sa týka grafického spracovania. Mnohé zápisky sú značne faktografické, plné mien a miest, po ktorých viedli kroky Jula Satinského. Našťastie, fakty dopĺňajú trefné poznámky a postrehy, ktoré neraz vyčaria úsmev na tvári. A kto by si myslel, že túlačky boli len nejaké dvojdňovky, bude na omyle.

Ukážka

Nerád by som prezrádzal z cestopisu priveľa, ale ako vhodnú motiváciu si knihu zadovážiť vyberiem aspoň pár zaujímavých výrokov z nej:

„Nohy máme radi. Maznáme sa s nimi. Nohy – to je teraz dôležitá známosť!“

„... Prespať by nás nechali moravskí lyžiari v drevenej búde, chlapci z retranslačnej stanice v gazíku – len chuji na Holubyho horko-ťažko otvorili bufet. Po 5 hodinách výstupu človek stojí pred veľkou budovou ako čurák. A maďarské deti sa mu vyškierajú zo starodávnej, drevom obitej jedálne...“

„V Rudohorí si značkár robí, čo chce.“

Knižku som prečítal za jeden večer. Nie je príliš rozsiahla, ale je písaná veľmi pútavo. Neraz sa k nej vraciam najmä kvôli jej grafickému spracovaniu. Prezerám si mapky, trasy, fotky... Odporúčam ju každému milovníkovi hôr a milovníkom humoru Júliusa Satinského.