Výstup na Jahňací štít cez Veľkú Svišťovku

17.08.15

Starý Smokovec – Hrebienok – Starolesnianska poľana – Zamkovského chata – Lomnická vyhliadka – Skalnatá chata – Skalnaté pleso – Huncovská vyhliadka – Veľká Svišťovka – Chata pri Zelenom plese – Červená dolinka – Kolový priechod – Jahňací štít – Chata pri Zelenom plese – Kovalčíkova poľana – Šalviový prameň – rázc. nad Matliarmi – Kežmarská Biela voda – Tatranské Matliare – Tatranská Lomnica

Plán na deň bol jasný. Vydriapeme sa na Jahňací štít. Budíky sú nastavené na 4.30 h, keďže je nutný ranný presun autom z dedinky Trstené pri Liptovskom Mikuláši do Starého Smokovca. Pobalení sme od večera, ráno teda len rýchla hygiena, čaj, niečo zajesť a štartujeme. Jedinou obavou je počasie, ktoré na tento víkend hlásia biedne, miestami až zlé. Ráno máme zamračené, ale bez dažďa, napodiv nie je ani veľmi chladno. O 6.15 h sme v Starom Smokovci, parkujeme na platenom parkovisku pri obecnom úrade. Okamžite k nám mieri strážnik – vyberač v jednej osobe a inkasuje necelých 6,- € za celodenné státie. S miernym šomraním odovzdávam peniaze, zamykám auto a vyrážame smerom na Hrebienok.

Stúpame popri asfaltke po zeleno značenom turistickom chodníku, ktorý kopíruje dráhu pozemnej lanovej dráhy. Cestou stretávame bežca, odhadujem tak 50-ročného, rútiaceho sa smerom dole. Uznanlivo kývame hlavami a pokračujeme vpred. Začína jemná prehánka, naše obavy o počasie sa zväčšujú. Po polhodine svižného šliapania sme na Hrebienku. Prestalo pršať, a tak pokračujeme ďalej smerom na Zamkovského chatu. Tu sa nezdržujeme, chatu obchádzame a po červenej značke Tatranskej magistrály pokračujeme ku Skalnatému plesu. Nálada stúpa, oblačnosť mierne ustupuje, a tak sme na Lomnickej vyhliadke mohli niečo odfotiť. Krátka prestávka na vodu a opäť stúpame. Bez problémov sme tesne pred deviatou na Skalnatom plese. Dávame si pivečko, obdivujeme krásneho psa, ktorého tam priviedol pánko z Tatranského okrášľovacieho spolku a mudrujeme nad počasím. Nevyzerá to tragicky, len sa začína kopiť prízemná hmla. Pokračujeme.

Cesta na Veľkú Svišťovku vedie po červeno značenom chodníku Tatranskej magistrály. V hmle a občasnej prehánke sme na vrchole Veľkej Svištovky o hodinu. Smerom na Zelené pleso je hmla pretrhaná, urobíme zopár záberov, zjeme nejakú drobnosť a zostupujeme serpentínami až k zaistenému úseku. Ten nie je komplikovaný, dá sa zvládnuť bez problémov. Na Chatu pri Zelenom plese (Brnčalku) však prichádzame v súvislom daždi. Na to, že je piatok a mrchavé počasie, sa tu nachádza hojný počet turistov, ktorí prichádzali Dolinou Kežmarskej Bielej vody po žltom chodníku. Na našej trase zo Starého Smokovca sme nestretli živú dušu, a tak je ruch celkom milou zmenou. Objednali sme si znamenitý gulášik (hustý, samé mäso) a čaj. Mudrujeme, čo ďalej. Po chvíli sa zhodneme, že máme dosť času, a tak pokračujeme na Jahňací štít.

Nasadzujeme pršiplášte a vyrážame. Do 20-tich minútach je po daždi. Stúpame prudko nahor Červenou dolinkou smerom k Červenému a Belasému pliesku. Konečne stretávame pár turistov, ktorí sú na ceste späť. Vyzvedáme, ako to hore vyzerá, nedostávame pozitívne odpovede. Hmla, nič nevidieť, podaktorí sa rozhodli otočiť zhruba v miestach, kde začínajú reťaze, pretože začalo snežiť. Pokračujeme. Cez snehové polia, ktoré sú celkom nebezpečné, prichádzame k záverečnému úseku. Začína sa lezenie po skalách. Prvý zaujímavý úsek je ešte bez reťazí, zato však zmáčaný drobnými potôčikmi, ktoré stekajú popod naše ruky a nohy. Zakrátko doliezame k reťaziam. Padá hmla, začína fúkať. Jeden z našich kolegov sa rozhodne nepokračovať a pomaly sa v spoločnosti jedného zostupujúceho Čecha vracia k Zelenému plesu. Vystupujeme vo dvojici. Po reťaziach hore do Kolového sedla, kde začína navigačná mizéria. V hmle a drobných krúpoch opatrne hľadáme žlté značky, ktoré nás napokon dovedú až na vrchol Jahňacieho štítu. Rýchle vrcholové fotografie a hybaj nazad. Vietor fúka naozaj silno, a tak so zostupom neotáľame. Kolega zlieza predo mnou, keď však dorazím k reťaziam, nikde ho nevidím. Hovorím si, že bol rýchlejší a bude niekde vpredu. Zliezam reťaze a jeden skalný úsek, keď som však na ceste cez snežné polia, nikde ho nevidím. Uvažujem, že asi dobehol nášho zostupujúceho kamaráta a v duchu nadávam, že ma nechal samého. Dobieha ma skupinka troch turistov, tak sa na nich zavesím a zostupujeme spoločne. Cestou dole zasvieti aj slniečko. Keď prichádzam na chatu, zisťujem, že kolega z Jahnacieho štítu ešte nedorazil. Obavy sa stupňujú, skúšame mu volať, márne. Hovoríme si, že mu dáme hodinu čas a potom sa rozhodneme, ako ďalej. Po pol hodine sa zjavuje vo dverách chaty a zvestuje, že hore na hrebeni poblúdil a minul žlto značenú šípku, ktorá značí prechod zo sedla k reťaziam. Sme radi, že je v poriadku.

Prezliekame sa do suchých vecí, dávame si pivečko či radler, oddychujeme. Po chvíli sme opäť na nohách, čaká nás 8 kilometrov po kamenistej údolnej ceste smerom na zastávku Kežmarská Biela voda. Tam prichádzame niečo pred 18-tou večer a zisťujeme, že autobus nám ušiel pred dvanástimi minútami. Ďalší ide až pred 19.30 h, a tak sa rozhodneme ísť pešibusom do Tatranských Matliarov a tam buď počkať na odvoz v krčme alebo zohnať taxík. V Tatranských Matliaroch však žiadna krčma nie je, len pár opustených budov popri ceste, a tak voláme taxikárovi. Za odvoz do Starého Smokovca pýta 15,- €, čo sa nám zdá veľa na necelých 9 kilometrov... Tak ideme peši ďalej, nakoniec až do Tatranskej Lomnice, kde na poslednú chvíľu stíhame električku, ktorá nás napokon dovezie do Starého Smokovca. Pri aute sme po 13-tich hodinách od začiatku túry. Zničení, ale spokojní, že sme to dali bez ujmy. V nohách máme 33 kilometrov a 1 700 nastúpaných výškových metrov.

Zhrnutie

Výstup na Jahňací štít trasou z Hrebienka cez Veľkú Svišťovku je náročná celodenná túra. Zlé počasie prináša komplikácie s orientáciu v Kolovom sedle. Zabezpečené úseky nie sú príliš ťažké, ale málo „vychodenému“ turistovi Jahňací štít v úvode sezóny neodporúčam. My sme si zvolili dlhú trasu, aby sme nešli tam a aj nazad rovnakou cestou. Nielen podľa mňa nudnou cestou cez Dolinu Kežmarskej Bielej vody. Personál na Chate pri Zelenom plese je úplne bez problémov. Horšie to bolo s cenami parkovania a taxíkov. Podľa mňa je to snaha ošklbať unaveného turistu za každú cenu.

Autori fotografií: Matúš Turčík, Soňa Mäkká a Tomáš Trstenský

Výstup na Jahňací štít cez Veľkú Svišťovku 22/08/15 05:48 7 príspevkov

Túra Z Mlynickej do Furkotskej doliny cez Bystrú lávku Pekná túra cez Mlynickú dolinu okolo vodopádu Skok k Capiemu plesu. Od Capieho plesa stúpaním k snehovému poľu a reťaziam na Bystrú lávku s výhľadom na Kriváň, Wahlenbergove plesá, Okrúhle, Capie či Kozie plesá. Túru sme ukončili na Chate pod Soliskom. 01/08/16 Matúš Turčík Vysoké a Belianske Tatry
Túra Baranec, Sivý vrch a Kriváň za tri dni Je júl a mňa opäť pália nohy a srdce ťahá na Liptov. V pláne máme tri dni turistiky. Za ciele volíme Baranec, Sivý vrch a Kriváň. Samozrejme s možnosťou úpravy trasy podľa počasia a kondície zúčastnených. Vo štvrtok večer parkujeme u známych v Trstenom pri Bobrovci a pri pivečku a fľaške domácej rozoberáme nasledujúce dni. Počasie na piatok a sobotu sa javí celkom v poriadku, až na poobedné búrky. Nedeľa má byť najlepšia, a tak si výstup na Kriváň odkladáme práve na posledný deň pobytu v krásnom kraji. Baranec padol na piatok a Sivý vrch na sobotu. 31/08/15 Matúš Turčík Vysoké a Belianske Tatry, Západné Tatry
Túra Výstup na Jahňací štít cez Veľkú Svišťovku Prvá túra v Tatrách v novej sezóne. Aj napriek mrchavému počasiu sme si zvolili za náš cieľ výstup na Jahňací štít. Cestu sme volili zo Starého Smokovca cez Hrebienok a Skalnaté pleso ďalej na Veľkú Svišťovku a Chatu pri Zelenom plese. Keďže všade navôkol panovala hmla a dážď, článok sa bude musieť zaobísť bez autentických fotografií. 17/08/15 Matúš Turčík Vysoké a Belianske Tatry

Túra Z Vlkolínca k útulni Limba pod Rakytovom Znovu som na začiatku cieľa. To som si spomenul na známy citát všetkých turistov: „Cesta je cieľ.“ Pekný to citát – niečo v tomto zmysle je vyryté na obelisku vrchu Roštún-Vápenna. A to platí pre všetkých nás, ktorých vždy po určitom čase začnú svrbieť nohy, páliť chodidlá v očakávaní obutia vyšúchaných turistických bagančí alebo vibrám, čakajúcich na poličke pre turistické potreby. dnes Vladimír Popluhár Veľká Fatra a Choč
Test Fjällräven Keb Eco Shell bunda a nohavice Zdá sa, že definitívne prišla jeseň a aj krátke babie leto odznelo. Do daždivých dní ako aj na zimu patria do batoha nepremokavé nohavice a bunda. Od značky Fjällräven sme síce zvyknutí najmä na všestranné outdoorové nohavice, no ani hardshellu sa nevyhýbajú. Okrem funkčnosti zdôrazňujú ekologické aspekty spojené s materiálmi a výrobou. Na úvod testovania vám nepremokavý set Keb Eco Shell predstavím. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž Ultralemkowyna 2017 Niekedy na konci roka 2016, po absolvovaní mojich prvých maratónov vrátane skyverzie, som si povedal, že je čas posunúť hranicu a skúsiť poriadne ultra. Nepamätám si kedy a kde som sa dozvedel o Ultralemkowyne v Poľsku. Keď som sa niekedy v zime chcel na ňu zaregistrovať, všetky miesta na 70- aj 80-kilometrové trate boli obsadené. A to do štartu ostávalo viac ako trištvrte roka. 12/12/17 Vlado Frický Nízke Beskydy, Poľsko

Výstup na Jahňací štít cez Veľkú Svišťovku 22/08/15 05:48 7 príspevkov
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
    • stúpanie: 2030 m
    • jar
    • 19.06.2015
    • Hrebienok, Bilikova chata, Rainerova chata, Zamkovského chata, Skalnatá chata, Skalnaté pleso (bufety), Chata pri Zelenom plese, Šalviový prameň
    • Starý Smokovec (vlak, bus) - Hrebienok (pozemná lanovka)
      Biela voda (bus) - Tatranská Lomnica (vlak, bus)