Hrebeň Bystrej
Hrebeň Bystrej Zatvoriť

Túra Výstup na Bystrú z Podbanského

Na túto túru som sa mimoriadne tešil, lebo na Bystrej som ešte nebol a všetci moji známi svorne tvrdili, že je to jedna z najkrajších trás v Západných Tatrách. Keďže sme boli ubytovaní neďaleko Podbanského, mohli sme si dovoliť luxus a pospať si o niečo dlhšie, ako je pre nás obvyklé. Výstup sme začínali z rázcestia pod Bystrou, kde sme sa všetci postretali okolo ôsmej ráno. Bolo nás sedem a traja psíci. Počasie bolo omnoho lepšie ako deň predtým, keď sme v daždi a krúpoch išli na Jahňací štít.

1 deň
jar – 20.06.2015
Tatry - Západné Tatry - Liptovské Tatry (Liptovské hole), Tatranský národný park
bočné prítoky v Bystrej doline, prameň pod Pyšným sedlom
Liptovský Hrádok (vlak, bus) - Podbanské/Pribylina-Permon (bus, parkovisko)
» č.1096 Západné Tatry (1:50.000)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Podbanské – rázc. pod Bystrou – Bystrá dolina – Bystré plesá – sedlo Kobyly – Bystrá – Blyšť – Pyšné sedlo – Kamenistá dolina – Podbanské

Krásna dolina?

Samotný výstup sa začína na rázcestí pod Bystrou. Zo začiatku postupujeme po žlto značenom chodníku, ktorý v úvodných fázach vedie po zdevastovaných zvážniciach, ktoré využívajú lesníci na zvoz kalamitného dreva. Cesta bola väčšinou blatistá, zmáčaná malými potôčikmi, ktoré sa vytvorili po predchádzajúcich dažďoch. Toto že má byť krásna dolina? Po zhruba hodine však mením názor. Prešli sme kalamitnú oblasť a vystupujeme do otvorenejšej vysokohorskej krajiny Bystrej doliny. Z oboch strán je zovretá masívmi a stromami, jej stredom preteká potok, nazvaný ako inak – Bystrá. Žltý chodník vedie až pod hrebeň popri spomínanom potoku, do ktorého sa tu a tam občas vleje menší prítok z vedľajších úbočí. Počas cesty máme celkom slušné počasie. Keď vystúpime k dvom malým Bystrým plieskam pod hrebeňom Bystrej, dokonca zasvieti slnko a vidíme modrú oblohu.

Hromová hora a medvede

Delíme sa na skupinky. Polovica z nás a traja psíci ostávajú pri Bystrých plieskach a dopĺňajú zásoby vody a energie. Ja som sa rozhodol spolu s druhou polovicou nečakať a dostať sa čo najrýchlejšie na hrebeň Kobyly, aby som chytil ako tak priaznivé počasie. Stúpanie od plies na hrebeň nie je náročné, po pár serpentínkach sme tam. Stretávame prvých turistov, ktorí idú v opačnom smere ako my a majú Bystrú za sebou. Výhľady z hrebeňa sú vzhľadom na počasie nádherné. Snažím sa urobiť, čo možno najviac fotiek, aj keď len mobilným telefónom, a pokračujem na vrchol. Z hrebeňa sú krásne výhľady, či už smerom k Vysokým Tatrám, ale aj k Západným Tatrám. Máme možnosť zblízka si pozrieť hrebeň Otrhancov spolu s ich vrcholmi Ostredok či Jakubina. Vidno tiež Baranec a na druhej strane sa na chvíľku odkryl národný vrch Kriváň.

Dorazil som na vrchol najvyššieho vrchu Západných Tatier. Opäť sa snažím niečo fotiť, no rýchlo sadá hmla a prichádzajú oblaky. Druhá skupinka so psami prichádza na vrchol Bystrej v zamračenom počasí a vo vetre. Prezliekame sa, miesto kraťasov naťahujem dlhé nepremokavé nohavice. Niečo zajeme a za zvuku hromu opúšťame Bystrú smerom na Blyšť. Zostup je bezproblémový, o chvíľku prechádzame cez Blyšť smerom na Pyšné sedlo. Stretávame ďalších turistov, ktorí ešte len vystupujú na Bystrú. V duchu ich ľutujem, počasie sa naozaj zhoršuje a výhľady nebudú mať veru žiadne. My sme po chvíli v Pyšnom sedle, no neoddychujeme. Ďalší hrom a začínajúci dážď nás ženú do nižších polôh. Tempo zostupu je vysoké, nikto nechce ostať na hrebeni počas búrky. Hrmavica nakoniec nepríde, ale začne snežiť. Kamenistou dolinou tak zostupujeme počas sneženia. Padá mokrý sneh, ktorý sa v nižších polohách zmení na dážď. Zostup si nevychutnáme a chceme byť čo najrýchlejšie v lese. Po hodine sa počasie zase mení. Prestalo pršať, oblačnosť je preč a svieti slnko. Máme možnosť vidieť Bystrú z Kamenistej doliny a konečne si užiť zostup dolinou za lepších podmienok. Podľa trusu na chodníkoch, a toto platí aj o Bystrej doline počas výstupu, je badať vysoký pohyb medveďov. V týchto chvíľach oceňujem, že sme sa vybrali vo väčšom počte. Predpokladám, že medveďov je tu viac preto, lebo Západné Tatry sú celkovo menej skalnaté. V dolinách sa nachádza bujná vegetácia, nie je to "pustý kameňolom" ako vo Vysokých Tatrách. Aj vrcholy sú zelené, väčšinou porastené trávou. I keď sa to nezdá, Bystrá je vysoká 2248 metrov, čo je viac ako Jahňací štít (2229 metrov), no výstup na ňu bol podstatne jednoduchší. Ako môj kolega Tomáš zvykne hovorievať – pre dôchodcov.

Koniec Kamenistej doliny dosiahneme po siedmych hodinách od štartu z rázcestia pod Bystrou a opäť nám začína pršať. Schádzame do Podbanského, v bufete Sviští brloh pri pivečku a nejakom jedle ukončujeme krásnu túru. Musím dať za pravdu mojim známym, keď o Bystrej hovorili len v superlatívoch. Pre mňa to bol naozaj krásny výstup. Bystrá dolina je čarovná, z hrebeňa sú krásne výhľady, zostup cez Blyšť a Pyšné sedlo do Kamenistej doliny nie je vôbec namáhavý a verím, že v lepšom počasí môže byť rovnako pekný ako výstup cez Bystrú dolinu. Tatry opäť nesklamali a potvrdili moje presvedčenie, že sa tam (a celkovo na hory) treba vybrať vždy, keď to čas dovolí, bez ohľadu na predpovede počasia.