Tri nové rozhľadne v Malohonte

17.06.15
Móda budovania turistických rozhľadní neobišla ani kraj nazývaný Malohont, pre mnohých vnímaný ako súčasť Gemera. Niekdajšia Malohontská stolica sa rozprestiera v údolí riek Rimava a Rimavica na strednom Slovensku prevažne v severnej časti okresov Rimavská Sobota a Poltár. V roku 2015 boli dokončené tri nové výhľadové veže pre širokú verejnosť.

Maginhrad

Príkladným umiestnením výhľadovej veže na zalesnenom vrchu je rozhľadňa na Maginhrade (430 m), kde neboli financie z europrojektu minuté zbytočne. Výsledkom práce Miestnej akčnej skupiny Malohont a projektu Spoločne sme na koni česko-slovenskej spolupráce v rámci Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka je štvorpodlažná celodrevená veža s kamennou podmurovkou v archeologickej lokalite Maginhrad. Bájnu pevnosť spomína vo svojej tvorbe Ján Botto a teraz majú turisti o dôvod navyše zavítať tam. Na vrch vedie zelená a žltá značka z obcí Nižný Skálnik, Malé Teriakovce, Horné Zahorany či Vyšná Pokoradz (mestská časť Rimavskej Soboty). Zároveň prebieha výstavba okružného náučného chodníka Po stopách Maginhradu, vychádzajúceho z Nižného Skálnika. Slávnostné otvorenie novej 16-metrovej dominanty Maginhradu sa uskutoční v sobotu 20. júna 2015. Viac informácií nájdete na pozvánke.

Slopovo

Prevažne odlesnený vrch Slopovo (850 m) ponúkal vynikajúce prirodzené výhľady. Krásnu panorámu Klenovskej doliny a veľkej časti Slovenského rudohoria (prevažne Stolické a Veporské vrchy plus Muránska planina) doplnila drevená rozhľadňa, ktorej dokončenie prebehne počas júna 2015. Chýba len ochranný náter a dorobiť drevené zábradlia na schodoch. Veža je umiestnená povyše rázcestia zelenej a žltej značky Slopovo-Laz, kde je najbližší prístup z horského priesmyku Chorepa (544 m) medzi Klenovcom a Kokavou nad Rimavicou. Malebnosť lazov na Slopove dopĺňa legendárna hojdačka na mohutnom buku smerom k vrcholu Pasiečky (vysielač) na zelenej značke.

Vŕšok

Nenápadnú kótu Vŕšok s výškou 466 m nad Rimavskou Baňou obsadila kovová konštrukcia menšej rozhľadne. Výhľadová plošina ponúka pohľad na západ, juh a východ na Rimavskú dolinu a Revúcku vrchovinu, lebo severu dominuje rázsocha Malého Sinčeka (604 m). Cez vrchol nevedie turistická značená trasa, ale pri pohľade z obce by na ňu nemal byť problém trafiť. Výstupová trasa vedie prevažne lúkami. Priestranstvo pod vežou dopĺňa drevená socha a štýlové drevené sedenie v podobe vyrezávaných hríbov.

Autor fotografií: Tomáš Trstenský

Tri nové rozhľadne v Malohonte 16/07/15 15:43 15 príspevkov

Správa Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928 Sú roztratené po našich horách s nápisom "RČS 1918 - 1928" po celom Slovensku. Sú ich destiatky a mnohokrát o nich nevedia ani lesníci. Kamenné pamätníky či väčšie mohyly zabudnuté v hustých lesných porastoch. Ide o tzv. jubilejné háje, lesy a hájiky, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie Československa. 28/10/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Radzim Revúcku vrchovinu možno smelo označiť za veľmi málo navštevované pohorie a navyše málokto tuší, kde sa vôbec nachádza. Áno, pri Revúcej, ale tiahne sa v páse ako južné predhorie Slovenského rudohoria od Juhoslovenskej kotliny v priestore od Tomášoviec (pri Lučenci), cez Poltár, Rimavské Zalužany, Kyjatice, Ratkovú, Magnezitovce, Ochtinú až po Vyšnú Slanú (pri Dobšinej) a Rožňavu. No nič, radšej si otvorte mapu a hľadajte spomenuté obce. 01/09/18 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina

Túra Na snežniciach po Schneealpe Túto zimu nasnežilo trochu viac ako obyčajne. V Štajersku sa nejaký čas držala lavínová 5-ka, a tak som obehával nižšie zalesnené kopčeky u nás. Lenže potom prišla perióda teplejšieho počasia s dažďom a na to niekoľko dní takmer bez zrážok. Na zajtra Nóri hlásia slnečno a bezvetrie. Konečne. Na túto chvíľu som čakal celú zimu. Ide sa na západ. dnes Martin Knor Svet
Túra Starohutský vodopád, prm. Žitavy, Veľký Inovec a Benát Kraj štálov v okolí Pohronského Inovca mám rada. Boli sme tu už viackrát a tieto lokality nesklamali v žiadnom ročnom období. Navrhli sme oblasť Športovému klubu Prameň Kováčová a Vlado vymyslel peknú trasu. Veľkým plusom bolo, že sme ju išli v najkrajšom jesennom období. včera Danka Tomášiková Pohronský Inovec
PR Keď je chôdza liekom, zábavou aj učiteľom Viacerí sa zhodujú na tom, že pešia turistika je ako druh terapie. A zo štatisticky je známe, že častokrát sa na dlhé púte a túry vydávajú práve ľudia, ktorí niečo nemajú vnútorne poriešené veriac, že toto je odpoveď. Veď si len spomeňme na Reese Whiterspoon z filmu Divočina. Prečo to robia? Pretože je známe, že príroda lieči. A tak sa za pochodu akosi lepšie riešia otázniky, ktoré si v sebe nesieme. 17/02/19 sponzorovaný článok