Kamenná búda
Kamenná búda Zatvoriť

Prístrešok Kamenná búda

Počas môjho putovania myjavskými kopanicami sa ukázalo, že možností na úkryt pod strechou je viac, než som očakával. Hoci žiadnu z nich som nevyužil, podelím sa o popis, keďže niekomu sa informácia môže v núdzi zísť. Priamo pod Čupmi, najvyšším kopcom na okolí, nájdeme chatu Kamenná búda.

Chvojnická pahorkatina: pod Čupmi
490 m n. m.
10 osôb s vlastnou karimatkou a spacákom
celoročná bez vykurovacieho telesa
studnička pri chate

Nachádza sa v severnom výbežku Chvojnickej pahorkatiny, vybiehajúcom až takmer ku Skalici. Naokolo sa rozprestierajú pomerne zachované listnaté lesy, len málo poznačené ťažbou. Priamo popri chate prechádza súbeh zelenej a žltej značky, ktorý je značený trochu zmätočne (stav z leta 2015). Pri zostupe z Čupov nie je žiaden problém, prichádza sa starou bučinou a už z diaľky presvitá lúka s chatou. Z opačnej strany prídete na rázcestie zelenej (od Fráterky a štátnej hranice) a žltej (od Zlatníckej doliny) s názvom Kamenná búda. Ďalej vás smerovník posiela dolu asfaltkou, ktorou vedie cyklotrasa, ale pešie trasy idú 50 m po hrebienku a až potom sa stáčajú doprava a paralelnou lesnou cestou povyše asfaltky prídu ku chate. Ak sa vyberiete asfaltkou, po asi 500 m na ohybe cesty natrafíte na cykloprístrešok, tam treba odbočiť zvážnicou doľava nahor.

- žltá zo Zlatníckej doliny, 1:15 h,
- zelená od TIM Mlýnky (štátna hranica), cez Fráterku, 1:30 h,
- zelená od TIM Čupy, 0:25 h,
- červená Záhorácka magistrála zo Skalice + zelená (cez Čupy), 3:40 h,
- žltá + červená + zelená z Koválova (cez Čupy), 2:30 h,
- zelená z Lopašova (cez Čupy), 2:45 h,
- žltá z Chvojnice (cez Čupy), 2:05 h,
- červená Záhorácka magistrála z Vrboviec + zelená (cez Čupy), 5:15 h.

Pomerne veľká poľovnícka resp. lesnícka murovaná chata stojí na mierne sklonenej lúke. Je uzamknutá, tiež okenice sú dôkladne zabezpečené. Ako úkryt pred nečasom alebo na núdzový nocľah sa dá využiť ochodza pozdĺž bočnej a čelnej steny. Podlahu má z dosák, karimatka na elimináciu nerovností sa zíde. Vmestí sa sem desaťčlenná skupina. Zábradlie s medzerami ani prekryv strechy neochráni pred bočným dažďom. Na ohybe asfaltky 50 m pod chatou sa nachádza cykloprístrešok, ktorý by tiež mohol prichýliť 4 osoby.

Vymurovaná studnička s voľným odtokom sa nachádza 20 m napravo od chaty, vedľa chodníka smerom na Čupy. Na priestranstve pred chatou je ohnisko, dreva v lese na okolí sa nájde dostatok.