Hláska na Kramárskom vrchu
Hláska na Kramárskom vrchu Zatvoriť

Túra Ladzany – Kramársky vrch – Bátovce

Vartovky a hlásky ako súčasť dômyselného systému protitureckej obrany dnes neplnia svoj pôvodný účel, no sú významným článkom v dejinách slovenského územia. S obľubou sa stávajú cieľom turistických výletov, hoci prístup a lokalizácia v teréne býva častokrát problematická. Nie každá vartovka či hláska sa dnes môže popýšiť vzhľadom ako napr. známa Krupinská vartovka. Naopak mnohé z nich sa nezachovali vôbec alebo ostali z nich len pozostatky ukryté v ťažko priechodnom teréne. Takým príkladom je bývalá hláska na Kramárskom vrchu v južnej časti Štiavnických vrchov, ktorá sa stala cieľom nášho januárového putovania.

1 deň
zima – 17.01.2015
Štiavnické vrchy (CHKO Štiavnické vrchy) a Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina (Ipeľská pahorkatina)
Ladzany (bus), Bátovce (bus) - Žemberovce (bus)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Motivácia bola jasná a bolo potrebné nejako rozumne naplánovať túru tak, aby sa dala zrealizovať verejnou dopravou. S ostatnými členmi skupiny sme sa zhodli na východisku v Ladzanoch, keďže tam sa možno dostať ráno priamym autobusom zo Zvolena. Otázne bolo ukončenie túry – vrátiť sa späť do Ladzian sa nám nechcelo, z Baďana a Klastavy cez víkend nejazdia autobusy, takže rozhodnutie padlo pre Bátovce s možnosťou predĺženia po Žemberovce v prípade dostatku času (napokon sa nekonalo). Zostávalo iba vybrať vhodný termín bez súvislej snehovej pokrývky a môže sa vyraziť. Keďže zima bola v týchto končinách na sneh tradične chudobná, nebolo potrebné ani dlho čakať a v jednu januárovú sobotu vyrážame na túlačky po neznámej krajine bez značených turistických chodníkov v šírom okolí.

Ladzany – Studenec – Kramársky vrch (554 m) – Borovica – Pečenice – vodná nádrž Bátovce (Lipovina) – Bátovce

Cez potok i oranisko

V chladné ráno vystupujeme z vykúreného autobusu v Ladzanoch, no počiatočnú únavu veľmi rýchlo vystrieda nadšenie zo spoznávania pre nás dosiaľ nepoznaného regiónu. V úvode začneme prehliadkou pekného evanjelického kostola zo začiatku 13. storočia so zachovanými gotickými detailmi v interiéri a drevenou zvoničkou v kostolnom areáli, ktorého opevnenie sa dodnes zachovalo. Z dediny vykračujeme západným smerom lúkou na miernu vyvýšeninu s výhľadom na okolie. Spoločnosť nám robia opustené a zarastené vinice, ktoré dávno nevideli starostlivú ruku vinohradníka. Nasleduje asi kilometrový úsek po štátnej ceste smerom na Levice. V lokalite Močiar opúšťame asfaltku (začína klesať do údolia, ktoré preklenieme na inom mieste) a snažíme sa v teréne nájsť najkratšiu cestu na Kramársky vrch. Píše sa to však ľahšie aké to v skutočnosti bolo.

Na nasledujúcej ceste musíme prekonať dve údolia v pomerne ťažko priechodnom teréne bez turistických chodníkov, cez polia, krížom cez les a v závere hustým krovinatým porastom. Našťastie sme si vybrali obdobie bez vegetačnej pokrývky. Keďže po januárovom kúpeli nikto z nás netúži, opatrne prekračujeme menší potok Veperec. Po zvládnutí sa musíme vysporiadať s ďalšou prekážkou - prejsť okrajom pooraného poľa tak, aby sme neuviazli v blate ani v hustom kroví naokolo. Nepríjemný úsek našťastie nebol dlhý a pokračujeme príjemnejším lesom. Už schodnejšia lesná cesta nás privedie k usadlosti Kňazov vrch, kde vyplašíme srny.

Klesáme do údolia a v ďalšej časti už peknou lesnou cestou prekročíme bočný hrebienok a dostávame sa do údolia Studenca. Sem sa dá dostať pohodlne po toku potoka od hlavnej cesty, no pre nás táto alternatíva neprichádzala do úvahy, nakoľko medzi Ladzanmi a Žemberovcami nie je žiadna autobusová zastávka a šliapať takmer 2 hodiny po asfaltke sa nám nechcelo (tento prístup je vhodný skôr pre motorizovaných turistov). Končí sa prvý orientačne ťažký úsek a pohodlnou lesnou cestou s miernym stúpaním prichádzame k chatke na rázcestí lesných ciest, kde si doprajeme občerstvenie horúcim čajom z termosky a zároveň dohodneme ďalší postup výstupu na Kramársky vrch.

Kramársky vrch

Rozhodneme sa vyjsť na Kramársky vrch z jeho východnej strany, spoliehame sa na náš orientačný zmysel a intuíciu v teréne. Ako stúpame, miestami si musíme kliesniť cestu v nepríjemnom mladom podraste. No výrazné skalné výbežky nás presvedčia, že sme blízko vrcholu a naozaj, po krátkom čase prichádzame k pozostatkom protitureckej hlásky na Kramárskom vrchu.

Z pôvodnej stavby sa zachovala štvorcová podstavná plocha so vstupnými schodíkmi. O vzhľade pôvodnej veže nemáme bližšie informácie. Dokonale ukrytý objekt si zatiaľ stráži svoju históriu a je otázne, či sa niekedy dozvieme viac zo „života“ objektu. Odborníci sa domnievajú, že podobné hlásky mali stálu službu a je teda pravdepodobné, že v okolitých skalných výbežkoch sa nachádzali príbytky pre stráž (vartáši). Samotný vrchol Kramárskeho vrchu je zarastený a bez výhľadov.

Zahalení rúškom tajomstva pokračujeme ďalej, zväčša západným smerom. Z rúbaniska pod vrcholom sa nám naskytne prvý lepší výhľad – vidíme nielen Sitno, ale aj juhovýchodný výbežok Štiavnických vrchov (od Priesilu po Veľký Veterník a Chlm) s panorámou obcí Pukanec, Bohunice a Jabloňovce. Viditeľnosť je však slabá. V ďalšej časti kráčame zväčša schodnejšími lesnými cestami, križujeme jednu za druhou, žiada sa tu skutočne dobrý orientačný čuch. Nasleduje prechod dvomi väčšími lúkami a prichádzame k výhľadovému miestu Borovica, kde končí turistický náučný chodník, len nedávno vyznačený z obce Bátovce. Od vínnych domčekov máme pekný výhľad na vodnú nádrž a obec Bohunice, v pozadí už známy pohľad na Štiavnické vrchy a výbežok Hronskej pahorkatiny.

Lúkami s nepretržitými výhľadmi zostupujeme do obce Pečenice, v ktorej nás zaujme miestna vinohradnícka architektúra, ale najmä exteriér goticko-renesančného kaštieľa, ktorý bol koncom 17. storočia prestavaný na kláštor v barokovom slohu. Objekt istý čas slúžil ako doškoľovacie stredisko pre potreby Atómovej elektrárne Mochovce. V tesnom susedstve kaštieľa sa nachádza rímsko-katolícky, pôvodne románsky kostol Narodenia Panny Márie z polovice 13. storočia.

Túru zakončíme po zelenej značke prechodom popri brehu vodnej nádrže Bátovce (Lipovina) vybudovanej v 60. rokoch 20. storočia, ktorej hladina je nižšie ako obvykle, a tak vidíme aj to, čo by sme nemali. Pri priehradnom múre máme možnosť občerstvenia v miestnom pohostinstve, ktoré je na naše prekvapenie otvorené aj v nie príliš letnom čase. Čaká nás ešte posledných 25 minút po asfaltke a sme v cieli – Bátovciach. V obci stojí za pozornosť barokový kamenný most z roku 1780 ponad riečku Sikenica a rímsko-katolícky i evanjelický kostol, ktorý je zároveň národnou kultúrnou pamiatkou. Zaujímavosťou je, že sa v obci v minulosti nachádzala mincovňa.

Naša túra je na konci. Posledný úsek do Žemberoviec absolvujeme autobusom, kde prestupujeme na diaľkový spoj z Bratislavy do Zvolena – aj keď niektorým účastníkom sa kvôli narýchlo zhltnutej polievke a pivu prestupuje o čosi ťažšie. Máme za sebou vydarený turistický deň strávený v málo známych končinách o čosi známejších Štiavnických vrchov. Hoci takéto trasy majú svoj genius loci, treba počítať s orientačne, ale miestami aj kondične náročným terénom. Na záver ostáva iba popremýšľať, ktorá vartovka či hláska sa stane cieľom nášho putovania nabudúce.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …