Extra

Horský slovník – samoty

01.05.15
V sérii článkov si priblížime rôzne zaujímavé slová a pojmy, s ktorými sa často i zriedkavo stretávame v horách. No význam nie každého poznáme. Preto vám prinášame slovník horských pojmov. V dnešnej časti seriálu začneme s osídlením horalov, ktoré je častokrát roztratené po našich kopcoch a určite vám mnohokrát poskytlo úkryt v nečase či miesto nocľahu v odľahlých oblastiach.

* cholvarok - sezónna horská usadlosť na Kysuciach;

* izbičky - horské hospodárstva okolo Tisovca;

* kolešňa - laznícke osídlenie v Slovenskom rudohorí v okolí Klenovca, Kokavy nad Rimavicou a Utekáča;

* kopanica - skupina domov na samote; horská roľa obrobená ručným kopaním; horská usadlosť v širokom okolí Myjavy a Starej Turej v Bielych Karpatoch a Myjavskej pahorkatine a tiež na Kysuciach v Javorníkoch;

* kramik - sezónna roľnícka stavba na severe Levočských vrchov (Jakubany);

* kraviarka - sezónne laznícke obydlie na hornej Orave a Liptove (Vyšná Boca, Nižná Boca, Liptovské Revúce, Liptovská Osada a Liptovská Lúžna);

* laz - skupina domov na samote, alebo na roľu, prípadne lúku prerobená (napr. klčovaním, vypaľovaním) pôda, horská usadlosť v oblasti Podpoľania (Detva), Hontu (Hrušov) a Strážovských vrchov (Valaská Belá); laznícka oblasť Slovenska sa člení na podpoliansku, krupinskú, lučenskú, rimavskosobotskú a brezniansku podoblasť;

* letníki - sezónne laznícke obydlie v Javorníkoch, nazývané tiež "bačovi" alebo "bačovisko";

* majdan - hospodárske sezónne stavanie v Pieninách (Litmanová, Kamienka, Veľký Lipník a Stráňany);

* majer - veľkostatok na odľahlejšom mieste od osady;

* osada - administratívne nesamostatné sídlo, ktoré patrí k dedine alebo mestu, tvorená skupinou domov a je menšia ako miestna časť; osady sa odlišujú svojím charakterom, pôvodom a funkciou (kopaničiarske, sezónne, cigánske, hutnícke, uhliarske, banské, železničiarske, kúpeľné, turistické sídla);

* raľa - pole patriace celej sedliackej usadlosti, rozdelenie chotára podľa počtu usadených rodín (Orava);

* samota - špecifické izolované sídlo, ktoré tvorí dom alebo malá skupina domov;

* štál - stajňa alebo maštaľ, tiež horská usadlosť baníkov v okolí Novej Bane a na Krupinskej planine;

* usadlosť - roľnícky dvor zastavaný obytnými a hospodárskymi budovami a k nemu patriace pozemky; stará plošná miera, za feudalizmu daňová jednotka (tzv. porta);

* voľa - osada, ktorej obyvatelia boli na istý čas oslobodení od poddanských povinností.

Použité zdroje:

- Typonymický návod pre vydavateľov kartografických a iných diel - Slovník slov často sa vyskytujúcich v geografických názvoch; Označenie správnych a sídelných jednotiek v slovenskom typonomickom slovníku
- Slovenské slovníky
- Sídla a obydlie (encyklopédia)
- Švecová, S. Etnografický atlas Slovenska, Bratislava, 1990, Národopisný ústav SAV, Slovenská kartografia, vydavateľstvo VEDA - Sezónne roľnícke rozptýlené sídla, str. 50

Napíšte do diskusnej témy, aké pomenovanie pre stavby a obydlia používate vo vašom regióne.

2. časť - Horský slovník – počasie
3. časť - Horský slovník – reliéf (A – P)
4. časť - Horský slovník – reliéf (R – Z)
5. časť - Horský slovník – názvoslovie

Horský slovník – samoty 10/05/15 12:09 22 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. dnes Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. včera Pavol Timko Tribeč
Túra Veľké Hincovo pleso zo Štrbského Plesa Malebnosť Vysokých Tatier ma vždy svojím spôsobom priťahovala, ale aj napriek tomu som v nich nejako nenašiel záľubu. Ako turista by som ich chcel aspoň čiastočne spoznať a oboznámiť sa z ich chatami, plesami a možno aj s vrcholmi niektorých štítov. 13/09/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry