Hričovské Podhradie – Roháčske sedlo – Lietava

29.04.15
Keďže v piatok večer mám byť v Terchovej a v práci si tak či tak musím zobrať dovolenku, tak sa rozhodnem vyraziť skoro ráno a cestou si dať nejakú kratšiu túru. Pôvodne som zamýšľal len nad hradom Hričov, ale nakoniec som to potiahol až do Lietavy. Hory boli ľudoprázdne, za celý čas som v lese stretol len jedného človeka, ale zato plné zveri. Blatisté cestičky boli celkom rozryté a les plný zvukov.

Hričovské Podhradie – hrad Hričov – rázc. pod Roháčom – Roháčske sedlo – rázc. pod Dubovcom – Podhorie – Cibuľník – hrad Lietava – Cibuľník – Lietava, časť Majer

Keď prichádzam vlakom do Žiliny, zisťujem, že si musím ísť kúpiť ešte jednu vrstvu na oblečenie, rozdiel teplôt je vyšší, než som očakával. Na autobus sa presúvam až z nákupného domu. Do Hričovského Podhradia sa presúvam neskôr, ako som mal v pláne, ale aspoň mi nedrkocú zuby. Je pod mrakom. Po prechode cez dedinu začína mrholiť a chodník sa mení miestami na bahnisko, tak sa prezliekam a prezúvam kompletne z cestovného do turistického.

Hričov

Hneď za dedinou sa mi ponúkajú prvé pohľady na skaly. Ešte pred Hričovským hradom sa zastavujem pri skale s pamätníkom na nejakého nadšenca lietania menom Slota, ktorý tu niekde zahynul. Odtiaľto je to na hrad len malý kúsok. Na hradných ruinách sa niečo robí, lebo vstup je na vlastné nebezpečie. Z vrcholovej plošiny pevnosti sú pekné výhľady. O hrade sa rozpisovať nebudem, už tu jeden článok o ňom bol. Tabuľa na rázcestí pod hradom ukazuje, že je to len hodina do sedla pod Roháčom, a tak pokračujem ďalej. Pestrofarebné výhľady na okolité lesy pôsobia ako balzam na dušu. Cesta je pohodlná. Žiadne kruté strmé stúpanie, časté výhľady, Brada v Súľovských vrchoch je vidieť už zďaleka.

Súľovské skaly

Ako sa približujem k Roháču, skalné útvary pribúdajú aj popri chodníku. Počujem hlučné tokanie hlucháňov, vidím nekonečné množstvo stôp zveri vrátane medvedích. Čo ma prekvapuje, je ceduľka pri chodníku „Zákaz vstupu, súkromný pozemok“ pri jednom skalnom útvare. Pokiaľ viem, od Márie Terézie je vstup do lesov u nás voľný, aj ak sú súkromné. Jedinou výnimku sú chránené územia.

Prichádzam k sedlu pod Roháčom. Odbočujem naľavo, miestami sú výhľady na Súľovskú kotlinu. Prechádzam okolo zaujímavého skalného útvaru (pripomína mi tvár postavičky z kresleného filmu) po zelenej značke. Už by som sa mal otočiť, ale skalné mestá sú úžasné, neodolám a pokračujem do Roháčskeho sedla s tým, že pôjdem do Lietavy a nie naspäť. Cestou vybieham na zopár vyhliadok. Krása, jeden z najmalebnejších kútov Slovenska je Súľovská kotlina. Ak by sa robil nejaký rebríček, musí tam byť na vrchných priečkach!

V Roháčskom sedle je veľký prístrešok a kaplnka, končí sa tu krížová cesta, po ktorej schádzam dole po modrej značke až do sedla pod Dubovcom. Odtiaľto pokračujem cez Podhorie. Po výstupe z lesa som sa na lúke nejako odklonil od značky, takže v dedine chvíľu blúdim, kým nachádzam značku na Lietavu. Od Roháčskeho sedla do Lietavy ide tiež cyklotrasa, ale nie vždy rovnakou trasou ako turistický chodník. Úsek s krížovou cestou k Roháčskemu sedlu musí byť na bicykli poriadne výživný, za takéhoto počasia by som ho asi ani smerom dolu nezišiel. Od Podhoria k Lietavskému hradu je to často cez rúbaniská, kroviská a pomerne hustý les, takže myslím aj na medvedie stopy, čo som videl a snažím sa nekráčať príliš potichu.

Lietava

Po čase prichádzam k Lietavskému hradu. Netreba komentovať, vidieť tu kus práce, ktorý sa na konzervácii hradu urobil. Kiežby také šťastie na zanietených ľudí mali aj iné zrúcaniny. Pokračujem do Lietavy-Majera (posledný úsek je samé blato), kde prichádzam ešte pred zotmením a hodinu čakám na autobus do Žiliny a odtiaľ pokračujem v ceste.

Zhrnutie

Bol to neplánovane dlhší, ale krásny výlet. Ak budete v okolí, odporúčam ho absolvovať. Trasy je možné v oblasti Súľovských vrchov rôzne variovať. Výhodou je dobré a časté autobusové spojenie zo Žiliny do blízkych obcí.

Hričovské Podhradie – Roháčske sedlo – Lietava 11/05/15 20:51 4 príspevky

Extra Tribečské trhliny – tie skutočné… V istom zmysle sa za trhliny dajú považovať aj jaskyne, nie? Tak sa zveziem na vlne záujmu o pohorie a predstavím vám najväčšie skutočné “trhliny” Tribeča. Aj keď Tribeč patrí medzi jadrové pohoria i tu sa nájdu krasové oblasti a v nich jaskyne. V pohorí je evidovaných 55 jaskýň (vrátane niekoľkých zaniknutých, odťažených) a isto sa ich ešte pár nájde. V nasledovných riadkoch opíšem len najväčšie a pár ďalších (náhodný výber). Vopred sa ospravedlňujem za skromnú fotodokumentáciu, väčšinou som nefotil… 13/03/19 Vladimír Prutkay Jaskyne
Reportáž Plavecká jaskyňa – deň otvorených dverí Pre turistov, ktorí sa radi pozrú aj na miesta zvyčajne skryté, sú rôzne dni otvorených dverí ideálnou príležitosťou. Pre jaskyniarov je to zároveň možnosť pochváliť sa výsledkami svojej práce a spropagovať svoju činnosť. V neposlednom rade si turista môže vyskúšať pohyb v jaskyni a jaskyniari nájsť nových nadšencov do tímu. Veľkou udalosťou je tiež deň otvorených dverí v Plaveckej jaskyni, organizovaný jaskyniarskym klubom z Plaveckého Podhradia. Koná sa viac-menej pravidelne vždy na konci roka. 31/01/19 Vladimír Prutkay Jaskyne
Extra Četníkova svadba a jaskyňa Dezidera Horváta Na jar tohto roka som sa zúčastnil Kamzíkfestu v Nových Zámkoch, poriadaného miestnym turistickým klubom Kamzík. Mimo iného ma zaujala aj mimoriadne zanietená prezentácia o jaskyniarstve od Borisa Blaškoviča zo speleoklubu Strážov. Vypýtal som si kontakt a ozval sa s tým, že by som si chcel pozrieť nejaké voľne neprístupné jaskyne, resp. by som sa možno aj venoval jaskyniarstvu (keď zistím, aké to je, či nebudem mať klaustrofóbiu a pod.)... 24/10/18 Vladimír Prutkay Jaskyne

Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. dnes Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč
Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. dnes Danka Tomášiková Kremnické vrchy
Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie

Hričovské Podhradie – Roháčske sedlo – Lietava 11/05/15 20:51 4 príspevky
    • Súľovské vrchy (CHKO Strážovské vrchy)
    • jeseň
    • 22.11.2014
    • prameň pod Dubovcom, Podhorie (vodovod), prameň v Lietave, časť Majer
    • Žilina (vlak, bus) - Hričovské Podhradie (bus)
      Lietava (bus) - Žilina (vlak, bus)