Podľa HZS je sezóna zatiaľ hektická

29.07.15
Takmer polovica letnej sezóny na horách je za nami. Rozprávali sme sa preto s riaditeľom Horskej záchrannej služby Jozefom Janigom, ako hodnotí doterajší priebeh sezóny. Tiež nás zaujímalo, aké sú skúsenosti s novou mobilnou aplikáciou s GPS lokalizáciou a či už prebehla reálna záchranná akcia na základe jej použitia.

Podľa Jozefa Janigu je zatiaľ letná sezóna pre horských záchranárov hektická, zväčša však nie sú záchranné akcie dramatické. Na začiatku leta sa vyskytlo viacero pádov na snehových poliach. Aktuálne spôsobuje problémy najmä búrková činnosť. Dosť často sa pátra po nezvestných osobách. Väčšina zranených má zabezpečené poistenie na zásah HZS. Pokiaľ nejde o použitie vrtuľníka, sumy za záchranné akcie nie sú vysoké, s vrtuľníkom sa však šplhajú do tisícok eur.

Čo sa týka skúseností s mobilnou aplikáciou, do dnešného dňa HZS zaznamenala 10 000 stiahnutí. Zo začiatku sa vyskytovali rôzne "bludné prihlásenia", zrejme turisti skúšali, či to funguje. Vyskytli sa však aj ostré zásahy na základe zaslanej textovej správy, napr. letecká záchranná akcia na Vysokej. HZS dostala niekoľko podnetov na zlepšenie užívateľského rozhrania, ktoré aktuálne vyhodnocuje. Dôležité je, aby sa ich zapracovaním nezvýšil objem dát aplikácie.

Podľa HZS je sezóna zatiaľ hektická 29/07/15 00:00 nová téma

Túra Belianske Tatry – zimná túra na Chatu Plesnivec Horské chaty sú tradične obľúbený cieľ, a tak sa aj predposledný deň zimných prázdnin, ktorý trávime v Tatrách, rozhodujeme práve pre túry na ne. Delíme sa na dve výkonnostné družstvá, osemročný Kubko ide s tatom na Chatu pri Zelenom plese, štvorročný Maťko so mnou na Chatu Plesnivec. 20/02/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Správa NP Muránska planina by mal mať oveľa viac bezzásahového územia Národný park Muránska planina by mal byť tretím slovenským národným parkom so zonáciou. Jej návrh predstavilo ministerstvo životného prostredia tento týždeň. Polovica územia parku by mala ležať v bezzásahovej zóne. Doteraz sa nezasahovalo na necelých 13 % rozlohy NP. 13/02/20 Soňa Mäkká Správy
Rada Ako vystrojiť deti na zimnú túru – predškoláci a školáci Prešlo niekoľko rokov od našich predchádzajúcich tipov na to, ako deti vystrojiť na túru v zimných podmienkach. Vtedy sme sa zamerali na malé deti, ktoré sme na túru vzali na sánkach, v kočíku či v nosiči. Pri deťoch, ktoré čo-to prejdú po vlastných, treba oblečenie a výstroj poňať inak. Tu je niekoľko tipov z našich skúseností. 06/02/20 Soňa Mäkká Začíname

Túra Via Dinarica (2) – planina Bjelašnica Pokračujeme v našom balkánskom dobrodružstve po trase diaľkovej magistrály Via Dinarica. Prechádzame z pohoria Prenj na planinu Bjelašnica v centrálnej Bosne a Hercegovine. Ráno a skoré ranné plávanie v úplne príjemne teplej vode Boračko jezera asi prvý raz inšpirovali vedúceho zájazdu k novej Robovej prezývke Jezerin. Aby mal aj priezvisko, dodatočne ho skompletizoval na Močića. Z krstného mena aj z priezviska je jasné že prečo. dnes Robo Verseghy Svet
Extra Zimný výstup na Tŕstie Zorganizovať nejakú väčšiu akciu pre verejnosť je pomaly celoročná snaha s výsledkom veľmi neistým, a navyše, často neovplyvniteľným autorom projektu. Keď to všetko klapne, tak ako 15.02.2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát – Tŕstie, je spokojnosť účastníkov tá najväčšia odmena autorovi a realizátorovi projektu. včera Miroslav Svítek Reportáže
Túra Tri koruny z Červeného Kláštora Pieninský národný park je najmenší národný park na Slovensku s rozlohou iba 37,5 km². Chystáme sa tam asi rok, ale keďže oblasť je známa pltníctvom a splavom, vrchol letnej sezóny je tam mimoriadne preplnený a zohnať ubytovanie na poslednú chvíľu je takmer nemožné. A tak sme sa k tomu dostali až teraz. Niečo pred Silvestrom mi došlo, že hneď druhý novoročný víkend je predlžený, takže treba niečo spáchať. Nemusel som dlho uvažovať, a rozhodnutie padlo na Pieniny, konkrétne Červený Kláštor a okolie. včera Dominik Chňapko Pieniny