Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Tim Maud – globálny riaditeľa dizajn pre outdoorové oblečenie adidas
Tim Maud – globálny riaditeľa dizajn pre outdoorové oblečenie adidas Zatvoriť

PR Tim Maud: všestrannosť je kľúčová

Menej vecí, viac športových zážitkov. Dokonca aj deň znesie viac. A nezabudnite pritom posúvať svoje hranice. Presne to poháňalo globálneho riaditeľa dizajnu pre outdoorové oblečenie, Tima Mauda, pri tvorbe novej kolekcie terrex pre sezónu jar/leto 2015.

Tim, v posledných rokoch sa moderný alpinizmus stáva čoraz športovejším. Ako to ovplyvňuje tvoju každodennú prácu návrhára oblečenia?

Naši športovci obmieňajú svoje aktivity. Za jeden deň toho stihnú viac. Venujú sa behu, jazde na bicykli, lezeniu, a dokonca lietaniu. Naším cieľom je vytvoriť pre nich všestranné a ľahké modely, ktoré sú maximálne funkčné. Chceme, aby našich športovcov pri tomto množstve aktivít nič neobmedzovalo a aby mali dostatok slobody pri svojich horských dobrodružstvách. Naši športovci sú pre nás inšpiráciou.

Môžete nám dať príklad takej inšpirácie?

Jeden náš športovec sa volá Don Bowie. Tento človek sa chystá zdolať 8000 metrov vysoký kopec do 24 hodín. Pripravuje sa tak, že behá a jazdí na bicykli. Moja práca, ako návrhára oblečenia, je využiť inovatívne materiály inovatívnym spôsobom a potom ich skonštruovať tak, aby boli dokonale ľahké, všestranné, odolné a pre športovca užitočné.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Nemôžu potom ľudia tvrdiť, že vaše produkty sú dobré pre každý šport, ale v žiadnom nevynikajú?

Mohli by ste to očakávať, ale naším cieľom počas práce na kolekcii jar/leto 2015 bolo vytvoriť všestranný produkt bez toho, aby sme museli obetovať jeho funkčnosť. A názory našich športovcov nám iba potvrdili, že sme to dokázali.

Ako sa vám to podarilo?

Napríklad pri tope Skyclimb sme skombinovali superfunkčný material Polartec Power Dry High Efficiency s novým izolačným materiálom Polartec Alpha a tým najinovatívnejším materiálom Pertex Equilibrium a prišli sme na to, že sa vlastne pozeráme na úplne nový koncept. Využitím tejto kombinácie sme vytvorili úplne nový kúsok oblečenia, ktorý je odolný proti vetru, skvele odolá dažďu a úžasne reguluje vlhkosť – to všetko v jednom. Také niečo sa doteraz nikomu nepodarilo. Športovec si ho môže obliecť na parkovisku, vybehnúť hore na kopec a zísť dolu na bicykli alebo na lyžiach. Môže urobiť viac s menšou záťažou. Môže využiť svoj deň naplno. A zároveň popritom posúvať vlastné hranice. Presne o takejto všestrannosti hovoríme.

Ako spolupracujete so športovcami pri tvorbe oblečenia?

Sme outdoorová športová značka. Terrex je pre športovcov. Takže naša spolupráca je veľmi úzka. Máme športovcov, ako Don Bowie alebo Alex Luger, ktorí sa najviac sústredia na produkt. Majú koncepčné zmýšľanie a poskytujú nám vysoko kvalitnú a konštruktívnu spätnú väzbu. Pre nás je veľmi dôležité pochopiť, čo títo ľudia robia: prechádzajú z nízkej nadmorskej výšky do relatívne vysokej v rýchlom tempe. Presúvajú sa cez teplotné zóny v rozmedzí od 25 stupňov do -5 stupňov. Pritom sa ale nechcú neustále prezliekať. Takže musíte pochopiť, aké produkty potrebujú pri svojich aktivitách v takomto type prostredia. Potom dokážeme vytvoriť produkt, ktorý im umožní vykonávať akúkoľvek aktivitu. Takže pre nás je kľúčová všestrannosť.

Čo je najdôležitejšia časť vašej práce? Hľadanie správneho materiálu?

V podstate sa sami seba pýtame, čo okrem využitia nových materiálov môžeme urobiť. Pracujeme najmä na konštrukcii produktov. Pri tvorbe našich produktov sme urobili maximum v tejto sfére. Napríklad top terrex Skyclimb nemá nijaké hmatateľné švy
a zdá sa vám, že je úplne hladký. Lemy a manžety sú lepené, takže nevidíte a necítite švy ani stopy po šití. Švy, okraje a prešívanie sa vždy trú a odierajú nielen o pokožku, ale aj zvonku o ruksak alebo bundu.

Takže najlepšie by bolo vytvoriť produkt z jediného kusa materiálu?

Presne to sa snažíme urobiť. Pri tvorbe trička terrex agravic sme vzali 110 g materiálu, ktorý kombinuje vlnu merino a polyester, čo v podstate predstavuje najlepšiu dostupnú ľahkú spodnú vrstvu, a navrhli sme konštrukciu tak, aby bolo tričko čo najpohodlnejšie. Je z jedného kusa látky a má iba dva švy. Tieto švy sa nachádzajú mimo zón, kde by mohlo dôjsť k odieraniu, ako sú ramená a boky. Okrem toho, že neobmedzuje pri pohybe rúk a skvele priľne k telu, ešte aj štýlovo vyzerá.

Úzko spolupracujete s tímom adidas FUTURE. Ako vám ide spolupráca?

Malý tím sa nachádza v Herzogenaurach, väčší sedí v Portlande a naše vzťahy sú veľmi dobré. Testovali našu bundu terrex downblaze, aby zistili, aké tepelné výhody má výplňová konštrukcia. Každá výplň je trochu vypuklejšia z vnútornej strany. To znamená, že prešívanie sa prekrýva, keď máte bundu na sebe. Vďaka tomu nedochádza k úniku teplého vzduchu a vy tak máte k dispozícii ľahučký, ale hrejivý produkt. Alebo ľahší produkt, ktorý vás zahreje rovnako, pretože dokáže uzamknúť teplý vzduch. Tím adidas FUTURE tieto veci testuje, majú k dispozícii stroje, ktoré vedia dokázať, že to, čo robíme, má zmysel.

Čo sa zvyčajne robí prvé – testy v laboratóriu alebo v teréne?

Robíme všetko naraz. To, že niečo potvrdíme v laboratóriu, neznamená, že to bude fungovať aj v teréne a naopak. Niekedy vidíte rozdiel v horách, ale v laboratóriu neviete výsledky zopakovať. Takže testovanie robíme naraz.

Stalo sa už, že by tím adidas FUTURE prišiel k záveru, že niektorý z nápadov nemá zmysel?

Aj to sa môže stať. Ale ak máte nápad, musíte ho vyskúšať. Bez ohľadu na to, aký absurdný sa vám spočiatku zdá. Je to princíp evolúcie. Naša podstata sa vyvinula po miliónoch rokov skúšania systémom pokus-omyl. Takže je zbytočné predpovedať. Treba skúšať a nebáť sa neúspechu.

Čo je hlavným zdrojom vašej inšpirácie okrem športovcov a ich aktivít?

Ako dizajnér musíte mať oči stále otvorené, neprestať hľadať a neustále sa snažiť pochopiť konštrukciu. Inšpiráciu môžete nájsť úplne všade. Sledujte stromy, autá, bicykle alebo elektroniku. Pri tvorbe kolekcie pre sezónu jar/leto 2015 sme sa snažili uchopiť priestor. Pokúsili sme sa zbaviť nepotrebných švov navyše. Pokúsili sme sa vytvoriť produkty, ktoré sú pohodlné a funkčné, zatiaľ čo konštrukcia zostáva neviditeľná.

Ktoré z produktov patria medzi vaše obľúbené?

Zbožňujem ich rovnako. Všetko sú to moje deti.

Ale sú niektoré z nich špeciálne?

Máme šortky, ktoré vážia menej ako 70g, sú odolné, odpudzujú vodu, chránia pred vetrom a patria k najľahším šortkám na trhu. Sú ideálne pre beh, lezenie, cyklistiku... hocičo. Som veľmi pyšný aj na top terrex skyclimb, pretože poskytuje športovcom široké možnosti využitia. Som nadšený, že sa nám podarilo zrealizovať koncept rôznych výplní, ktoré uzamykajú teplo. To podľa mňa úplne mení hru. Často to prirovnávam ku kufru na kolieskach. Všetci ho poznáte. Kufor tu je už stovky rokov. Kolieska poznáme tisíce rokov. No a v strede 90. rokov niekto tieto dve veci šikovne spojil dohromady a vznikol kufor na kolieskach. Takto jednoducho. V podstate tým ale vzniká úplne nový, užitočnejší a oveľa funkčnejší produkt.

Máte v budúcnosti v pláne viac inovácií?

Áno.

Aké?

To nemôžem prezradiť (smiech).

Môžete aspoň naznačiť?

Ok. Oblečenie sa v podstate vyrába rovnakým spôsobom, odkedy ľudia začali vyrábať oblečenie. Ešte prehistorickí jaskynní ľudia spojili dva kusy kožušiny dohromady a vytvorili oblečenie. Všetci, ako tu dnes sedíme v tejto miestnosti, máme na sebe zošité kusy látky. Takže treba zmeniť konštrukciu. Teraz kusy látky lepíme. Je to nový spôsob, ale znamená to aj, že je najrozumnejší? Alebo existuje ešte nejaký úplne iný spôsob? Myslím, že áno. Jednoducho musíme vymyslieť, ako ho dostať do produkcie.

Je možné, že budeme jedného dňa vyrábať oblečenie v niečom, ako sú 3D tlačiarne?

Niečo také sa môže stať.

Tim Maud má 43 rokov a v Anglicku vyštudoval športové vedy a športový dizajn. Vášnivý kajakár robil tri roky riečneho sprievodcu v nepálskom Kathmandu a 10 rokov pracoval pre niekoľko outdoorových spoločností. Od roku 2008 pracuje pre adidas Outdoor na pozícii globálneho riaditeľa pre dizajn outdoorového oblečenia.

Najnovšie