Chata

Bacówka pod Malou Rawkou (Małą Rawką)

29.08.15
Na ceste za poľskými Poloninami nás zastihol súmrak. Ísť ďalej po tme či kdesi nájsť nocľah? Tak znela dilema, ktorú vyriešila chatka pod Malou Rawkou (Małą Rawką). Napriek tomu, že sa nachádzame blízko hlavného hrebeňa, veľa Slovákov tam zrejme nezavíta, čo sa o domácich Poliakoch nedá povedať. Útočisko nám poskytol malý štvorec na mape vtedy, keď sme si mysleli, že najbližšia chata je vzdialená hodiny nočného šliapania.

Chata patrí Poľskému turisticko-vlastivednému spolku (Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze - PTTK) a stojí od roku 1979. Po celodennom pobyte v horách príde vhod sprcha a energiu doplní chutný žurek alebo pivo. Samotné ubytovanie je k dispozícii v izbách. Keď je plno, núdzovo sa dá prespať na podlahe. Je potrebné si doniesť vlastný spací vak, inak sa za posteľ dopláca. V okolí chaty je povolené stanovať za poplatok. Parkovisko je vzdialené 15 minút chôdze v cestnom priesmyku Przełęcz Wyżniańska (pôvodný rusínsky názov je Prislip) a na rovnakom mieste nájdeme tiež autobusovú zastávku poľskej medzimestskej dopravy a stánok národného parku. Útrata sa platí v poľských zlotých (PLN) a na webovej stránke chaty sa nespomínajú eurá.

Poloha a atrakcie v okolí

Poloha chaty je strategická, lebo leží priamo na zelenej značke. Nachádza sa pod masívom Malej Rawky (Małą Rawką) blízko jedného z výstupových bodov na Połoninu Caryńsku. Ak by niekto chcel objavovať Bieščadský národný park (Bieszczadzki Park Narodowy), netreba zabudnúť, že sa platí vstupné (6,- zlotých podľa mojich posledných skúseností; študenti vrátane slovenských 3,- zloté). Podľa stavu chodníkov a orientačných tabúľ sa zdá, že peniaze idú, kam treba.

Zo slovenskej strany je možný prístup od Kremenca (štátna hranica), preto ak by si niekto chcel predĺžiť túru pohraničným hrebeňom do Poľska, je to jedna z možností. Blízko (3,9 km) sa nachádza vstupné stredisko Połoniny Wetlińskej. A kto by mal záujem o ovčí syr, bryndzu, a iné dobroty, približne na tejto polohe sa nachádza salaš.

Subjektívny dojem z chaty som mal len pozitívny, preto ju odporúčam navštíviť. Okolie je krásne a oplatí sa prejsť národným parkom.

Užitočné odkazy

Webová stránka chaty
Bieszczadzki Park Narodowy
E-mapa Bieszczady z vydavateľstva Ruthenus (1 : 60 000)

Bacówka pod Malou Rawkou (Małą Rawką) 19/10/16 11:58 2 príspevky

Túra Sikľavá skala, Vysoký vrch a Slovinská skala Hnilecké vrchy, podcelok Volovských vrchov, síce nevynikajú nadmorskou výškou ani popularitou, no prírodných krás ponúkajú dostatok. Či nás zaujme jaskyňa Šarkanova diera, výhľady z Vysokého vrchu alebo obce s baníckou minulosťou, Hnilecké vrchy nesklamú. 21/02/18 Ronald Koch Volovské vrchy
Túra 0. ročník Nízkotatranskej rozbíjačky Ako je pre našu partiu typické, veľmi radi vymýšľame túry, ktoré by predstavovali výzvu oproti bežným prechádzkam v prírode. Či už to sú zimné slnovratové nočné expedície, alebo extra dlhé pochody. Stále si nájdeme niečo, čím si raz za čas dáme poriadne do tela. Z tejto filozofie korení, dúfam, že do budúcna bude každoročná akcia, ktorej pointou je prekonať v prvý deň minimálne 2000 metrov stúpania. 31/07/16 Ronald Koch Nízke Tatry
Túra Nočná túra Braniskom a Bachurňou Minulý rok som v partii zaviedol tradíciu zimnoslnovratových nočných pochodov. Po vydarenej akcii vo Vihorlatských vrchoch nás slnovrat zaviedol do pohorí Branisko a Bachureň. Vykľula sa z toho skúška celej bytosti a zážitok, aký sme dlho nemali. 29/02/16 Ronald Koch Branisko, Šariš

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Bacówka pod Malou Rawkou (Małą Rawką) 19/10/16 11:58 2 príspevky
    • Poľsko: Bukovské vrchy (Bieszczady) - severné úbočie Malej Rawky
    • 28 miest v 2-lôžkových a 3-lôžkových izbách a vo veľkokapacitnej izbe
    • celoročná s obslužným personálom
    • vodovod v chate
  • Cena
    • 28,- PLN človekonoc (nocľaháreň)
      40,- PLN človekonoc (izba)
      21,- PLN človekonoc (núdzovo na podlahe)
      10,- PLN človekonoc (1. noc v stane pri chate)
      8,- PLN (2 a viac nocí v stane pri chate)
      1,60 PLN (miestny poplatok)
      10,- PLN (príplatok za posteľ)
    • Bacówka PTTK Pod Małą Rawką
      38-714 Ustrzyki Górne
      chatár (gospodarz schroniska) Michał Klażyński
      +48 504 170 127
      schronisko@rawki.pl
      rawki.pl
    • počas júna-júla premávajú autobusy na zastávku Wierch Wyżniański (Przełęcz Wyżniańska)
    • možné stanovanie pri chate