Staré šance

07.08.15
Pri túre Jablunkovským medzihorím na pomedzí s Českom a Poľskom som prechádzal okolo viacerých prístreškov. Sú určené na oddych pre okoloidúcich alebo okolojazdiacich, keďže trasy sú vhodné aj na cykloturistiku. Dajú sa využiť na úkryt pred dažďom, ale v prípade núdze tiež na nocľah.

Prvý z nich sa nachádza sa na trase zelenej značky, vedúcej zo Svrčinovca na severozápad ku štátnej hranici, ktorú dosahuje pri osade Dejovka. Zelená ďalej pokračuje na Moravu do Mostov u Jablunkova. Prístrešok stojí pár metrov od panelmi vyloženej cesty, ktorá sem vedie zo Svrčinovca, hneď za rázcestníkom Staré šance. Na jednej strane je lúka, na druhej smrekový les.

- zelená TZT zo Svrčinovca, 0:45 h,
- žltá + zelená TZT od TIM Milošová, U Kadlubca (MHD z Čadce) (cez Dejovku), 1:00 h,
- zelená TZT od TIM Mosty u Jablunkova, Šance (cez Dejovku), 1:00 h.

Pôdorys dreveného prístreška je štvorcový so stranou asi 3,5 m. Zadná strana sedlovej strechy je potiahnutá nižšie nad terén, strecha je pokrytá asfaltovým šindľom. Steny altánok nemá, takže pri daždi spojenom s bočným vetrom pod ním nebude sucho. Interiér tvorí drevený stôl integrovaný s lavicami pozdĺž neho. Hlinená podlaha je vysypaná drobným kamením, takže na prespanie bude treba karimatka a spacák. Pod strechu sa zmestia 2, maximálne 3 osoby. V čase mojej návštevy bola besiedka dosť zaprataná odpadkami po nejakej opekačke.

Pred prístreškom je ohnisko. Zdroj vody som v bezprostrednom okolí nezaregistroval (ale ani zvlášť nehľadal). Vodu si teda treba doniesť, prípadne zájsť k asi 300 m vzdialenej osade Pod Valmi. V oblasti by sa mali nachádzať pozostatky opevnenia (zemné valy - z toho pomenovanie šance = šiance), ktoré tu boli budované od 2. polovice 16. storočia na ochranu sliezskych hraníc. Okolitý terén je vhodný na cykloturistiku.

Staré šance 07/08/15 22:01 1 príspevok

Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. 07/12/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. 23/11/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry

Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Staré šance 07/08/15 22:01 1 príspevok
    • Západné Beskydy: Jablunkovské medzihorie
    • 2 - 3 osoby, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa