Rozhľadňa na Slopove (autor foto: Tomáš Trstenský)

Tri nové rozhľadne v Malohonte

17. 06. 2015
Móda budovania turistických rozhľadní neobišla ani kraj nazývaný Malohont, pre mnohých vnímaný ako súčasť Gemera. Niekdajšia Malohontská stolica sa rozprestiera v údolí riek Rimava a Rimavica na strednom Slovensku prevažne v severnej časti okresov Rimavská Sobota a Poltár. V roku 2015 boli dokončené tri nové výhľadové veže pre širokú verejnosť.

Maginhrad

Príkladným umiestnením výhľadovej veže na zalesnenom vrchu je rozhľadňa na Maginhrade (430 m), kde neboli financie z europrojektu minuté zbytočne. Výsledkom práce Miestnej akčnej skupiny Malohont a projektu Spoločne sme na koni česko-slovenskej spolupráce v rámci Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka je štvorpodlažná celodrevená veža s kamennou podmurovkou v archeologickej lokalite Maginhrad. Bájnu pevnosť spomína vo svojej tvorbe Ján Botto a teraz majú turisti o dôvod navyše zavítať tam. Na vrch vedie zelená a žltá značka z obcí Nižný Skálnik, Malé Teriakovce, Horné Zahorany či Vyšná Pokoradz (mestská časť Rimavskej Soboty). Zároveň prebieha výstavba okružného náučného chodníka Po stopách Maginhradu, vychádzajúceho z Nižného Skálnika. Slávnostné otvorenie novej 16-metrovej dominanty Maginhradu sa uskutoční v sobotu 20. júna 2015. Viac informácií nájdete na pozvánke.

Slopovo

Prevažne odlesnený vrch Slopovo (850 m) ponúkal vynikajúce prirodzené výhľady. Krásnu panorámu Klenovskej doliny a veľkej časti Slovenského rudohoria (prevažne Stolické a Veporské vrchy plus Muránska planina) doplnila drevená rozhľadňa, ktorej dokončenie prebehne počas júna 2015. Chýba len ochranný náter a dorobiť drevené zábradlia na schodoch. Veža je umiestnená povyše rázcestia zelenej a žltej značky Slopovo-Laz, kde je najbližší prístup z horského priesmyku Chorepa (544 m) medzi Klenovcom a Kokavou nad Rimavicou. Malebnosť lazov na Slopove dopĺňa legendárna hojdačka na mohutnom buku smerom k vrcholu Pasiečky (vysielač) na zelenej značke.

Vŕšok

Nenápadnú kótu Vŕšok s výškou 466 m nad Rimavskou Baňou obsadila kovová konštrukcia menšej rozhľadne. Výhľadová plošina ponúka pohľad na západ, juh a východ na Rimavskú dolinu a Revúcku vrchovinu, lebo severu dominuje rázsocha Malého Sinčeka (604 m). Cez vrchol nevedie turistická značená trasa, ale pri pohľade z obce by na ňu nemal byť problém trafiť. Výstupová trasa vedie prevažne lúkami. Priestranstvo pod vežou dopĺňa drevená socha a štýlové drevené sedenie v podobe vyrezávaných hríbov.

Autor fotografií: Tomáš Trstenský

Tri nové rozhľadne v Malohonte 23/09/20 17:00 17 príspevkov

Útulňa Polianka Napriek značnej rozlohe Volovských vrchov sa dajú turistické chaty v pohorí spočítať na prstoch jednej ruky. Ani jednoduchých útulní pre tulákov tu veľa nenájdete. Do rodiny turistických útulkov v roku 2020 pribudla vzorne postavená útulňa Polianka, ktorú postavili Gelnické lesy. 15/01/21 Tomáš Trstenský Volovské vrchy
Recenzia Merino bunda Black hill Veles Koncom roka 2019 sa mi na víkendovej akcii vo Veľkej Fatre pokazil na flísovej bunde zips. Nebola to žiadna výhra chodiť po zasneženej Fatre s rozzipsovanou bundou. Zhodou okolnosti na chate bol kamarát s merino bundou od Black hill, ktorá sa mi zapáčila, tak som si ju hneď vyskúšal. Po návrate do civilizácie som si objednal u slovenského výrobcu model Veles. Po trištvrte roku jej nosenia sa s vami podelím o moje skúsenosti. 28/10/20 Tomáš Trstenský Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy

Cyklotúra Tlstý javor – Brezno s deťmi na bicykloch Keď sme už na bicykloch s našimi chlapcami prejazdili azda všetky možné rovinky v okolí Brezna (veľa ich teda nie je), začali sme vymýšľať výlety, na ktorých je potrebné trochu aj zabrať do pedálov. Jedným z nich je cyklotúra zo známeho sedla v hlavnom hrebeni Veporských vrchov – Tlstý javor, odkiaľ pôjdeme do Brezna. dnes Mirka a Milan Kvietkovci Veporské vrchy
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Túra Zimná prechádzka do Lányiho Huty z Dobšinej Neďaleko Dobšinej učupená pod Čiernou horou sa nachádza neveľká osada Lányiho Huta. Leží na konci údolia, ktoré pôvodní obyvatelia Dobšinej, nemeckí kolonisti, tzv. Bulineri, nazývajú Titersgrund, v preklade Titerov pozemok. V súčasnosti je skôr známe ako Depovo. Vedie tade žltá turistická značka až pod Hanesovú. dnes Anna Lenkeyová Stolické vrchy