Test Asolo Magix – topánky nielen na ferraty

Outdoorové polovičky sú moje obľúbené topánky takmer celoročne, a tak mi žiadne nevydržia príliš dlho. Staršie Salewa Firetail už majú svoje najlepšie dni dávno za sebou, a preto som sa pomaly začínal rozhliadať po náhrade. Do toho sa mi naskytla príležitosť otestovať ferratové Asolo Magix. Sadli mi ako uliate a po niekoľkých mesiacoch rôznorodého nosenia som nadobudol pocit, že sú doma nielen na zaistených cestách. No nepredbiehajme do záverov...

Výrobca
Asolo
Model
Magix
Typ
topánky pre zaistené cesty (via ferrata)
Materiály
žlto-čierna
zeleno-čierna
Páči sa mi
tvar kopyta, tuhosť, stabilita, šnurovanie až ku špici, grip na skale, dizajn
Nepáči sa mi
dlhšie bolo treba hladať ideálne nastavenie šnurovanie v oblasti špice
Infocena
Obchody
eshop.asolo.sk/…/magix-2770

Dizajn a konštrukcia

Dizajnovo approach topánky nijako zvlášť nevytŕčajú z radu. Sú farebne pomerne výrazné – ako sa v tomto segmente dnes patrí. Na výber je žlto-čierna a zeleno-čierna farebná kombinácia. Majú klasické šnurovanie cez očká, ktoré siaha až ku špici. To preto, aby si bolo možné čo najlepšie prispôsobiť tuhosť zašnurovania podľa toho, či ťapkáme po turistickom chodníku alebo visíme vo ferrate D/E a potrebujeme aj najposlednejšiu dávku gripu.

Viac ako polovica obvodu topánky je chránená pogumovaním pred poškodením na skale. Všetka ochrana je situovaná v prednej časti, päta chránená nie je. Jej vnútorná časť je však z veľkého kusu žltej semišovej kože, ktorá je odolnejšia ako textil, ktorý dominuje strednej aj vonkajšej časti zvršku. Povinnosťou v tejto kategórii je očko na karabínu v zadnej časti. Má dostatočnú veľkosť na to, aby ste mohli požiť akúkoľvek, nielen malú karabínku.

Na polovičky sú pomerne ťažké. Bude to asi spôsobené voľbou cementovanej konštrukcie a tiež voľbou odolnejších materiálov zvršku. Cementovanú konštrukciu prezrádza tvar medzipodrážky a jej spojenie so zvrškom. Výhodou konštrukcie je dlhšia životnosť v porovnaní so vstrekovaným polyuretánom a lepšie možnosti pre opravy u obuvníka. V zadnej časti medzipodrážky je vsadený anti-shock dielec, ktorého funkcionalitou je pohlcovanie nárazov. Podošva je Vibram Friction, ktorá je optimalizovaná práve na použitie v skalnatom teréne. Má členitý dezén, avšak s pomerne malou hĺbkou. Oblasť špice je výrazne hladká pre čo najlepšiu priľnavosť (grip).

Tvar kopyta a tuhosť

Tvarovanie topánky sa veľmi dobre hodí pre ľudí s úzkymi chodidlami a klenutým pätným hákom. Kto má nohu najmä v oblasti špice výrazne širokú alebo má rovnú pätu, nebude spokojný. Na moju veľmi úzku nohu sadla topánka celkom dobre. Päta sa mi vôbec nehýbe, čo je základným predpokladom pre to, aby počas túr topánky nerobili otlaky. Rovnako nie je problém ani s narážaním prstov do prednej časti, čo by mohlo spôsobiť nadmernú únavu až bolesť prstov pri dlhších zostupoch. Aby som toto všetko dosiahol, musel som zo začiatku chvíľu bojovať so správnym zošnurovaním.

Oblasť päty má výrazne tuhú výstuž, vďaka ktorej si drží tvar a je malý predpoklad, že by sa táto časť počas nosenia akokoľvek poddala. Polstrovanie je v tejto časti skôr minimálne, výrazne mäkšie časti sú až v hornej časti päty.

Pocitovo je topánka výrazne tuhá. Okrem vystuženej päty je aj špica poriadne tuhá, aby nebolo cítiť každú skalku. Podobne je na tom aj podrážka, takže pri chodení nemáte "lezkoidný" pocit. V torznej tuhosti je však len stredne tuhá, čo je na jednej strane dobre, lebo sa celkom ochotne prispôsobuje skale v záujme zlepšenia gripu, na druhej strane väčšia tuhosť by umožnila lepšie využívať drobunké stupíky a mikropoličky. Zvolený kompromis však hodnotím ako vyvážený, takže topánka je ešte príjemná na chodenie a dostatočná na športové náročné ferraty. Nie som fanúšikom nosenia dvoch párov topánok – jedny pod skalu a druhé na skalu. Takže u mňa dobré.

Materiály

Materiálovo ide o kombináciu kože (žlté časti) a textilu (čierne časti). Koža je semišová s hrúbkou 1,8 mm, no topánke dominuje skôr textil vystužený kevlarovým vláknom (Schoeller K-Tech Micro Tech). Vnútorná stielka nie je z Goretexu, ale z jemnej mierne perforovanej látky, ktorá evokuje priedušnosť. Šnúrky sú klasické s okrúhlym prierezom. V úvode testovania som mal dojem, že trošku horšie držia zatiahnuté (akoby sa rozväzovali), takže som volil dvojitý uzlík. Po čase však nabrali asi dostatok prachu, ktorý zlepšil trenie a už to netreba robiť.

Skúsenosti z terénu

Topánky nosím niekoľko mesiacov prakticky denne. Hoci ich výrobca pasuje za ferratové špeciálky, mne vyhovujú ako univerzálky. Je mi jasné, že si to asi odnesie rýchlejšie opotrebovanie podošvy, no predpokladám, že to pôjde ruka v ruke s opotrebovaním ako celku. Nosím ich tak po meste, ako aj v prírode. Boli so mnou na ferratách aj na prechádzke v Malých Karpatoch, či pri zbere hrozna vo vinohrade. Pochodil som v nich aj túry v skalnatom tatranskom teréne. V prvom rade musím povedať, že celkovo preferujem tuhšie topánky, pretože mám dojem, že sa v nich noha oveľa menej unaví, hoci na prvý dojem pôsobia menej pohodlne. Vďaka vyššej tuhosti sú pre mňa voľbou číslo jedna trojsezónne a po vysokých pohorkách siaham len výnimočne. Oveľa lepšie mi v nich odvetráva noha a to je jedna z najpodstatnejších vecí pre moje pohodlie.

Ako bolo spomenuté, topánky nemajú Goretex, takže do daždivého počasia nie sú príliš vhodné. Keďže uplynulé mesiace boli všelijaké, len nie daždivé, mieru premokania som nemal možnosť vyskúšať. Klasická ranná rosa im však problémy nerobila. Uvidím teraz na jeseň, ako sa s tým vysporiadajú.

Čo sa týka priedušnosti, nemám dojem, že oproti goretexovým topánkam sú na tom oveľa lepšie. Ťažko sa mi však hodnotí, lebo nohy sa mi pri pohybe riadne potia a teda je možné, že pri množstve potu je jedno, či topánky nedýchajú alebo dýchajú málo. Lebo povedzme si to otvorene, aj tak najviac potu sa odparí z ponožiek a odvetrá cez priehlavok.

Ferratové topánky Asolo Magix hodnotím veľmi kladne za výborný tvar kopyta, tuhosť, stabilitu pri chodení v rôznorodom teréne a veľmi dobré vlastnosti na skale. Tvarovo sedia veľmi dobre, treba však upozorniť, že sú určené ľuďom s úzkou nohou a vzhľadom na tuhosť svojej konštrukcie sa nedá očakávať, že by časom výraznejšie povolili. Šnurovanie až ku špici dáva možnosť individuálneho nastavenia tuhosti podľa chuti.

Topánky som si obľúbil a okrem skalnatého terénu ich rád používam na akékoľvek outdoorové aj voľnočasové aktivity. Hoci výrobca ich pasuje za ferratové špeciály, pre mňa sú univerzálnou obuvou.