Náučné chodníky juhozápad a severozápad

12.08.15
Do edície Po Slovensku od vydavateľstva Dajama pribudli ďalšie dve publikácie zamerané na pešiu turistiku. Tento raz ide o tipy na výlety náučnými chodníkmi, a to z oblastí juhozápad a severozápad. Keďže náučné chodníky u nás neustále vznikajú a žiaľ aj chátrajú, bola som zvedavá, čo autori vybrali a ako si poradili s tým, že mnohé náučné chodníky na Slovensku sú neudržiavané.

Forma

Forma kníh je rovnaká, ako pri predchádzajúcich dieloch edície Po Slovensku. Prednej strane obálky ladenej do tmavozeleno-bielej kombinácie dominuje veľká fotografia a titulok knihy. Dolu je informácia, že kniha obsahuje 43, resp. 42 náučných chodníkov. Hore je ikonka značky náučného chodníka. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Knihy majú formát 113 x 200 mm, sú v mäkkej väzbe, obe majú 160 strán.

Obsah

Autormi knihy sú Mária Bizubová a Daniel Kollár. Hneď v úvode autori upozorňujú, že sa snažili vybrať najzaujímavejšie náučné chodníky a publikácia nemá byť vyčerpávajúcim zoznamom. Tiež už vopred upozorňujú, že v ďalších vydaniach publikácií môže byť výber NCH zmenený práve kvôli tomu, že neustále pribúdajú nové a staré často chátrajú. Všetky chodníky, ktoré sú v týchto vydaniach, podľa fotografií vyzerajú v dobrej kondícii.

Kapitoly sú stavané podobne ako v predchádzajúcich publikáciách z edície Po Slovensku. Na začiatku knihy sa nachádza obsah, mapka Slovenska s vyznačenými bodmi trás a úvodný príhovor, ďalej vysvetlenie pojmu náučný chodník a informácie z histórie náučných chodníkov.

Nasledujú jednotlivé kapitoly s okruhmi. Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod charakterizujúci danú túru a oficiálny názov chodníka. V niektorých oblastiach sú v rámci jednej kapitoly spracované dva alebo tri náučné chodníky, ktoré sú veľmi blízko seba. V texte sú v osobitných zelených rámikoch, obvykle s fotografiou, spomenuté rôzne zaujímavosti z trasy, či už historické alebo prírodné. Kapitola ďalej obsahuje viacero menších fotografií.

Napokon tu je rámik so stručnými informáciami o východiskovom bode, dĺžke trasy, prevýšení, kedy NCH vznikol, náročnosť, zameranie, aktuálny stav a zoznam jeho zastávok. Zameranie znamená, či ide o náučný chodník prírodovedný, geologický, banský, kultúrno-historický, ochranársky, lesnícky atď. Dátum vzniku považujem za užitočnú informáciu, lebo ak sa chceme vyhnúť sklamaniu z nedostatočne udržiavaného chodníka, bude lepšie si vybrať novší NCH. V časti aktuálny stav je však uvedené, ak chýbajú náučné tabule, chodník nie je dobre označený a pod. Čo mi chýbalo, bola mapa, ideálne so zakreslenou trasou chodníka, alebo aspoň so zakrúžkovanou oblasťou, kadiaľ chodník vedie.

Niektoré z prezentovaných náučných chodníkov som osobne prešla, či už celé alebo ich časti, napr. Okolím Šúru, Plaveckým krasom, Gazárka - chata Lásek či chodníky v bratislavskom lesoparku. Myslím, že autori vybrali pekné NCH, ktoré stoja za návštevu. Našla som niekoľko tipov na zaujímavé miesta, o ktorých som doteraz nevedela.

Knihy môžem odporúčať všetkým, ktorí si chcú obohatiť túru o historické, kultúrne a prírodovedné informácie. Tiež rodičom s deťmi, pre ktoré môže predstavovať náučný chodník atrakciu a motiváciu ísť na výlet.

Náučné chodníky juhozápad a severozápad 12/08/15 00:00 nová téma

Túra NCH Rožok alebo ako sme išli s deťmi do pralesa Časť letnej dovolenky trávime v Uličskom Krivom, v Národnom parku Poloniny. Priamo nad obcou, tesne pri štátnej hranici s Ukrajinou, je prales Rožok, do ktorého vedie náučný chodník. V obci sme k tomu tabuľu nevideli, inšpiráciu sme našli v seriáli o náučných chodníkoch v Poloninách od našej autorky Beaty Okulińskej. Pripájam odkazy na záver pre ďalších záujemcov. 19/09/19 Soňa Mäkká Bukovské vrchy
Správa Novela zákona o lesoch by mala pomôcť ochrane prírody Minulý týždeň schválil parlament popri novele zákona o ochrane prírody a krajiny aj novelu zákona o lesoch. Tá obsahuje viaceré ustanovenia, ktoré môžu pomôcť ochrane prírody. Paradoxne ide o prvý všeobecne záväzný právny predpis definujúci bezzásahový režim v slovenskej legislatíve. Okrem iného sa zaoberá ochranou pralesov a pralesových zvyškov, povoľuje tiež pasenie hospodárskych zvierat na lesných pozemkoch, ak si to vyžaduje program starostlivosti o chránené územie. Podľa zákona o ochrane prírody sa budú schvaľovať programy starostlivosti na územiach NATURA 2000. včera Soňa Mäkká Správy
Extra Štátne lesy TANAP-u neuznávajú niektoré pralesy a rúbu v nich Kým LESY SR v pralesoch vymapovaných občianskym združením PRALES nezasahujú, ich sesterská organizácia Štátne lesy TANAP-u spochybňuje existenciu viacerých pralesov a rúbe v nich. ŠL TANAP-u fungujú samostatne, na dohode medzi Lesmi a mimovládnymi organizáciami PRALES a WWF o nezasahovaní v pralesoch sa nezúčastňujú. 16/09/19 Soňa Mäkká Publicistika

PR Dva mesiace na storočnej plachetnici v Antarktíde Ľadová púšť, kam len oko dovidí. Zem nikoho, kde platia osobitné zákony a ktorej vládnu chlad a obrovské plávajúce kusy ľadu. Najchladnejší kontinent, ktorý bol po storočia mýtickým miestom, obývajú dnes len vedci, kráľovské tučniaky, veľryby, albatrosy a pár ďalších živočíchov. Cestovateľské kino sa tentokrát vyberie do Antarktídy. V utorok 24. septembra ju v KC Dunaj priblíži cestovateľ Martin Navrátil, ktorý sa tam vybral na storočnej plachetnici. dnes sponzorovaný článok
Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už serióznejšiu. Jednak s ohľadom na hmotnosť, ale aj šírku použitia – či už do veterného alebo daždivého počasia. Hoci osemročné dieťa sa ešte nepotí ako dospelák, už treba brať ohľad aj na priedušnosť. Tento rok Kubko preto nosí bundu Vadsø od Nórskeho Skogstad. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie

Náučné chodníky juhozápad a severozápad 12/08/15 00:00 nová téma
    • vydavateľstvo Dajama
    • edícia Po Slovensku
    • knižný sprievodca
    • kriedový papier s mäkkou väzbou
  • Hmotnosť
    • 326 g
    • 8,46 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.