Extra

Horský slovník – samoty

01.05.15
V sérii článkov si priblížime rôzne zaujímavé slová a pojmy, s ktorými sa často i zriedkavo stretávame v horách. No význam nie každého poznáme. Preto vám prinášame slovník horských pojmov. V dnešnej časti seriálu začneme s osídlením horalov, ktoré je častokrát roztratené po našich kopcoch a určite vám mnohokrát poskytlo úkryt v nečase či miesto nocľahu v odľahlých oblastiach.

* cholvarok - sezónna horská usadlosť na Kysuciach;

* izbičky - horské hospodárstva okolo Tisovca;

* kolešňa - laznícke osídlenie v Slovenskom rudohorí v okolí Klenovca, Kokavy nad Rimavicou a Utekáča;

* kopanica - skupina domov na samote; horská roľa obrobená ručným kopaním; horská usadlosť v širokom okolí Myjavy a Starej Turej v Bielych Karpatoch a Myjavskej pahorkatine a tiež na Kysuciach v Javorníkoch;

* kramik - sezónna roľnícka stavba na severe Levočských vrchov (Jakubany);

* kraviarka - sezónne laznícke obydlie na hornej Orave a Liptove (Vyšná Boca, Nižná Boca, Liptovské Revúce, Liptovská Osada a Liptovská Lúžna);

* laz - skupina domov na samote, alebo na roľu, prípadne lúku prerobená (napr. klčovaním, vypaľovaním) pôda, horská usadlosť v oblasti Podpoľania (Detva), Hontu (Hrušov) a Strážovských vrchov (Valaská Belá); laznícka oblasť Slovenska sa člení na podpoliansku, krupinskú, lučenskú, rimavskosobotskú a brezniansku podoblasť;

* letníki - sezónne laznícke obydlie v Javorníkoch, nazývané tiež "bačovi" alebo "bačovisko";

* majdan - hospodárske sezónne stavanie v Pieninách (Litmanová, Kamienka, Veľký Lipník a Stráňany);

* majer - veľkostatok na odľahlejšom mieste od osady;

* osada - administratívne nesamostatné sídlo, ktoré patrí k dedine alebo mestu, tvorená skupinou domov a je menšia ako miestna časť; osady sa odlišujú svojím charakterom, pôvodom a funkciou (kopaničiarske, sezónne, cigánske, hutnícke, uhliarske, banské, železničiarske, kúpeľné, turistické sídla);

* raľa - pole patriace celej sedliackej usadlosti, rozdelenie chotára podľa počtu usadených rodín (Orava);

* samota - špecifické izolované sídlo, ktoré tvorí dom alebo malá skupina domov;

* štál - stajňa alebo maštaľ, tiež horská usadlosť baníkov v okolí Novej Bane a na Krupinskej planine;

* usadlosť - roľnícky dvor zastavaný obytnými a hospodárskymi budovami a k nemu patriace pozemky; stará plošná miera, za feudalizmu daňová jednotka (tzv. porta);

* voľa - osada, ktorej obyvatelia boli na istý čas oslobodení od poddanských povinností.

Použité zdroje:

- Typonymický návod pre vydavateľov kartografických a iných diel - Slovník slov často sa vyskytujúcich v geografických názvoch; Označenie správnych a sídelných jednotiek v slovenskom typonomickom slovníku
- Slovenské slovníky
- Sídla a obydlie (encyklopédia)
- Švecová, S. Etnografický atlas Slovenska, Bratislava, 1990, Národopisný ústav SAV, Slovenská kartografia, vydavateľstvo VEDA - Sezónne roľnícke rozptýlené sídla, str. 50

Napíšte do diskusnej témy, aké pomenovanie pre stavby a obydlia používate vo vašom regióne.

2. časť - Horský slovník – počasie
3. časť - Horský slovník – reliéf (A – P)
4. časť - Horský slovník – reliéf (R – Z)
5. časť - Horský slovník – názvoslovie

Horský slovník – samoty 10/05/15 12:09 22 príspevkov

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Recenzia Alfa Walk King Advance – celokožené topánky Prvý dojem, ktorý som mal po rozbalení krabice s topánkami, bolo ohromenie. Prekvapili ma svojou mohutnosťou. Samozrejme, očakával som pevnú obuv. Keď som hľadal viac informácií o výrobcovi, dostal som sa k údaju, že firma vznikla v roku 1931. To vyvolávalo dojem dlhodobých skúseností založených na podmienkach drsnej nórskej zimy. dnes Henrich Tomáš Obutie
Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. včera Vladimír Mikuš Svet
Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. 27/01/20 Soňa Mäkká Reportáže