Extra Horský slovník – reliéf (A – P)

Tretia časť slovníka horských pojmov je zameraná na útvary zemského povrchu. Nespomíname všetky výtvory prírody, ale zamerali sme sa na menej bežné či zaujímavé objekty. Prinášame dvadsiatku výrazov a ďalšie pojmy uverejníme o týždeň v pokračovaní georeliéfnych výrazov. V texte k nim nájdete odkaz na mapu s ich polohou.

* bludný balvan - osamotene stojaci skalný monoblok, unášaný pevninským alebo horským ľadovcom, výskyt je známy z rovín severnej Európy (Poľsko, Pobaltie, Škandinávia...) ale tiež z veľhôr

* bystrina - rýchly (bystrý) vodný tok v horách

* horná hranica lesa - línia oddeľujúca lesné a bezlesné vegetačné pásmo, ktorého prechodným stupňom je pásmo kosodreviny, v Karpatoch sa hranica pohybuje okolo 1500 m v závislosti od viacerých faktorov

* hornatina - nižšie pohorie alebo hornatá (kopcovitá) krajina, územie so silne členitým reliéfom

* kaldera - kráter sopečného kužeľa (kotlovitá priehlbina), kaldera Poľany

* kaňon - hlboko zarezaná dolina zovretá vrchmi s plochým dnom, čím sa líši od roklín a tiesňav, na Slovensku máme len dva kaňony (kaňon Slanej a kaňon Štítnika v Slovenskom krase)

* kar - kotlovitá priehlbina s príkrymi stenami vytvorená ľadovcami (ľadovcový kotol)

* komín - úzky priestor medzi zvislými skalnými stenami

* kras - povrchové a podzemné formy reliéfu, ktoré sú vytvorené rozpúšťacou činnosťou vody vo vápenci, dolomite, sadrovci alebo v soli

* krútňava alebo obrí (krútňavový) hrniec - vhĺbenina v koryte, vznikajúca vírivým prúdením vody vo zvislej osi pod vodopádom alebo kaskádou toku

* kývavec (viklan) - vratký balvan, stojaci na malej základni, čiže sa kýve a v tom sa odlišuje od skalných hríbov

* meander - zákruta vodného toku

* medokýš (kyselka alebo šťavica) - minerálny prameň

* moréna - skalný nános unášaný ľadovcom

* mŕtve rameno - pôvodne staré koryto meandrujúceho vodného toku, ktoré ostalo odrezané od hlavného toku a zachovalo sa v podobe vodnej plochy bez prítoku/odtoku

* mur - kamenný prúd v podobe skalnej lavíny v kombinácii s bahnom i vodou (ľadom), na Slovensku sa vyskytujú napr. v Krivánskej časti Malej Fatry vo Vrátnej doline, kde boli rozsiahle mury v rokoch 1848 a 2014

* nunatak - samostatne stojaci skalný masív (skala) vyčnievajúci z ľadovca

* pahorkatina - nízke pohorie tvorené vŕškami alebo malými kopcami, mierne kopcovitý kraj, tvoriaci predhorie vyšším pohoriam, prechodné územie medzi rovinou a horstvom

* platňa - hladká, rovná a často naklonená skalná plocha s rozmermi viac ako 10 m2

* pleso - horské jazero ľadovcového pôvodu

* polje - pretiahnutá zväčša veľká zníženina na spôsob kotliny medzi vrchmi alebo pohoriami v krasovej krajine so systémom vyvieračiek, ponorov a krasových jám, príp. vodných plôch, charakteristická je pre Dinársku horskú sústavu (Balkán), ale nájdeme ju aj u nás v Ponickom krase (planina Pôlč)

* ponor - miesto vstupu vodného toku do podzemia v krasovej krajine

* previs - výbežok skaly pretŕčajúci do priestoru (Kostolecký dóm)

* prť (pirť) - zvieratami vyšliapaný chodník (úzky horský chodník)

Použité zdroje:

- Typonymický návod pre vydavateľov kartografických a iných diel (strana 32)
- Slovenské slovníky
- Typy georeliéfu
- Dieška Ivan a kolektív, Horolezectvo encyklopédia, Šport, Bratislava, 1989, 1. vydanie
- Frank Tomáš, Kublák Tomáš a kolektív, Horolezecká abeceda, Nakladatelství Epocha, 2007, 1. vydanie

1. časť - Horský slovník – samoty
2. časť - Horský slovník – počasie
4. časť - Horský slovník – reliéf (R – Z)
5. časť - Horský slovník – názvoslovie

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …