Protipožiarna rozhľadňa so zázemím
Protipožiarna rozhľadňa so zázemím Zatvoriť

Útulňa Rozhľadňa a bufet Krajčov vrch

Pred viac ako rokom som dala do galérie fotografiu z Nižnej Boce a odvtedy nikto podobnú "nedodal". Prechádzajúc cestou od Podbrezovej cez Čertovicu na Liptov ma stále veža s prístavbou provokovala. A tak som si našla čas a išla som si zaujímavú stavbu pozrieť. Okrem toho, že som spoznala pôvod a dôvod stavby, objavila som ďalšie miesta nášho krásneho Slovenska.

Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry: Krajčov vrch nad Nižnou Bocou
Spojenie
Nižná Boca (bus)
Dalšie info
výhľadová veža, kryté vonkajšie ohnisko, toaleta, bufet, piecka a krb

Prichádzajúc k dedinke Nižná Boca od Čertovice, len kúsok pred tabuľou, vľavo na pomerne vysokom kopci sa nedá nevšimnúť si ju. Rozhľadňa sa nachádza na Krajčovom vrchu s nadmorskou výškou 980 m. Na popisnej tabuľke je napísané - Požiarna rozhľadňa so zázemím.

Multifunkčný objekt

Objekt je zostavený z vyhliadkovej veže, prístavby - drevenice a krytého ohniska. Prekvapilo ma, že zrub sa môže využívať na spôsob útulne s hospodárom. Na poschodí sa nachádza priestor na spanie. Pohodlne sa tu vyspí 10 ľudí. Nutné sú vlastné spacie vaky. V prízemí sa nachádza kuchynka so sedením. Tiež piecka a krb. Samozrejme nechýba toaleta. Aj keď je na okolí prameňov dostatok, v chate je riadne zavedená voda. Celá chata sa dá prenajať za 120,- € na noc.

K chate je pristavená vyhliadková veža. Jej otvorenie je viazané na prítomnosť osoby, ktorá ju odomyká. Toho času je otvorené cez víkendy od 10.00 h, čas uzatvorenia je po 16.00 h (podľa záujmu turistov). V pracovné dni je potrebné zájsť za správcom, ktorý chatu aj vežu ochotne otvorí. Na vrcholovú plošinu veže sa vystupuje po príjemnom schodisku. Vrch je presklený, dookola je výhľadový balkón. Za vstup na vežu sa platí poplatok: študenti 1,- € a dospelí 1,50 €.

Pri mojom príchode k veži obsluhovali návštevníkov dve milé žienky. Na chate zatiaľ nemajú povolenie na žiaden výdaj vareného jedla. No pivko v plechovke alebo v skle si tu dať môžete. Tiež kávičku ochotne uvaria. A čo ponúknu zadarmo je voda, ktorá chutí nad všetko pitivo.

Parkovanie

Ak nie ste ubytovaní v blízkom okolí a prídete autom, je v prvom rade dôležité nájsť si parkovisko. Ani pred jedným z výstupových chodníkov parkovisko nie je. Je potrebné zaparkovať na miestach s rozšírenou krajnicou. Tiež je možné obmedzene parkovať pri jednej zo zastávok autobusu. Ako najvýhodnejšie som našla parkovanie pri penzióne Bocorka, nachádzajúcom sa na dolnom konci dedinky, na hlavnom ťahu, takmer pri výjazde z nej. Parkovisko je dostatočne veľké. Výhoda je, že keď sa od veže vrátite, môžete si dať čapované pivo, jedlo či zmrzlinu deťúrencom ako odmenu za výstup.

Jeden z možných výstupov je z hlavnej cesty, len kúsok pred vjazdom do Nižnej Boce od Čertovice (Vyšnej Boce). Nástup na chodník je označený. Prechádza po kopci po kalamite. Je pomerne náročný prudkým stúpaním.

Ďalšia z možností je od autobusovej zastávky. Hneď oproti nej sa dvíha nespevnená komunikácia. Zo zastávky je vežu vidieť. Prejdúc cez hlavnú cestu po pár metroch príjemného výstupu sa dostaneme na rozsiahle lúky. Cestičku je pekne vidieť, nie je možné zablúdiť. Okrem sledovania objektu sa dá obdivovať krásne okolie. Hory sú ešte doráňané kalamitami, no vidno ako sa príroda postupne spamätáva. Cestička po lúke, prejdúc okolo salaša, nás dovedie nakrátko do lesa. Keď ním prejdeme, dostaneme sa na ďalšiu, menšiu lúčku. No a to sme pod vežou. Z rozprávania som sa dozvedela, že na lúčinu chodí maco, ktorému aj meno dali... Akosi stratil plachosť. Netreba sa však báť, cez deň spí.

Posledná možnosť, o ktorú som sa zaujímala je začať prístup po žltej značke. Tu je opäť smerová tabuľka. No ten, kto nevie, kedy je potrebné zo značky odbočiť, môže mať menší problém. Ďalšia značka (smerovka) tu nie je a neviem dať pomocný bod na odbočenie. Chcelo by tu ešte jednu smerovú tabuľku. Takú, aká je na hlavnej ceste. Keby sa ale predsa len podarilo odbočku nájsť, dostaneme sa opäť na lúku a po nej na spomenutý chodník.

Samotný Krajčov vrch je krásny výhľadový kopček. Dopomohla mu k tomu kalamita. Keď postupne zarastie, veža nadobudne väčšie opodstatnenie. A výhľady, ktoré sú z nej krásne, snáď nezarastú.

Súvisiace odkazy

Protipožiarna veža
Rozhľadňa na Krajčovom vrchu
Nová rozhľadňa slúži aj ako požiarna veža
Dom, penzión či v v (fotografia v galérii)