Náučné chodníky juhozápad a severozápad

12.08.15
Do edície Po Slovensku od vydavateľstva Dajama pribudli ďalšie dve publikácie zamerané na pešiu turistiku. Tento raz ide o tipy na výlety náučnými chodníkmi, a to z oblastí juhozápad a severozápad. Keďže náučné chodníky u nás neustále vznikajú a žiaľ aj chátrajú, bola som zvedavá, čo autori vybrali a ako si poradili s tým, že mnohé náučné chodníky na Slovensku sú neudržiavané.

Forma

Forma kníh je rovnaká, ako pri predchádzajúcich dieloch edície Po Slovensku. Prednej strane obálky ladenej do tmavozeleno-bielej kombinácie dominuje veľká fotografia a titulok knihy. Dolu je informácia, že kniha obsahuje 43, resp. 42 náučných chodníkov. Hore je ikonka značky náučného chodníka. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Knihy majú formát 113 x 200 mm, sú v mäkkej väzbe, obe majú 160 strán.

Obsah

Autormi knihy sú Mária Bizubová a Daniel Kollár. Hneď v úvode autori upozorňujú, že sa snažili vybrať najzaujímavejšie náučné chodníky a publikácia nemá byť vyčerpávajúcim zoznamom. Tiež už vopred upozorňujú, že v ďalších vydaniach publikácií môže byť výber NCH zmenený práve kvôli tomu, že neustále pribúdajú nové a staré často chátrajú. Všetky chodníky, ktoré sú v týchto vydaniach, podľa fotografií vyzerajú v dobrej kondícii.

Kapitoly sú stavané podobne ako v predchádzajúcich publikáciách z edície Po Slovensku. Na začiatku knihy sa nachádza obsah, mapka Slovenska s vyznačenými bodmi trás a úvodný príhovor, ďalej vysvetlenie pojmu náučný chodník a informácie z histórie náučných chodníkov.

Nasledujú jednotlivé kapitoly s okruhmi. Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod charakterizujúci danú túru a oficiálny názov chodníka. V niektorých oblastiach sú v rámci jednej kapitoly spracované dva alebo tri náučné chodníky, ktoré sú veľmi blízko seba. V texte sú v osobitných zelených rámikoch, obvykle s fotografiou, spomenuté rôzne zaujímavosti z trasy, či už historické alebo prírodné. Kapitola ďalej obsahuje viacero menších fotografií.

Napokon tu je rámik so stručnými informáciami o východiskovom bode, dĺžke trasy, prevýšení, kedy NCH vznikol, náročnosť, zameranie, aktuálny stav a zoznam jeho zastávok. Zameranie znamená, či ide o náučný chodník prírodovedný, geologický, banský, kultúrno-historický, ochranársky, lesnícky atď. Dátum vzniku považujem za užitočnú informáciu, lebo ak sa chceme vyhnúť sklamaniu z nedostatočne udržiavaného chodníka, bude lepšie si vybrať novší NCH. V časti aktuálny stav je však uvedené, ak chýbajú náučné tabule, chodník nie je dobre označený a pod. Čo mi chýbalo, bola mapa, ideálne so zakreslenou trasou chodníka, alebo aspoň so zakrúžkovanou oblasťou, kadiaľ chodník vedie.

Niektoré z prezentovaných náučných chodníkov som osobne prešla, či už celé alebo ich časti, napr. Okolím Šúru, Plaveckým krasom, Gazárka - chata Lásek či chodníky v bratislavskom lesoparku. Myslím, že autori vybrali pekné NCH, ktoré stoja za návštevu. Našla som niekoľko tipov na zaujímavé miesta, o ktorých som doteraz nevedela.

Knihy môžem odporúčať všetkým, ktorí si chcú obohatiť túru o historické, kultúrne a prírodovedné informácie. Tiež rodičom s deťmi, pre ktoré môže predstavovať náučný chodník atrakciu a motiváciu ísť na výlet.

Náučné chodníky juhozápad a severozápad 12/08/15 00:00 nová téma

Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 28/11/19 Soňa Mäkká Svet
Reportáž Divočina v Európe by mala mať viac ochrany V dňoch 20. - 21. 11. 2019 sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Tento rok uplynulo 10 rokov od Uznesenia Európskeho parlamentu o divokej prírode v Európe. Témou konferencie bola predovšetkým Zelená dohoda – projekt pre novú Európsku komisiu, ktorý má zabezpečiť lepšiu ochranu prírody, najmä efektívnejšie ochrániť nedotknutú prírodu a pralesy v rámci Európy. Hovorilo sa aj o klimatickej zmene, ukladaní uhlíka, nelegálnej ťažbe a možnostiach jej kontroly, či ochrane vzácnych druhov rastlín a zvierat, ktoré priamo súvisia s ochranou pralesov. včera Soňa Mäkká Reportáže

Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. dnes Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Náučné chodníky juhozápad a severozápad 12/08/15 00:00 nová téma
    • vydavateľstvo Dajama
    • edícia Po Slovensku
    • knižný sprievodca
    • kriedový papier s mäkkou väzbou
  • Hmotnosť
    • 326 g
    • 8,46 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.