Útulňa

Vlčia búda v Lupkovskom priesmyku

31.07.15
Počas môjho májového putovania východným Slovenskom a čiastočne Zakarpatskou Ukrajinou som v Lupkovskom priesmyku (Przełęcz Łupkowska) objavil objekt vhodný na prenocovanie. Hoci sám som ho nevyužil, krátka reportáž môže poslúžiť niekomu, komu úkryt pod strechou na slovensko-poľskom hrebeni môže uľahčiť pobyt v prírode, zvlášť v prípade nepriaznivého počasia.

Poloha

Objekt sa nachádza v Lupkovskom priesmyku (Przełęcz Łupkowska), priamo na slovensko-poľskej štátnej hranici. Je súčasťou severného výbežku Laboreckej vrchoviny a územie zasahuje do CHKO Východné Karpaty. Okolie Lupkovského priesmyku je mimoriadne zaujímavé aj z historického hľadiska. Sedlom prechádza červená Východokarpatská magistrála z Duklianskeho priesmyku na Kremenec a ďalej na štátnu hranicu SK/UA v Ubli. Trasa prechádza západne od Laboreckého priesmyku (dostupné autom). Pokračovanie trasy hrebeňom Bukovských vrchov je zaujímavým turistickým zážitkom s možnosťou zostupu do Oľšinkova (žltá), Osadného (žltá), Ruského (modrá), Runiny (zelená), príp. s viacdňovým pokračovaním až na Kremenec a do Novej Sedlice. Do Lupkovského priesmyku (Przełęcz Łupkowska) vedie zelená z obce Palota, bývalého sídla pohraničiarov. Prístup z Paloty je najjednoduchší a najkratší. 5,1 km dlhá trasa vedie v prevažnej časti po spevnenej ceste až k miestu bývalej železničnej Zastávke Víťazstva. Odtiaľ nasleduje asi 500 m chodníkom až do sedla. Neznačeným zostupom možno dôjsť do poľskej obce Lupków (k železničnej stanici). V čase daždivejšej periódy bývajú všetky prístupové chodníky do Lupkowského sedla značne blatisté.

Prístup

- po červenej z Duklianskeho priesmyku (12:30 h), z Čertižského sedla (8:40 h), z Kalinovského sedla (3:40 h) a z Laboreckého priesmyku (1:30 h)
- po červenej z Kremenca (16:45 h), Ruského sedla (9:45 h), Balnice (5:45 h) a z TIM Pod Košarkou (1:20 h)
- po zelenej z Paloty (1:30 h),
- neznačene zo Starého Lupkova/Stary Lupków (0:25 h), príp. Nového Lupkova/Nowy Łupków (1:00 h)

Objekt

Útulňa Vlčia búda je prestrešenou drevenou konštrukciou s uzatvárateľnými vstupnými dverami a menším okienkom na zadnej (východnej) stene objektu. Pozdĺž bočných a zadnej steny sú umiestnené drevené lavice, v priestore uprostred nich je k dispozícii stolček. Objekt vyzerá vo veľmi zachovalom a udržiavanom stave, strecha je pokrytá plechom a utesnené dvere i okno chránia pred nepriaznivými poveternostnými podmienkami. Útulňa dokáže poskytnúť pohodlný úkryt štyrom osobám.

Voda

V okolí objektu sa nachádzajú dva pramene vody, ktoré som v teréne našiel. Prvý z nich sa nachádza tesne pred priblížením zelenej značky k železničnej trati, druhý je v blízkosti trate pred vstupom do Lupkovského tunela. Ich nevýhodou je, že turista smerujúci po hrebeni červenou značkou k nim musí zostúpiť zo sedla, no nie je to veľká zachádzka.

Zaujímavosti v okolí

Okolie Lupkovského priesmyku (Przełęcz Łupkowska) je zaujímavé z historického hľadiska. Počas 1. svetovej vojny sa tadiaľto presúvali ťažké bojové fronty, v novembri 1914 cez priesmyk postupoval ruský front. Vojnové besnenie sa do týchto končín vrátilo tiež počas 2. svetovej vojny, kedy bol veľmi vážne poškodený železničný tunel. Nehovoriac o veľkých stratách na ľudských životoch.

Pozornosť si zasluhuje železničná trať Michaľany – Sanok, ktorá Lupkovský priesmyk podchádza 416 m dlhým Lupkovským tunelom. Išlo o výkonnú dvojkoľajnú železnicu spájajúcu Halič s ostatnými regiónmi Uhorska, sprevádzkovaná bola v roku 1874 (samotná výstavba bola veľmi komplikovaná geologickým podložím a nedostatočnou hygienou). Po rozpade Uhorska bola druhá koľaj znesená a použitá na dostavbu vtedajšej siete Československých štátnych dráh. Počas 2. svetovej vojny bol tunel vážne poškodený, počas jeho prestavby bol skrátený takmer na polovicu pôvodnej dĺžky a počas stavebných prác sa využívala úvrať vedúca po povrchu cez hrebeň Laboreckej vrchoviny.

Ako zaujímavosť určite slúži fakt, že Lupkovský tunel je jediným tunelom na Slovensku, ktorý:

- degradoval z dvojkoľajného na jednokoľajný,
- prišiel takmer o polovicu svojej dĺžky,
- nachádza sa na území dvoch štátov (väčšia časť dlhá 256 m je na slovenskej strane),
- bol už dávnejšie osvetlený,
- zažil búrlivé obdobie striedajúceho sa rozvoja a následného úpadku osobnej a nákladnej dopravy. Od roku 2011 cez tunel prestali jazdiť letné sezónne turistické vlaky z Medzilaboriec do Lupkówa,
- tesne pred prekročením SK/PL štátnej hranice sa nachádzala zastávka nesúca názov Polustanok Pobedy (Zastávka Víťazstva), ktorá dlhé roky figurovala v grafikone vlakovej dopravy ako konečná stanica trate z Michalian.

Turista vychádzajúci z Lupkovského priesmyku (Przełęcz Łupkowska) po červenej značke smerom na Dukliansky priesmyk po pár metroch klesne do hlbokého zárezu. V súčasnosti je ťažké si predstaviť, že práve tadiaľto jazdili vlaky na náhradnej trati v rokoch 1945-1946 v čase, kým sa opravoval tunel. Dnes je trasa, podobne ako bývalá úvraťová stanica, značne zarastená vegetáciou. Z historického hľadiska možno kedysi strategickú lokalitu považovať za dôstojné miesto pripomínajúce vývoj našich dejín.

Fórum 12 príspevkov
Vlčia búda v Lupkovskom priesmyku 27/02/17 19:25 12 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Ľutina – Minčol – Kyjov – Pusté Pole na jar Čergov som akosi dlho obchádzal na svojich turistických cestách. Iste, celkom nespravodlivo. Rozhodnutie napraviť tento stav prišlo na jar 2018. Voľba padla na záver apríla s očakávaním pekného počasia, nastupujúcich dlhých a príjemne teplých, nie však horúcich dní. Napokon sme tu strávili štyri dni a v článku ponúkam opis túry najvyššie položenými partiami Čergova, hneď v druhý deň po príchode do regiónu. 16/09/18 Vladimír Kobza Čergov
Túra Polonina Dovžina nad Rachovom Počas týždňového pobytu vo východnej časti Zakarpatskej Ukrajiny v závere mája 2018 sme mali naplánovaných viacero výletov do okolia, a to nielen pešiu turistiku, ale aj poznávanie okolitých sídel. V posledný deň pobytu v mestečku Rachov sme si zvolili výstup na poloninu Dovžina. Kombinácia vhodne zvolenej trasy a priaznivého počasia sa nám postarali o krásne zážitky. Nebudem preháňať, ak poviem, že už dávno ma krajina neočarila tak, ako tomu bolo práve na tomto výlete. 28/08/18 Vladimír Kobza Svet
Správa Letný minibus v Slovenskom raji Letná sezóna 2018 v Slovenskom raji priniesla jednu novinku – pravidelné autobusové spojenie stredísk v severnej a južnej časti NP Slovenský raj, ktoré vedie po nedávno zrekonštruovanej horskej ceste cez Sedlo Kopanec (987 m). Na projekte sa spolupodieľa Oblastná organizácia cestovného ruchu Slovenský raj & Spiš, krajská organizácia cestovného ruchu Košice Región Turizmus, Banskobystrický samosprávny kraj a dopravca eurobus Košice, závod Spišská Nová Ves, ktorý dopravu na novej linke zabezpečuje. 10/07/18 Vladimír Kobza Správy
Najnovšie články na titulke
 
Extra Štátne lesy TANAP-u neuznávajú niektoré pralesy a rúbu v nich Kým LESY SR v pralesoch vymapovaných občianskym združením PRALES nezasahujú, ich sesterská organizácia Štátne lesy TANAP-u spochybňuje existenciu viacerých pralesov a rúbe v nich. ŠL TANAP-u fungujú samostatne, na dohode medzi Lesmi a mimovládnymi organizáciami PRALES a WWF o nezasahovaní v pralesoch sa nezúčastňujú. dnes Soňa Mäkká Publicistika
Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. včera Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. 14/09/19 Pavol Timko Tribeč

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Vlčia búda v Lupkovskom priesmyku 27/02/17 19:25 12 príspevkov
Fakty
  • Poloha
    • Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: Lupkovský priesmyk (Przełęcz Łupkowska)
  • Nadmorská výška
    • 641 m n. m.
  • GPS súradnice
    • šírka: 49.25068 ° SŠ
      dĺžka: 22.03855 ° VD
      » Mapa
  • Nocľah
    • 4 osoby na prični s vlastným spacím vakom
  • Prevádzka
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa
  • Voda
    • 2 pramene v dosahu 15 minút
  • Spojenie
    • Palota (bus) - Lupkovské sedlo (zelená značka)
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.78 (0.25)