Rock Isle Lake a Grizzly Lake
Rock Isle Lake a Grizzly Lake Zatvoriť

Túra Kanada – NP Banff – Sunshine Meadows

Druhé ráno v kanadskom Národnom parku Banff si privstaneme. Dnes je menej zamračené, zato poriadne mrzne. Máme v pláne dať dlhší, 30 km výlet v blízkom stredisku Sunshine Meadows. V Kanade preslávené lyžiarske stredisko sa nachádza v nadmorskej výške 2200 m. Okrem skvelých lyžiarskych podmienok v zime, v lete ponúka turistiku priamo pod vrcholkami hôr. Lonely Planet vo svojom sprievodcovi Kanady túru tunajším alpínskym prostredím označil ako číslo 1 – najkrajší v celej Kanade.

1 deň
jeseň – 02.10.2014
Kanada: Národný park Banff
parkovisko Sunshine Ski Area Parking Lot

Sunshine Village – Rock Isle Lake – Grizzly Lake – Larix Lake - Standish Viewpoint – Monarch Viewpoint – Healy Meadows - Healy Pass - Healy Creek – Sunshine Ski Area Parking Lot

Z hlavnej diaľnice Trans – Canada Highway asi po 7 minútach cesty autom odbočíme smer Sunshine Village, kde na parkovisku (Sunshine Ski Area Parking Lot), vo výške 1675 metrov necháme auto. Odtiaľto sú len dve možnosti. Ísť pešo alebo kyvadlovou dopravou vyššie do strediska, kde začínajú všetky túry. Je dobré si v rámci plánovania trasy pozrieť časy odchodu autobusu. Počas sezóny (od 1. júla do 1. septembra) premáva v iných časoch, ako po sezóne. Po 4. októbri nepremáva vôbec. Máme šťastie, sme tu dva dni pred ukončením premávky. Behom si ideme do budovy kúpiť lístky a akurát tesne stihneme prvý autobus, ráno o 9-tej. Nakoľko cestou späť na parkovisko chceme ísť peši, kupujeme si len jednosmerný lístok, ktorý nás aj tak stojí 16 dolárov na osobu. Sme takí jediní v autobuse, ako zistíme od šoféra, ostatní cestujúci majú obojsmerné lístky.

Autobus nás vysadí rovno pod končiarmi hôr. Lúky porastené smrekmi i vysoko týčiace sa štíty sú sčasti pokryté snehom. Teplotne máme pocit, že je november, nie začiatok októbra. Po slnku zatiaľ niet ani stopy. Nahodíme na seba všetky teplé vrstvy, vrátane čapice a rukavíc.

Spolu s ostatnými turistami z autobusu sa vydáme spevnenou cestičkou. Po 1 km sa od nás odpája cesta, ktorá vedie smerom k Mt. Assiniboine (3618 m), najvyššiemu vrcholu v oblasti. Túra je viacdňová, spojená s prespaním v jednom z na to určených miest. My ideme k Rock Isle Lake (2310 m). Prírodné alpské jazero obklopuje nádherná panoráma hôr, farba jazera je blankytne modrá a celkový výhľad dopĺňajú ostrovčeky so smrekmi v strede jazera. Okolostojace hory sa odrážajú v čistej hladine. Nadšene fotíme a nevieme sa vynadívať okolo seba.

Odtiaľto pokračujeme 3-kilometrovým okruhom zvaným „Garden Path Trail“. Cestou máme možnosť vidieť ďalšie dve jazerá: Grizzly Lake a Larix Lake. Terén je príjemný a nenáročný, stúpame len mierne, v druhej časti okruhu opäť klesáme. V strede okruhu sa oplatí pozrieť si výhľadové miesto s názvom „Simpson Viewpoint“. Názov rozhľadne nie je podľa postavičky zo známeho seriálu, ale podľa riaditeľa Hudson’s Bay Company – Georga Simpsona, ktorý ako prvý navštívil údolie v roku 1841. Vychutnávame si výhľad do údolia pokrytého lesmi, ktorým preteká rieka. Majestátne pohorie národného parku Kootenay sa rozprestiera po stranách údolia.

Vrátime sa spať k jazeru Rock Isle a rozhodneme sa ísť cestou „Twin Cairns Meadows Park Trail“. Po pol kilometri mierneho stúpania máme odbočku k výhľadovému miestu, ktoré je podľa názvu naozaj úchvatný zážitok – tzv. „Standish Viewpoint“. Ďalšieho pol kilometra je stúpanie trochu strmé, ale stojí za to. Sme vo výške 2420 metrov, na drevenej platforme a máme 360° výhľady do údolia Sunshine Village a skoro celého takmer absolvovaného okruhu Sunshine Meadows a Simpson Valley. Pod nami vidíme Rock Isle Lake, Larix Lake a medzi štítmi okolo jazier môžeme rozoznať vrchol Mt. Assiniboine. Škoda, že okrem výhľadov na druhú stranu – Citadel Pass, Monarch a Healy Pass, sú vrcholové stanice lyžiarskeho vleku. Navyše tu veľmi fučí, takže napriek krásnym výhľadom, nikto (ani my), sa hore na rozhľadni nezdrží dlho.

Vrátime sa späť na cestu „Twin Cairns“. Pokračujeme ďalej lúčnou cestičkou k Healy Pass. Cestička sa vinie pomedzi lúky a vychutnávame si krásne výhľady na hory, ktoré nás obkolesujú zo všetkých strán. Všade okolo nás sú lúky poprášené snehom. Uprostred letnej sezóny tu je zrejme záľaha kvetov, čo určite robí výhľad ešte krajším. Teraz sú tu len smrekovce a snehový poprašok. A samozrejme, majestátne hory. Na rázcestí Healy Meadows je odbočka k Healy Creek. Je to miesto upravené na prespanie, okolo neho sa budeme vracať späť k parkovisku. Teraz pokračujeme ďalej k Healy Pass. Výhľady nechávame za chrbtom a ponárame sa do lesa. Cesta nám príde nekonečná, krása miesta, kde sme boli len pred chvíľou, nám chýba. Prekračujeme štátnu hranicu medzi Columbiou a Albertou, ktorá je naznačená hraničným kameňom.

Po približne kilometri náhle vychádzame z lesa a odkrývajú sa nám výhľady na pohorie The Monarch, ktoré sme mali doteraz možnosť vidieť z rozhľadne „The Standisch Viewpoint“. Teraz sme k nemu ale oveľa bližšie. Stúpame a na chodníku nachádzame stopy, ktoré vyzerajú ako medvedie. Začneme byť pre istotu trochu hlučnejší, pospevujeme si a popiskujeme, nech maco o nás vie.

Zo sedla Healy Pass (2330 m) sú krásne výhľady k pohoriu Ball Range. Vieme, že niekde pod nami je jazero Egypt Lake, čo je ďalšie miesto určené na prenocovanie. My týmto smerom, žiaľ, nemáme čas ísť. Pofotíme, oddýchneme si a vraciame sa smerom k parkovisku. Od známeho miesta Healy Meadows sme opäť ponorení v lese a vieme, že nás čaká len strmý a trochu nezáživný zostup dole lesom na parkovisko. Cestu nám ozvláštnia miesta určené na prenocovanie, kde si so záujmom obzeráme laná, ktorými sa hore vyťahujeme jedlo kvôli medveďom. Nabudúce, keď pôjdeme do Kanady, tak aj s prespaním v divočine. Teraz by sme tu ale v noci asi zamrzli.

Po príchode na parkovisko máme 30 kilometrov v nohách, väčšina z nich ale našťastie len rovinkou a zostupom, občas s trochou mierneho stúpania. Výlet bol najlepší trek z celej Kanady. Neskutočný zážitok a výhľady, aké sme nemali nikdy doteraz možnosť vidieť.