Náučné chodníky juhozápad a severozápad

12.08.15
Do edície Po Slovensku od vydavateľstva Dajama pribudli ďalšie dve publikácie zamerané na pešiu turistiku. Tento raz ide o tipy na výlety náučnými chodníkmi, a to z oblastí juhozápad a severozápad. Keďže náučné chodníky u nás neustále vznikajú a žiaľ aj chátrajú, bola som zvedavá, čo autori vybrali a ako si poradili s tým, že mnohé náučné chodníky na Slovensku sú neudržiavané.

Forma

Forma kníh je rovnaká, ako pri predchádzajúcich dieloch edície Po Slovensku. Prednej strane obálky ladenej do tmavozeleno-bielej kombinácie dominuje veľká fotografia a titulok knihy. Dolu je informácia, že kniha obsahuje 43, resp. 42 náučných chodníkov. Hore je ikonka značky náučného chodníka. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Knihy majú formát 113 x 200 mm, sú v mäkkej väzbe, obe majú 160 strán.

Obsah

Autormi knihy sú Mária Bizubová a Daniel Kollár. Hneď v úvode autori upozorňujú, že sa snažili vybrať najzaujímavejšie náučné chodníky a publikácia nemá byť vyčerpávajúcim zoznamom. Tiež už vopred upozorňujú, že v ďalších vydaniach publikácií môže byť výber NCH zmenený práve kvôli tomu, že neustále pribúdajú nové a staré často chátrajú. Všetky chodníky, ktoré sú v týchto vydaniach, podľa fotografií vyzerajú v dobrej kondícii.

Kapitoly sú stavané podobne ako v predchádzajúcich publikáciách z edície Po Slovensku. Na začiatku knihy sa nachádza obsah, mapka Slovenska s vyznačenými bodmi trás a úvodný príhovor, ďalej vysvetlenie pojmu náučný chodník a informácie z histórie náučných chodníkov.

Nasledujú jednotlivé kapitoly s okruhmi. Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod charakterizujúci danú túru a oficiálny názov chodníka. V niektorých oblastiach sú v rámci jednej kapitoly spracované dva alebo tri náučné chodníky, ktoré sú veľmi blízko seba. V texte sú v osobitných zelených rámikoch, obvykle s fotografiou, spomenuté rôzne zaujímavosti z trasy, či už historické alebo prírodné. Kapitola ďalej obsahuje viacero menších fotografií.

Napokon tu je rámik so stručnými informáciami o východiskovom bode, dĺžke trasy, prevýšení, kedy NCH vznikol, náročnosť, zameranie, aktuálny stav a zoznam jeho zastávok. Zameranie znamená, či ide o náučný chodník prírodovedný, geologický, banský, kultúrno-historický, ochranársky, lesnícky atď. Dátum vzniku považujem za užitočnú informáciu, lebo ak sa chceme vyhnúť sklamaniu z nedostatočne udržiavaného chodníka, bude lepšie si vybrať novší NCH. V časti aktuálny stav je však uvedené, ak chýbajú náučné tabule, chodník nie je dobre označený a pod. Čo mi chýbalo, bola mapa, ideálne so zakreslenou trasou chodníka, alebo aspoň so zakrúžkovanou oblasťou, kadiaľ chodník vedie.

Niektoré z prezentovaných náučných chodníkov som osobne prešla, či už celé alebo ich časti, napr. Okolím Šúru, Plaveckým krasom, Gazárka - chata Lásek či chodníky v bratislavskom lesoparku. Myslím, že autori vybrali pekné NCH, ktoré stoja za návštevu. Našla som niekoľko tipov na zaujímavé miesta, o ktorých som doteraz nevedela.

Knihy môžem odporúčať všetkým, ktorí si chcú obohatiť túru o historické, kultúrne a prírodovedné informácie. Tiež rodičom s deťmi, pre ktoré môže predstavovať náučný chodník atrakciu a motiváciu ísť na výlet.

Náučné chodníky juhozápad a severozápad 12/08/15 00:00 nová téma

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. dnes Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. včera Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. 19/08/19 Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +

Náučné chodníky juhozápad a severozápad 12/08/15 00:00 nová téma
    • vydavateľstvo Dajama
    • edícia Po Slovensku
    • knižný sprievodca
    • kriedový papier s mäkkou väzbou
  • Hmotnosť
    • 326 g
    • 8,46 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.