Július Satinský – Expedície

22. 04. 2015
Keď sa spomenie meno Julo Satinský, každému sa hneď vybaví v pamäti charizmatický a zábavný človek, ktorý vnášal dlhé roky do slovenských domácností zábavu. Bol to nielen výborný herec a zabávač, ale dokonca aj vášnivý turista, ktorý sa túlal horami aj týždne. A práve o jeho dobrodružstvách z hôr je jeho posmrtne vydaná kniha s príznačným názvom Expedície 1973 - 1982.

Základné údaje

Rok vydania - 2011
Vydavateľstvo - Slovart
Počet strán - 163
Formát knihy - 130 x 184 mm

Zhodnotenie

Jula Satinského som mal rád už od malého decka. Pri jeho knihách pre deti som naozaj trávil veľa času a dodnes si pamätám niektoré jeho výroky a básničky. Bol to jednoducho "Ujo Klobása". Detské knihy dávno zapadli prachom a po rokoch som si kúpil knihu, ktorá sľubovala pekný zážitok podľa názvu. Počítal som s tým, že kniha bude napísaná svojským štýlom a nemýlil som sa.

Julo si písal svoje zážitky z hôr do denníkov spolu s fotkami a rôznymi maličkosťami, ktoré v knihe nechýbajú – cestovné lístky, fotografie či ručne kreslené mapky. Všetky dobové pamiatky a zápisky sa rozhodli knižne vydať jeho potomkovia. Vďaka nim máme ďalšiu peknú knihu o horách.

Publikácia je naozaj skvostom, najmä čo sa týka grafického spracovania. Mnohé zápisky sú značne faktografické, plné mien a miest, po ktorých viedli kroky Jula Satinského. Našťastie, fakty dopĺňajú trefné poznámky a postrehy, ktoré neraz vyčaria úsmev na tvári. A kto by si myslel, že túlačky boli len nejaké dvojdňovky, bude na omyle.

Ukážka

Nerád by som prezrádzal z cestopisu priveľa, ale ako vhodnú motiváciu si knihu zadovážiť vyberiem aspoň pár zaujímavých výrokov z nej:

„Nohy máme radi. Maznáme sa s nimi. Nohy – to je teraz dôležitá známosť!“

„... Prespať by nás nechali moravskí lyžiari v drevenej búde, chlapci z retranslačnej stanice v gazíku – len chuji na Holubyho horko-ťažko otvorili bufet. Po 5 hodinách výstupu človek stojí pred veľkou budovou ako čurák. A maďarské deti sa mu vyškierajú zo starodávnej, drevom obitej jedálne...“

„V Rudohorí si značkár robí, čo chce.“

Knižku som prečítal za jeden večer. Nie je príliš rozsiahla, ale je písaná veľmi pútavo. Neraz sa k nej vraciam najmä kvôli jej grafickému spracovaniu. Prezerám si mapky, trasy, fotky... Odporúčam ju každému milovníkovi hôr a milovníkom humoru Júliusa Satinského.

Július Satinský – Expedície 07/05/15 11:46 13 príspevkov

Túra Päť vihorlatských pralesov za dva dni Na turistike mám najradšej jej rôznorodosť - jeden deň môže byť človek na štítoch v Tatrách, potom v dolinách Slovenského raja, v jaskyni, v lužnom lese, v historických mestečkách... možností je vždy neúrekom. A jednou z nich je aj obyčajné motanie sa nádhernými lesmi či dokonca pralesmi a spoznávanie prírody v jej najprirodzenejšej forme. My sme sa počas veľkonočných sviatkov vybrali takto spoznávať pralesy vo Vihorlatských vrchoch. 29/02/20 Stanislav Ďurica Vihorlatské vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Túra Strimba – výstup z Koločavy Ukrajina nás ako Východniarov láka svojou blízkosťou dlho, lenže všetky turistické plány brzdí predstava hodín v kolónach na hranici. Akosi sme to neustále odkladali a nechávali na inokedy. Na začiatok mája sme si všetci konečne vybavili voľno na predĺžený víkend a vybrali sme sa spoznať okolie známej a možno aj komerčnej dediny Koločava a Sinevirského národného parku. 11/02/20 Stanislav Ďurica Svet

Extra Poznáte slovenské hory? Overte si svoje vedomosti! Máte toho pochodeného veľa a ste si istí, že dobre poznáte všetky štíty a pohoria vlastnej krajiny? Cudzinec by vám o vašej domovine nič nové nepovedal? Dobre, tak skúste test, ktorý pre vás pripravila Poľka. Uvidíme, či naozaj ste v tom áčko. Pre najlepšieho čaká malá odmena. dnes Beata Okulińska Zaujímavosti
Túra Okruh k Červenému domčeku z Lozorna Červený domček na Lintavách je ikonické miesto, kde som už bola viackrát. Nedávno sme si ho vybrali ako cieľ okruhu po relatívne nových značkách z Lozorna, ktorými sme ešte nešli. Trasa je nenáročná, zaumienila som si, že si ju prejdem aj na bežkách, čo však vzhľadom na snehové podmienky v Malých Karpatoch začína vyzerať ako plán až na ďalšiu zimu, ak vôbec. včera Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra NCH osadami Krásna nad Kysucou V článku by som vás chcela pozvať na nenáročnú prechádzku okolím horských osád patriacich ku Krásnu nad Kysucou. Niekoľko z nich sme po prvýkrát navštívili v októbri minulého roka počas pekného babieho leta. Osady sú roztrúsené v pohorí Javorníkov smerom k Vojtovmu vrchu a Kykuli. Trasu sme volili tak, aby sme si urobili okruh. včera Jana Bílešová Javorníky

Július Satinský – Expedície 07/05/15 11:46 13 príspevkov
    • Július Satinský a vydavateľstvo Slovart
    • cestopis
    • humorný text, ilustrácie, prílohy, netradičné grafické prevedenie, dobové fotografie
    • 15 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.