Extra Horský slovník – reliéf (A – P)

Tretia časť slovníka horských pojmov je zameraná na útvary zemského povrchu. Nespomíname všetky výtvory prírody, ale zamerali sme sa na menej bežné či zaujímavé objekty. Prinášame dvadsiatku výrazov a ďalšie pojmy uverejníme o týždeň v pokračovaní georeliéfnych výrazov. V texte k nim nájdete odkaz na mapu s ich polohou.

* bludný balvan - osamotene stojaci skalný monoblok, unášaný pevninským alebo horským ľadovcom, výskyt je známy z rovín severnej Európy (Poľsko, Pobaltie, Škandinávia...) ale tiež z veľhôr

* bystrina - rýchly (bystrý) vodný tok v horách

* horná hranica lesa - línia oddeľujúca lesné a bezlesné vegetačné pásmo, ktorého prechodným stupňom je pásmo kosodreviny, v Karpatoch sa hranica pohybuje okolo 1500 m v závislosti od viacerých faktorov

* hornatina - nižšie pohorie alebo hornatá (kopcovitá) krajina, územie so silne členitým reliéfom

* kaldera - kráter sopečného kužeľa (kotlovitá priehlbina), kaldera Poľany

* kaňon - hlboko zarezaná dolina zovretá vrchmi s plochým dnom, čím sa líši od roklín a tiesňav, na Slovensku máme len dva kaňony (kaňon Slanej a kaňon Štítnika v Slovenskom krase)

* kar - kotlovitá priehlbina s príkrymi stenami vytvorená ľadovcami (ľadovcový kotol)

* komín - úzky priestor medzi zvislými skalnými stenami

* kras - povrchové a podzemné formy reliéfu, ktoré sú vytvorené rozpúšťacou činnosťou vody vo vápenci, dolomite, sadrovci alebo v soli

* krútňava alebo obrí (krútňavový) hrniec - vhĺbenina v koryte, vznikajúca vírivým prúdením vody vo zvislej osi pod vodopádom alebo kaskádou toku

* kývavec (viklan) - vratký balvan, stojaci na malej základni, čiže sa kýve a v tom sa odlišuje od skalných hríbov

* meander - zákruta vodného toku

* medokýš (kyselka alebo šťavica) - minerálny prameň

* moréna - skalný nános unášaný ľadovcom

* mŕtve rameno - pôvodne staré koryto meandrujúceho vodného toku, ktoré ostalo odrezané od hlavného toku a zachovalo sa v podobe vodnej plochy bez prítoku/odtoku

* mur - kamenný prúd v podobe skalnej lavíny v kombinácii s bahnom i vodou (ľadom), na Slovensku sa vyskytujú napr. v Krivánskej časti Malej Fatry vo Vrátnej doline, kde boli rozsiahle mury v rokoch 1848 a 2014

* nunatak - samostatne stojaci skalný masív (skala) vyčnievajúci z ľadovca

* pahorkatina - nízke pohorie tvorené vŕškami alebo malými kopcami, mierne kopcovitý kraj, tvoriaci predhorie vyšším pohoriam, prechodné územie medzi rovinou a horstvom

* platňa - hladká, rovná a často naklonená skalná plocha s rozmermi viac ako 10 m2

* pleso - horské jazero ľadovcového pôvodu

* polje - pretiahnutá zväčša veľká zníženina na spôsob kotliny medzi vrchmi alebo pohoriami v krasovej krajine so systémom vyvieračiek, ponorov a krasových jám, príp. vodných plôch, charakteristická je pre Dinársku horskú sústavu (Balkán), ale nájdeme ju aj u nás v Ponickom krase (planina Pôlč)

* ponor - miesto vstupu vodného toku do podzemia v krasovej krajine

* previs - výbežok skaly pretŕčajúci do priestoru (Kostolecký dóm)

* prť (pirť) - zvieratami vyšliapaný chodník (úzky horský chodník)

Použité zdroje:

- Typonymický návod pre vydavateľov kartografických a iných diel (strana 32)
- Slovenské slovníky
- Typy georeliéfu
- Dieška Ivan a kolektív, Horolezectvo encyklopédia, Šport, Bratislava, 1989, 1. vydanie
- Frank Tomáš, Kublák Tomáš a kolektív, Horolezecká abeceda, Nakladatelství Epocha, 2007, 1. vydanie

1. časť - Horský slovník – samoty
2. časť - Horský slovník – počasie
4. časť - Horský slovník – reliéf (R – Z)