Zrub na Tureckom stole

04.07.15
Počas viacdňovej túlačky na Záhorí som v severnom výbežku Chvojnickej pahorkatiny prechádzal okolo zrubu. Nie je to žiaden luxus, svoje najlepšie časy má za sebou, ale minimálne sa dá využiť ako útočisko pred nepohodou či na núdzový nocľah.

Nachádza sa v severnom cípe Chvojnickej pahorkatiny vybiehajúcom až takmer ku Skalici. Zrub je obklopený riedkym lesom, nedá sa prehliadnuť, keďže značená cesta prechádza len pár metrov obďaleč. Cez plochý vrch Turecký stôl vedie červená Záhorácka magistrála (Skalica - Čupy) v krátkom súbehu s modrou TZT (Zlatnícka dolina - Maňašovská hora).

- červená zo Skalice, 2:00 h,
- červená od TIM Čupy cez Krížnicu, 1:15 h,
- modrá zo Zlatníckej doliny, 0:30 h,
- žltá a červená zo Zlatníckej doliny, 0:55 h,
- žltá a červená z Koválovca, 1:35 h,
- žltá a modrá z Koválovca, 1:30 h.

Drevený zrub je postavený z guľatiny, bez podmurovky priamo na zemi. Sedlová strecha je pokrytá lepenkou a vyzerá, že ešte čosi vydrží. Dverným otvorom (samotné dvere sú opreté za zrubom) sa vchádza do predsienky širokej asi 1,5 metra a z nej doľava do priestoru s rozmermi asi 4 x 3 m. Miestnosť má jediné okno s hrubšou mrežou a okenicou. Otvor v zadnej stene napovedá, že kedysi tu asi bola piecka. Podlaha je len z udupanej hliny, je na nej nafúkané lístie a pohodených zopár jutových vriec. Špáry stien nie sú nijako utesnené, takže vietor sa dnu dostane. Z predsienky vedie chatrný rebrík na povalu pokrytú jutovinou. Objekt by celkovo na nocľah prichýlil aj zo 10 osôb.

Vodný zdroj na okolí pravdepodobne nebude, vzhľadom na polohu na plochom kopci. Je možné, že sa nejaký prameň nachádza v okolí poľovníckej chaty Krížnica, vzdialenej asi 1 km po červenej smerom na Čupy.

Zrub na Tureckom stole 04/07/15 00:00 nová téma

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Chata Chata Lesov SR Čierny vrch V južnej časti Strážovských vrchov sa dá prejsť pekným hrebeňom z Uhrovca po Homôľku s kopcami okolo 1000 m (Rokoš, Čierny vrch, Suchý vrch). Nájde sa aj zopár miest, kde sa dá uchýliť pred nepriaznivým počasím či stráviť noc. Jedným z nich môže byť chata (resp. jej terasa) Lesov SR pod Čiernym vrchom. 10/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Správa Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení Začiatok septembra sa niesol v znamení prerezávania turistických chodníkov, tentokrát sme vybrali frekventované úseky v oblasti Štefánikovej chaty pod Ďumbierom a Čertovicou. Akciu každoročne organizuje športový klub PARBAT, posledné roky sa k nemu pridávajú dobrovoľníci z Horskej služby Nízke Tatry juh a OZ Horské spoločenstvo, ktoré pôsobí v oblasti Čertovice a Andrejcovej. dnes Marek Šurina Správy
Túra Agraš – okruh z Novej Bane Už som písala o pamiatkach na stredoveké banské diela v okolí obce Brehy v Štiavnických vrchoch. Vtedy sme navštívili banskú oblasť Slosberg nad dolinou Obecného potoka pod vrchom Chlm. Teraz sme sa rozhodli preskúmať dolinu Liešňanského potoka a pamiatky na banskú činnosť pod vrchom Agraš. Tu sa dolovalo na žile Gottes Gabe, čo je najzápadnejšia žilná štruktúra Pukaneckého rudného ložiska. dnes Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. včera Roman Matkovčík Nízke Tatry

Zrub na Tureckom stole 04/07/15 00:00 nová téma
    • Chvojnická pahorkatina, severná časť - vrchol Turecký stôl nad Zlatníckou dolinou
    • 10 osôb s vlastnou karimatkou a spacákom
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa