Extra

Horský slovník – reliéf (A – P)

15. 05. 2015
Tretia časť slovníka horských pojmov je zameraná na útvary zemského povrchu. Nespomíname všetky výtvory prírody, ale zamerali sme sa na menej bežné či zaujímavé objekty. Prinášame dvadsiatku výrazov a ďalšie pojmy uverejníme o týždeň v pokračovaní georeliéfnych výrazov. V texte k nim nájdete odkaz na mapu s ich polohou.

* bludný balvan - osamotene stojaci skalný monoblok, unášaný pevninským alebo horským ľadovcom, výskyt je známy z rovín severnej Európy (Poľsko, Pobaltie, Škandinávia...) ale tiež z veľhôr

* bystrina - rýchly (bystrý) vodný tok v horách

* horná hranica lesa - línia oddeľujúca lesné a bezlesné vegetačné pásmo, ktorého prechodným stupňom je pásmo kosodreviny, v Karpatoch sa hranica pohybuje okolo 1500 m v závislosti od viacerých faktorov

* hornatina - nižšie pohorie alebo hornatá (kopcovitá) krajina, územie so silne členitým reliéfom

* kaldera - kráter sopečného kužeľa (kotlovitá priehlbina), kaldera Poľany

* kaňon - hlboko zarezaná dolina zovretá vrchmi s plochým dnom, čím sa líši od roklín a tiesňav, na Slovensku máme len dva kaňony (kaňon Slanej a kaňon Štítnika v Slovenskom krase)

* kar - kotlovitá priehlbina s príkrymi stenami vytvorená ľadovcami (ľadovcový kotol)

* komín - úzky priestor medzi zvislými skalnými stenami

* kras - povrchové a podzemné formy reliéfu, ktoré sú vytvorené rozpúšťacou činnosťou vody vo vápenci, dolomite, sadrovci alebo v soli

* krútňava alebo obrí (krútňavový) hrniec - vhĺbenina v koryte, vznikajúca vírivým prúdením vody vo zvislej osi pod vodopádom alebo kaskádou toku

* kývavec (viklan) - vratký balvan, stojaci na malej základni, čiže sa kýve a v tom sa odlišuje od skalných hríbov

* meander - zákruta vodného toku

* medokýš (kyselka alebo šťavica) - minerálny prameň

* moréna - skalný nános unášaný ľadovcom

* mŕtve rameno - pôvodne staré koryto meandrujúceho vodného toku, ktoré ostalo odrezané od hlavného toku a zachovalo sa v podobe vodnej plochy bez prítoku/odtoku

* mur - kamenný prúd v podobe skalnej lavíny v kombinácii s bahnom i vodou (ľadom), na Slovensku sa vyskytujú napr. v Krivánskej časti Malej Fatry vo Vrátnej doline, kde boli rozsiahle mury v rokoch 1848 a 2014

* nunatak - samostatne stojaci skalný masív (skala) vyčnievajúci z ľadovca

* pahorkatina - nízke pohorie tvorené vŕškami alebo malými kopcami, mierne kopcovitý kraj, tvoriaci predhorie vyšším pohoriam, prechodné územie medzi rovinou a horstvom

* platňa - hladká, rovná a často naklonená skalná plocha s rozmermi viac ako 10 m2

* pleso - horské jazero ľadovcového pôvodu

* polje - pretiahnutá zväčša veľká zníženina na spôsob kotliny medzi vrchmi alebo pohoriami v krasovej krajine so systémom vyvieračiek, ponorov a krasových jám, príp. vodných plôch, charakteristická je pre Dinársku horskú sústavu (Balkán), ale nájdeme ju aj u nás v Ponickom krase (planina Pôlč)

* ponor - miesto vstupu vodného toku do podzemia v krasovej krajine

* previs - výbežok skaly pretŕčajúci do priestoru (Kostolecký dóm)

* prť (pirť) - zvieratami vyšliapaný chodník (úzky horský chodník)

Použité zdroje:

- Typonymický návod pre vydavateľov kartografických a iných diel (strana 32)
- Slovenské slovníky
- Typy georeliéfu
- Dieška Ivan a kolektív, Horolezectvo encyklopédia, Šport, Bratislava, 1989, 1. vydanie
- Frank Tomáš, Kublák Tomáš a kolektív, Horolezecká abeceda, Nakladatelství Epocha, 2007, 1. vydanie

1. časť - Horský slovník – samoty
2. časť - Horský slovník – počasie
4. časť - Horský slovník – reliéf (R – Z)
5. časť - Horský slovník – názvoslovie

Horský slovník – reliéf (A – P) 15/05/15 20:30 2 príspevky

Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné
Túra Zaniknuté dediny (7) – Ipeľský Potok a Hámor V západnej časti Slovenského rudohoria boli v druhej polovici 20. storočia vybudované tri vodné nádrže, aby zásobovali obyvateľstvo Juhoslovenskej kotliny pitnou vodou. Ide o vodárenské nádrže Hriňová, Klenovec a Málinec. Výstavba všetkých troch vodných diel si vyžiadala obmedzenie hospodárskych aktivít ľudí v údoliach, ale väčší presun obyvateľstva si vyžiadalo vybudovanie VN Málinec. 10/06/20 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy

Cyklotúra K vodopádom Rheinfall Po cyklotúre okolo Bodamského jazera mi na mape padol zrak na vodopády Rheinfall, ktoré síce ležia vo Švajčiarsku, no len asi 50 kilometrov západne od nemeckej Konstanze. Tam a späť by to bolo 100 kilometrov, čo je zvládnuteľná porcia na jednodňovú cyklotúru. dnes Dominik Baco Svet
Reportáž Kosili sme Mackov bok, aby sa darilo poniklecom Mnohí z nás chodia na jar obdivovať nápadné fialové poniklece. No nie každý vie, že horské lúky, kde tieto a ďalšie vzácne kvety rastú, vznikli činnosťou človeka stáročia dozadu. A na to, aby prežili, potrebujú ďalej jeho asistenciu. Inak na ich miesto príde tráva, kríky, les. A nemali by sme vlastne nechať prírodu, nech si robí, čo chce, a keď sa o poniklece nepostará sama, nechať ich zmiznúť? Aj tieto otázky sme riešili počas dobrovoľníckej brigády zameranej na kosenie rezervácie Mackov bok pri Slovenskej Ľupči. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Zamkovského a Téryho chata zo Smokovca Opäť sa po čase dostávam do Vysokých Tatier, aby som spoznal ďalšie tatranské chaty v našich veľhorách. Trocha vysokohorskej turistiky nezaškodí, aj keď to nebude niekde na vrchole tatranského štítu. Veď aj tatranské doliny majú svoje nezabudnuteľné čaro strávené na chodníku. Zároveň obohatí turistu o krásu tatranských vrcholov počas prechodu dolinou k niektorej horskej chate. Veď niektoré sú aj v nadmorských výškach nad 2000 metrov, takou je známa "Térynka". Scenéria skalnatých vrcholov po oboch stranách dolín len dodá šľahačku s čerešničkou na torte. 25/10/20 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry