Túra

Pribylina - Úzka dolina s deťmi

30. 07. 2015
Je začiatok leta v Tatrách a rozmýšľame, kam sa vybrať so štvorročným a trojmesačným dieťaťm, aby malo to staršie zaujímavý zážitok a zároveň aby sme sa s ťažkým terénnym kočíkom neuštvali v kopcoch. Kondičku naberám len pomaly. Po preštudovaní mapy a všetkých dolín v okolí padla voľba na Pribylinu. Prejdeme sa po zelenej značke k rázcestiu Jamníckej a Račkovej doliny, prípadne ešte kúsok do Jamníckej a pridáme aj skanzen s expozíciou Považskej lesnej železničky ako dezert.

Trasa

Pribylina, skanzen – ATC Račkova dolina – Úzka dolina – kamenná hať – Nižná lúka a späť

Napokon si program delíme na dva dni, lebo náš škôlkar tiež aktuálne nemá najlepšiu kondičku. Parkujeme pri skanzene a za mostíkom odbáčame na zelenú značku. Väčšinu trasy pôjdeme po asfaltke. Treba byť pripravený na to, že tu nie je zákaz vjazdu a občas prejde auto smerujúce k nejakému ubytovaniu či na začiatok serióznejšej túry, v pracovných dňoch aj autá zvážajúce drevo. Dopravy ale nebolo tak veľa, aby sme si nevychutnali príjemnú vychádzku.

Nebadane stúpame a užívame si prvé výhľady. Cesta je z jednej alebo oboch strán lemovaná stromami, občas je na jednej strane lúka. Na jednej z lúk si robíme pauzu, lebo pasažier v kočíku sa dožaduje svojej dávky mlieka. Máme krásne počasie, slnečno, ale nie príliš horúco.

Pátranie po kyselke

Po dosiahnutí kempu Račkova dolina máme krátku poradu. Niekde vľavo by sa mal nachádzať prameň kyselky, ktorý si chcem pozrieť. Pýtame sa na recepcii kempu, posielajú nás vyššie v rámci areálu a potom doľava cez potok. Na kočík to nie je a tak babička ostáva strážiť kočík a idem s veľkou fľašou na prieskum. Idem rovno za nosom okolo niekoľkých chatiek a cez dva mostíky, potom vyjdem na asfaltke a za ňou vidím drevenú striešku nad studničkou. Vraciam sa, vyjdeme z kempu cez zadný východ a onedlho sme na rázcestí Úzka dolina, ústie. Vedie odtiaľto aj asfaltka, ktorá míňa studničku, takže netreba blúdiť cez kemp. Pre deti je ale cesta mostíkmi ponad potok určite zaujímavejšia.

Za rázcestníkom konečne vchádzame do seriózneho lesa. Míňame ceduľu o spracovávaní kalamity, je tam uvedené, že sa spracúva do októbra 2014, tak sme radi, že už to skončilo. Ale len dovtedy, kým pri nás prefrčí prvý nákladiak s drevom. Našťastie ich nebolo veľa a šoféri vždy prechádzali okolo nás krokom.

Technická pamiatka - priehrada na Račkovom potoku

Cesta vedie príjemným lesíkom popri potoku. V strede doliny si robíme pauzu a obdivujeme kamennú hať na Račkovom potoku. Je jedným z dôvodov, pre ktorý sme sem išli. Síce som dolinou dva razy išla na inú túru, ale doteraz vodné dielo uniklo mojej pozornosti, až Adina ma navnadila fotkou v galérii.

Hrádza vyzerá ako tunel s kostolnými okienkami, z jedného padá vodopád. Keďže netrpíme závratmi, prechádzame sa aj po priehradnom múre. Úlohou nádrže je zadržiavať prívalové vody. Bola postavená začiatkom 40-tych rokov minulého storočia. V súčasnosti je dosť zanesená a potrebovala by opravu. Viac informácií o výstavbe hate a historické fotografie sa dajú pozrieť na www.pribylinaobjektivom.sk. Podobná hrádza je v Papradne v Javorníkoch, má viac "okienok".

Spracovávanie kalamity verzus kočíková túra

Poprezerali sme si funkčnú technickú pamiatku a vybrali sa ďalej hore Úzkou dolinou. O chvíľu vidíme traktor, čo by až tak nevadilo, ale pred ním je natiahnutá do lesa lanovka, ktorá posiela dolu kalamitné drevo. Chvíľu váhame, ale keď nám vodič traktora kývne, že môžeme ísť, tak sa statočne vyberáme ďalej. Cieľ je predsa tak blízko! Onedlho sa ale dostávame do poriadneho blata a tak posledný úsek k rázcestiu zbehnem len ja. Len povinná foto, z posedenia v besiedke na rázcestí dolín na Nižnej lúke nebude nič. Zájsť si do Jamníckej doliny po tento mostík s výhľadom v tom blate tiež nemá význam. Obraciame sa a schádzame dolu. Pri traktore je tentoraz nielen vodič, ale aj brvná cez celú šírku chodníka. Našťastie nám mladý pán úslužne pomôže s prenesením kočíka. Kým bude trvať spracúvanie kalamity v Jamníckej doline, asi je lepšie vyhlásiť za cieľ takejto detskej túry priehradu.

Múzeum liptovskej dediny a Považskej lesnej železnize

O deň neskôr parkujeme na tom istom parkovisku. Vzali sme nášho skôlkára do skanzenu - Múzea liptovskej doliny. Celkom ochotne si pozrel pár dreveničiek, ale najväčšou atrakciou bola expozícia Považskej lesnej železnice. S jej výstavbou sa začalo v roku 1912 a budovala sa do 40-tych rokov 20. storočia. Bola druhou najdlhšou lesnou železnicou na Slovensku, hlavná trať merala 42 km, odbočné trate 65 km. Využívala sa najmä na prepravu dreva, ako prvá lesná železnička mala povolenú aj prepravu cestujúcich. V polovici 60-tych rokov 20. stor sa začali rušiť odbočné trate a v roku 1972 bola pre nerentabilnosť zrušená (zdroj info: náučné tabule v skanzene).

K železničke sa treba dostať krátkou prechádzkou riedkym lesom. Škoda, že expozícia je len statická, ale aj tak mala u drobca úspech. Hádam sa raz nájdu prostriedky na zrenovovanie vozňov a lokomotív, ktoré sú zväčša v pôvodnom stave, a prípadnú, aspoň krátku prevádzku.

Fórum 5 príspevkov
Pribylina - Úzka dolina s deťmi 07/03/19 20:42 5 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Okruh k Červenému domčeku z Lozorna Červený domček na Lintavách je ikonické miesto, kde som už bola viackrát. Nedávno sme si ho vybrali ako cieľ okruhu po relatívne nových značkách z Lozorna, ktorými sme ešte nešli. Trasa je nenáročná, zaumienila som si, že si ju prejdem aj na bežkách, čo však vzhľadom na snehové podmienky v Malých Karpatoch začína vyzerať ako plán až na ďalšiu zimu, ak vôbec. 28/05/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Správa Ministerstvo zdržuje vyhlásenie rezervácie Pralesy Slovenska Zatiaľ čo sa Európska únia hlási k väčšej ochrane pralesov, na Slovensku máme stále vyše dvetisíc hektárov pralesov, ktoré môžu byť kedykoľvek vyrúbané. Návrh rezervácie na ich lepšiu ochranu leží mesiace na ministerstve životného prostredia a z nepochopiteľných dôvodov sa nikam neposúva. 21/05/20 Soňa Mäkká Správy
Najnovšie články na titulke
 
PR Aj tvoje outdoorové oblečenie do prírody môže byť ekologické Čo je ekologická móda? Ohľaduplná výroba, ktorá berie pri svojej produkcii do úvahy svoj dopad na životné prostredie. Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom našej planéty, hneď po ropnom priemysle. Dnešný rýchly životný štýl a extrémne nakupovanie vo veľkých obchodných reťazcoch produkuje enormné množstvo odpadu, a to aj v odevnom priemysle. dnes sponzorovaný článok Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. dnes Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Pribylina - Úzka dolina s deťmi 07/03/19 20:42 5 príspevkov
Fakty
  • Pohoria
    • Tatry - Západné Tatry a Podtatranská kotlina (Liptovská kotlina)
  • Počet dní
    • 1
  • Trasa
  • Nadmorská výška
    • max: 961 m n. m.
    • min: 780 m n. m.
  • Prevýšenia
    • stúpanie: 195 m
    • klesanie: 195 m
  • Vzdialenosť
    • 11 km
  • Náročnosť
    • 1
  • Ročné obdobie
    • leto
  • Dátum túry
    • 11.07.2015
  • Štart trasy
    • šírka: 49.1052 ° SŠ
      dĺžka: 19.8082 ° VD
      » Mapa
  • Koniec trasy
    • šírka: 49.1052 ° SŠ
      dĺžka: 19.8082 ° VD
      » Mapa
  • Voda
    • kyselka vľavo od ATC Račkova dolina
  • SHOCart mapy
  • Doprava
    • Liptovský Hrádok (vlak, bus) - Pribylina (bus, parkovisko pri skanzene)
Sponzor článku
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
1.24 (0.53)