Extra

Turistické značenie – Česká republika

26.08.15
Sieť značených chodníkov v Českej republike je považovaná za jednu z najhustejších a najlepších v Európe. Prvé značené turistické trasy vznikali v okolí Prahy v roku 1889. V súčasnosti sú pre peších turistov k dispozícii trasy v celkovej dĺžke viac ako 38 500 kilometrov.

Značky

Turistické značky sú pásové s bielymi vodiacimi pruhmi a so stredným pruhom v jednej zo štyroch základných farieb, červenej, modrej, zelenej a žltej. Tak ako u nás, štandardná veľkosť značiek je 10 x 10 centimetrov, pričom tvar značiek upravuje norma ČSN 01 8025 : 1989. Okrem pásových značiek sa v okolí významných turistických stredísk (napríklad kúpeľných miest) používa miestne značenie, ktoré má opäť podobnú formu ako u nás. Chodníky vo vyšších pohoriach (napríklad v Krkonošiach) dopĺňa zimné tyčové značenie.

Smerovníky

Smerovníky majú rovnaký tvar a obsah ako na Slovensku. Jediným podstatným rozdielom je uvádzanie vzdialeností v kilometroch a nie v hodinách. Po prevrate sa začali smerovníky dopĺňať tabuľkou, na ktorej je uvedený sponzor značenia.

Chodníky

Na rozdiel od Slovenska, väčšina turistických trás vedie po lesných cestách a nie po chodníkoch. Z toho dôvodu na turistickej trase obyčajne stretnete veľa cyklistov (často ich býva oveľa viac ako peších turistov). Viacero chodníkov vedie cez rašeliniská a vtedy sú chodníky aj v dĺžke viacerých kilometrov drevené (príkladom je Červené Blato na Českobudějovicku, Božídarské rašeliniště v Krušných horách, okolie Jizery v Jizerských horách, či rašeliniská v Krkonošiach). Podobne ako na Slovensku, v posledných rokoch vzniklo na území Českej republiky množstvo náučných chodníkov, ktoré poskytujú zaujímavé informácie, majú však “jepičí život”.

Turistické mapy

V minulosti vychádzali turistické mapy v mierke 1 : 100 000, ktorých veľkou výhodou oproti slovenským mapám bol podrobný vlastivedný obsah na rube. V súčasnosti sú k dispozícii podrobnejšie mapy od rôznych firiem. Voľne prístupná online turistická mapa, avšak značenie na nej nie je aktualizované tak promptne ako u nás na mape turistickaMapa.sk. Párkrát sa mi stalo, že som chcel ísť podľa internetovej mapy, avšak v teréne boli trasy značiek preložené, zväčša kvôli vodou odplaveným mostom.

Ostatné značenie

Okrem chodníkov pre peších turistov sú v Českej republike vyznačené lyžiarske trasy (s oranžovými vodiacimi pásmi a rozmerom značky 10 x 10 cm), cyklotrasy (s nažltlými vodiacimi pásmi a rozmerom značky 14 x 14 cm) a najnovšie jazdecké trasy (s rozmerom značky 10 x 10 cm, kde sa v bielom poli nachádza farebný kruh).

Turistika v Českej republike sa líši od turistiky na Slovensku najmä v tom, že na trase v podstate každý deň pôjdete cez nejakú obec či mestečko, kde si môžete doplniť zásoby. Z toho dôvodu nepotrebujete so sebou ťahať veľa jedla. Druhou odlišnosťou je množstvo kultúrnych pamiatok, ktoré sú obyčajne veľmi dobre vyznačené. Tieto sa obyčajne nachádzajú priamo na trase, netreba k nim schádzať hlboko do dolín či ďaleko od turistických trás, ako na Slovensku.

Zdroje informácií:

Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Turistické značenie – Česká republika 29/08/15 16:26 2 príspevky

Túra Nový Zéland - krajina papraďorastov Keď som išiel prvýkrát v roku 2004 na Nový Zéland, potreboval som víza. Po viacerých urgenciách som ich nakoniec dostal, zarazilo ma však, ako vyzerali. Krížom cez stranu pasu sa ťahal obrázok paprade. Prečo papraď a prečo nie kivi? Veď pre Nový Zéland sú charakteristické práve tieto nelietavé vtáky. A to až tak, že sa slovom kivi (a nie aktinídia) nazýva ovocie, ktoré sa do Európy začalo dovážať z Nového Zélandu. Dokonca Novozélanďania sami seba nazývajú Kiwi. 15/01/19 Martin Knor Svet
Túra Nový Zéland - Rotorua, miesto, kde pukla Zem Každý má nejaký sen. Ja som mal už ako dieťa sen pozrieť sa na Nový Zéland. Môže za to knižka Divotvorné sily Zeme, ktorá ma fascinovala. Sen sa mi splnil, tento rok už do tretice. Turistike som sa nemohol venovať tak, ako by som chcel, ale dve - tri hodiny voľna som mal každý deň. A za taký čas sa toho dá pozrieť vcelku dosť. 08/01/19 Martin Knor Svet
Túra Kráľova hoľa dvakrát za dva dni Kráľovou hoľou začína hlavný hrebeň Nízkych Tatier, pričom je najvyšším kopcom vo východnej časti pohoria. Jeho vrchol má nadmorskú výšku 1946 m. Je to takmer dvojtisícovka. Keďže sa začiatkom novembra udržalo pekné počasie, rozhodol som sa, že na vrchol vybehnem. A to hneď dvakrát, pretože som si chcel pozrieť skalné okná ležiace na rôznych úbočiach hole. 08/12/18 Martin Knor Nízke Tatry

Bežky Útulňa Líška a Lomnistá dolina s pomníkom Jana Švermu Keď v horách prišla prvá nádielka snehu, zbalil som lyže a vyrazil. Uvažoval som aj o putovaní naťažko s využitím útulní na Poľane, ale v piatok som sa vymotal z práce tak neskoro, že som sa napokon rozhodol otestovať Domček HS na Čertovici. Dobre som urobil, ísť na prvú lyžiarsku túru sezóny s veľkým batohom na pleciach, by nebol najlepší nápad. dnes Pavol Timko Nízke Tatry
Príbeh Inéz Sedím si v mokrých trenírkach na teplej tráve a je mi dobre. Výnimočne dobre. Po štyroch dňoch putovania ma značka zaviedla do veľmi hlbokého a lúčnatého sedla a koniec dediny bol iba asi dvesto metrov odo mňa. Štyri dni mi slnko pripekalo na hlavu a už som bol od potu slaný ako soľnička. Biele mapy po košeli, tričkách, na čapici, ba aj na kraťasoch. Na niektorých chúlostivých miestach som bol už aj odretý a len tuba modrej Indulony zabránila najhoršiemu. A tak som opustil značku a poľnou cestou zišiel do dediny. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Návrat do detstva – salaše pod Čiernym kameňom Z detstva mám na dovolenky v Liptovských Revúcach krásne spomienky. Nekonečná cesta Škodou stodesať, ktorú nám spríjemňovalo „la šánte mí kantáre“ zo staručkej Aiwy, tuhý boj nášho staručkého auta so stúpaním na Donovaly, ukončený buď výdychom úľavy celej posádky alebo vyvretou vodou. 17/01/19 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč