Podľa HZS je sezóna zatiaľ hektická

29.07.15
Takmer polovica letnej sezóny na horách je za nami. Rozprávali sme sa preto s riaditeľom Horskej záchrannej služby Jozefom Janigom, ako hodnotí doterajší priebeh sezóny. Tiež nás zaujímalo, aké sú skúsenosti s novou mobilnou aplikáciou s GPS lokalizáciou a či už prebehla reálna záchranná akcia na základe jej použitia.

Podľa Jozefa Janigu je zatiaľ letná sezóna pre horských záchranárov hektická, zväčša však nie sú záchranné akcie dramatické. Na začiatku leta sa vyskytlo viacero pádov na snehových poliach. Aktuálne spôsobuje problémy najmä búrková činnosť. Dosť často sa pátra po nezvestných osobách. Väčšina zranených má zabezpečené poistenie na zásah HZS. Pokiaľ nejde o použitie vrtuľníka, sumy za záchranné akcie nie sú vysoké, s vrtuľníkom sa však šplhajú do tisícok eur.

Čo sa týka skúseností s mobilnou aplikáciou, do dnešného dňa HZS zaznamenala 10 000 stiahnutí. Zo začiatku sa vyskytovali rôzne "bludné prihlásenia", zrejme turisti skúšali, či to funguje. Vyskytli sa však aj ostré zásahy na základe zaslanej textovej správy, napr. letecká záchranná akcia na Vysokej. HZS dostala niekoľko podnetov na zlepšenie užívateľského rozhrania, ktoré aktuálne vyhodnocuje. Dôležité je, aby sa ich zapracovaním nezvýšil objem dát aplikácie.

Podľa HZS je sezóna zatiaľ hektická 29/07/15 00:00 nová téma

Túra Šumava – PR Hornovltavické pastviny Na Šumave vytrvalo prší, takže pre tento deň sme si naplánovali dva krátke náučné chodníky so sušiacou a zohrievacou prestávkou. Národný park aj s CHKO Šumava sú pomerne rozsiahle a nemám kompletnú predstavu o tom, čo sa tu dá všetko vidieť, napriek štúdiu máp s fotografiami a stránky NP. Tento chodník ma ani v jednom z tých zdrojov nezaujal, ale keď mi ho odporučil Janko Roháč s tým, že to tu vyzerá ako v Pánovi prsteňov, zaradila som ho do zoznamu. 11/07/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Predná Magura v Nízkych Tatrách Nízke Tatry máme radi a s obľubou tu navštevujeme rôzne menej frekventované lokality. Lúčnatý kopec Predná Magura v severnej časti pohoria sme mali v hľadáčiku už dlhšie, ešte keď sa deti nosili v turistickom nosiči. Kým na túto túru prišlo, obe deti už dávno turistikujú po svojich. Veríme, že aj štvorročný Maťko to úspešne zvládne. Otočiť sa napokon môžeme vždy, hlavne, že sme vonku. 08/07/19 Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Okruh na Svätojánsku rozhľadňu nad Liptovským Jánom Rozhľadne sú pre deti vďačným cieľom a tak si aj my vyberáme túto atrakciu v dňoch, kedy hrozia búrky už predpoludním. Dnes nás zlákala pomerne nová Svätojánska rozhľadňa nad Liptovským Jánom, postavená v roku 2013. Športovo zdatnejšie deti môžu pokračovať o niečo dlhším okruhom, ktorý skončí na mieste štartu v Liptovskom Jáne. 04/07/19 Soňa Mäkká Nízke Tatry

Túra Glarnské Alpy – k Murgsee Prší a prší. Mám dilemu, čo zajtra. Nastúpiť ráno v Sarganse na Railjet smer Viedeň a následne Slovensko alebo na miestny Postbus, čo by ma vyviezol do hôr. Predpoveď počasia dáva nádej na zlepšenie okolo obeda, ale vo vrchoch sa môže oblačnosť držať aj celý deň. Nakoniec naberám odvahu a vyhráva predĺženie pobytu o jeden deň. Život nedáva veľa príležitostí a bolo by hriechom nevyužiť všetky možnosti. Už dávnejšie ma pokúša v mape modrý fliačik uprostred hôr, vlastne jeden väčší a dva menšie. Murgsee. Jazero vysoko v údolí nad pobrežnou obcou jazera Walensee Murg (427). dnes Vladimír Mikuš Svet
PR Veľké letné tatranské putovanie Rozprávkové Tatranské kráľovstvo sa nachádza v severnej časti Slovenska v nádhernej a rozmanitej prírode Tatranského národného parku. Rozprávkové tatranské putovanie vás zavedie po kraji plnom majestátnych štítov, krištáľovo čistých plies, slnečných strání plných kvetov, miest s množstvom vtákov, srniek, kamzíkov a svišťov, k vodopádom a na rôzne zaujímavé turistické cestičky a chodníčky. A aby ste tento kút nespoznávali sami, sprevádzať vás budú Ochranko Tatranský, Lomnička Kvetinková a Smrečinka Lesná. včera sponzorovaný článok Zaujímavosti
Túra 5T – Trek Turčianske Teplice To Telgárt Déjà vu prechodu spred piatich rokov, kde som s Yorkom prešiel 166 km po Beskydách horných Kysúc a Oravy – z Ochodnice až do Tatier. Vlani sme s manželkou absolvovali v priebehu štyroch dní asi 90 km prechod na Islande „Laugaverug&Fimmvörðuháls“ z Landmannalaugar od Hot Spring a farebných hôr cez Porsmörk do Skogaru okolo ľadovca Eyjafjallajökull (sopky Katla) a Mýrdalsjökull až k oceánu (celkové stúpanie 3300 m). včera Ľubo Gašpierik Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +