Extra

Turistické značenie – Česká republika

26.08.15
Sieť značených chodníkov v Českej republike je považovaná za jednu z najhustejších a najlepších v Európe. Prvé značené turistické trasy vznikali v okolí Prahy v roku 1889. V súčasnosti sú pre peších turistov k dispozícii trasy v celkovej dĺžke viac ako 38 500 kilometrov.

Značky

Turistické značky sú pásové s bielymi vodiacimi pruhmi a so stredným pruhom v jednej zo štyroch základných farieb, červenej, modrej, zelenej a žltej. Tak ako u nás, štandardná veľkosť značiek je 10 x 10 centimetrov, pričom tvar značiek upravuje norma ČSN 01 8025 : 1989. Okrem pásových značiek sa v okolí významných turistických stredísk (napríklad kúpeľných miest) používa miestne značenie, ktoré má opäť podobnú formu ako u nás. Chodníky vo vyšších pohoriach (napríklad v Krkonošiach) dopĺňa zimné tyčové značenie.

Smerovníky

Smerovníky majú rovnaký tvar a obsah ako na Slovensku. Jediným podstatným rozdielom je uvádzanie vzdialeností v kilometroch a nie v hodinách. Po prevrate sa začali smerovníky dopĺňať tabuľkou, na ktorej je uvedený sponzor značenia.

Chodníky

Na rozdiel od Slovenska, väčšina turistických trás vedie po lesných cestách a nie po chodníkoch. Z toho dôvodu na turistickej trase obyčajne stretnete veľa cyklistov (často ich býva oveľa viac ako peších turistov). Viacero chodníkov vedie cez rašeliniská a vtedy sú chodníky aj v dĺžke viacerých kilometrov drevené (príkladom je Červené Blato na Českobudějovicku, Božídarské rašeliniště v Krušných horách, okolie Jizery v Jizerských horách, či rašeliniská v Krkonošiach). Podobne ako na Slovensku, v posledných rokoch vzniklo na území Českej republiky množstvo náučných chodníkov, ktoré poskytujú zaujímavé informácie, majú však “jepičí život”.

Turistické mapy

V minulosti vychádzali turistické mapy v mierke 1 : 100 000, ktorých veľkou výhodou oproti slovenským mapám bol podrobný vlastivedný obsah na rube. V súčasnosti sú k dispozícii podrobnejšie mapy od rôznych firiem. Voľne prístupná online turistická mapa, avšak značenie na nej nie je aktualizované tak promptne ako u nás na mape turistickaMapa.sk. Párkrát sa mi stalo, že som chcel ísť podľa internetovej mapy, avšak v teréne boli trasy značiek preložené, zväčša kvôli vodou odplaveným mostom.

Ostatné značenie

Okrem chodníkov pre peších turistov sú v Českej republike vyznačené lyžiarske trasy (s oranžovými vodiacimi pásmi a rozmerom značky 10 x 10 cm), cyklotrasy (s nažltlými vodiacimi pásmi a rozmerom značky 14 x 14 cm) a najnovšie jazdecké trasy (s rozmerom značky 10 x 10 cm, kde sa v bielom poli nachádza farebný kruh).

Turistika v Českej republike sa líši od turistiky na Slovensku najmä v tom, že na trase v podstate každý deň pôjdete cez nejakú obec či mestečko, kde si môžete doplniť zásoby. Z toho dôvodu nepotrebujete so sebou ťahať veľa jedla. Druhou odlišnosťou je množstvo kultúrnych pamiatok, ktoré sú obyčajne veľmi dobre vyznačené. Tieto sa obyčajne nachádzajú priamo na trase, netreba k nim schádzať hlboko do dolín či ďaleko od turistických trás, ako na Slovensku.

Zdroje informácií:

Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Turistické značenie – Česká republika 29/08/15 16:26 2 príspevky

Túra Hochschwab – Veľký Buchberg na snežniciach Najkrajšie výhľadové miesta sú holé nevysoké kopce obkolesené vysokými horami. Práve takýmto kopcom je Buchberg na severozápadnom okraji Hochschwabu. Keďže na jeho vrchol treba ísť tiahlym oblým hrebeňom, je ideálny na snežnice. Zajtra má byť jasno, hoci trochu veterno, s teplotou tesne pod bodom mrazu. Už niekoľko dní nesnežilo, takže môj program je jasný. Idem do Hochschwabu. 12/03/19 Martin Knor Svet
Túra Na rakúsko-česko-slovenské trojmedzie Vlani som si v snehovej metelici pozrel dropy na rakúsko-maďarsko-slovenskom trojmedzí a zostalo mi posledné, rakúsko-česko-slovenské. V minulosti som išiel po hrádzi Moravy pár sto metrov od trojmedzia, preto ma nelákalo ísť naň zo slovenskej strany. Čo tak vybrať sa naň z moravskej strany? Lužné lesy medzi Lanžhotom a Hodonínom sa mi páčili, tu by to mohlo byť podobné. 08/03/19 Martin Knor Záhorie, Česko
Túra Na snežniciach po Schneealpe Túto zimu nasnežilo trochu viac ako obyčajne. V Štajersku sa nejaký čas držala lavínová 5-ka, a tak som obehával nižšie zalesnené kopčeky u nás. Lenže potom prišla perióda teplejšieho počasia s dažďom a na to niekoľko dní takmer bez zrážok. Na zajtra Nóri hlásia slnečno a bezvetrie. Konečne. Na túto chvíľu som čakal celú zimu. Ide sa na západ. 19/02/19 Martin Knor Svet

Bežky Na BC bežkách cez Krížnu Pôvodne sme s kamarátom Jožom uvažovali prejsť väčšiu časť hrebeňa Veľkej Fatry s nocľahmi pod Borišovom a na Smrekovici, ale predpoveď na víkend bola dosť zlá, najmä v sobotu hlásili nad pásmom lesa víchricu a zrážky. Napokon sme operatívne zmenili trasu a skončili v Harmanci. Na nedostatok zážitkov a krásy sa však nemôžeme sťažovať. dnes Pavol Timko Veľká Fatra a Choč
Pozvánka Pochod od Mohyly k Mohyle Budeme radi ak sa pridáte na turistický pochod "Od Mohyly k Mohyle" v dňoch 1. až 4. mája 2019, ktoré sa bude konať pri príležitosti 100. výročia smrti generála Milana Rastislava Štefánika. Začiatok túry je v Ivanke pri Dunaji a koniec túry bude na Mohyle na Bradle. včera Miloš Hajdin Iné
Túra Štefánikovou magistrálou Môj denník počas cesty Štefánikovou magistrálou. Už zopár rokov som chcel vyraziť na túto cestu, avšak vždy som uprednostnil rôzne iné výlety alebo športové podujatia. Po zdravotných problémoch s chrbticou a dlhom liečení som sa rozhodol venovať len turistike a šport brať iba ako občasnú rekreáciu. A tak sa mi konečne podarilo naplánovať dovolenku venovanú magistrále. Od jari 2018 začali moje prípravy a taktiež zadováženie si rôznej výbavy. Plný odhodlania, zistených informácii a očakávaní, čo ma počas cesty postretne, som vyrazil 20. augusta 2018 o 7.23 h na dobrodružstvo dlhé 120 km. 22/03/19 Palino Bajcar Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina