Recenzia Náučné chodníky juhozápad a severozápad

Do edície Po Slovensku od vydavateľstva Dajama pribudli ďalšie dve publikácie zamerané na pešiu turistiku. Tento raz ide o tipy na výlety náučnými chodníkmi, a to z oblastí juhozápad a severozápad. Keďže náučné chodníky u nás neustále vznikajú a žiaľ aj chátrajú, bola som zvedavá, čo autori vybrali a ako si poradili s tým, že mnohé náučné chodníky na Slovensku sú neudržiavané.

Výrobca
vydavateľstvo Dajama
Model
edícia Po Slovensku
Typ
knižný sprievodca
Materiály
kriedový papier s mäkkou väzbou
Hmotnosť
326 g
Infocena
8,46 €
Obchody
dajamabooks.sk

Forma

Forma kníh je rovnaká, ako pri predchádzajúcich dieloch edície Po Slovensku. Prednej strane obálky ladenej do tmavozeleno-bielej kombinácie dominuje veľká fotografia a titulok knihy. Dolu je informácia, že kniha obsahuje 43, resp. 42 náučných chodníkov. Hore je ikonka značky náučného chodníka. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Knihy majú formát 113 x 200 mm, sú v mäkkej väzbe, obe majú 160 strán.

Obsah

Autormi knihy sú Mária Bizubová a Daniel Kollár. Hneď v úvode autori upozorňujú, že sa snažili vybrať najzaujímavejšie náučné chodníky a publikácia nemá byť vyčerpávajúcim zoznamom. Tiež už vopred upozorňujú, že v ďalších vydaniach publikácií môže byť výber NCH zmenený práve kvôli tomu, že neustále pribúdajú nové a staré často chátrajú. Všetky chodníky, ktoré sú v týchto vydaniach, podľa fotografií vyzerajú v dobrej kondícii.

Kapitoly sú stavané podobne ako v predchádzajúcich publikáciách z edície Po Slovensku. Na začiatku knihy sa nachádza obsah, mapka Slovenska s vyznačenými bodmi trás a úvodný príhovor, ďalej vysvetlenie pojmu náučný chodník a informácie z histórie náučných chodníkov.

Nasledujú jednotlivé kapitoly s okruhmi. Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod charakterizujúci danú túru a oficiálny názov chodníka. V niektorých oblastiach sú v rámci jednej kapitoly spracované dva alebo tri náučné chodníky, ktoré sú veľmi blízko seba. V texte sú v osobitných zelených rámikoch, obvykle s fotografiou, spomenuté rôzne zaujímavosti z trasy, či už historické alebo prírodné. Kapitola ďalej obsahuje viacero menších fotografií.

Napokon tu je rámik so stručnými informáciami o východiskovom bode, dĺžke trasy, prevýšení, kedy NCH vznikol, náročnosť, zameranie, aktuálny stav a zoznam jeho zastávok. Zameranie znamená, či ide o náučný chodník prírodovedný, geologický, banský, kultúrno-historický, ochranársky, lesnícky atď. Dátum vzniku považujem za užitočnú informáciu, lebo ak sa chceme vyhnúť sklamaniu z nedostatočne udržiavaného chodníka, bude lepšie si vybrať novší NCH. V časti aktuálny stav je však uvedené, ak chýbajú náučné tabule, chodník nie je dobre označený a pod. Čo mi chýbalo, bola mapa, ideálne so zakreslenou trasou chodníka, alebo aspoň so zakrúžkovanou oblasťou, kadiaľ chodník vedie.

Niektoré z prezentovaných náučných chodníkov som osobne prešla, či už celé alebo ich časti, napr. Okolím Šúru, Plaveckým krasom, Gazárka - chata Lásek či chodníky v bratislavskom lesoparku. Myslím, že autori vybrali pekné NCH, ktoré stoja za návštevu. Našla som niekoľko tipov na zaujímavé miesta, o ktorých som doteraz nevedela.

Knihy môžem odporúčať všetkým, ktorí si chcú obohatiť túru o historické, kultúrne a prírodovedné informácie. Tiež rodičom s deťmi, pre ktoré môže predstavovať náučný chodník atrakciu a motiváciu ísť na výlet.