Malou Studenou dolinou

11.09.15

Hrebienok – Nad Dlhým vodopádom – Nad Rainerovou chatou – Zamkovského chata – Téryho chata – Zamkovského chata – Nad Rainerovou chatou – Nad Dlhým vodopádom – Hrebienok

Prichádzame do Starého Smokovca niečo po siedmej hodine rannej. Čakáme na spustenie pozemnej lanovej dráhy, ktorá spája osadu Starý Smokovec a Hrebienok. Spolu s nami cestuje nie málo turistov. Na Hrebienku sa ocitáme za necelých 5 minút. Ušetrili sme vyše hodinu pešej chôdze.

Vodopádmi Studeného potoka

Z Hrebienka začíname schádzať jemne nadol do doliny Studeného potoka po zelenej turistickej značke. Onedlho míňame Bilíkovu chatu a od prvého vodopádu (Dlhý vodopád) nás delí pár minút. Na rázcestí musíme zísť kúsok po žltej značke a dostávame sa na menšiu skalnú vyvýšeninu ohraničenú reťazami. Momentálne sa tu nenachádza nikto okrem nás, a to je ideálny čas na zachytenie okolitej prírody fotoaparátom.

Vraciame sa späť na rázcestie a pokračujeme ďalej po zelenej značke. Slnko začína viac "pražiť", ale viac-menej to ani nevnímame, keďže sme fascinovaní okolitou prírodou Studenej doliny. Dorazili sme k Vodopádom Studeného potoka, ktoré sú často nesprávne označované ako Studenovodské vodopády (správne sú to Studenopotocké vodopády). Prvý - Skrytý vodopád pozorujeme z dreveného mostíka. Tak isto ako pri prvom vodopáde, ani tu nikto nie je a patrične si to vychutnávame.

Napájame sa na modrú značku, vedúcu k Ranierovej chate na Starolesnianskej poľane. Cestou míňame Malý vodopád, ktorý tiež nenechávame bez povšimnutia. Rainerova chata, slúžiaca ako múzeum tatranských nosičov, bufet a informačné centrum Tatranského národného parku, je momentálne ešte zatvorená. Prechádzame na červenú značku Tatranskej magistrály smerom k Zamkovského chate. V Malej Studenej doline sa nachádza množstvo drevených mostov, čo určite skrášľuje našu túru. Na jednom premostení je možné spozorovať ďalší - Obrovský vodopád. Na najnižšie položenej vysokohorskej chate - Zamkovského chate pod Lomnickým hrebeňom si robíme prvú prestávku po jemne náročnej ceste.

V zovretí dvoch hrebeňov

Po patričnom oddychu sa vydávame smerom k Téryho chate po zeleno značenej trase. Prichádzajú slabé mračná a zakrývajú slnečné lúče, ktoré by nám sťažovali výstup. Časom sa nám odkrýva výhľad na všetky strany. V diaľke vidíme cieľ našej cesty - Téryho chatu. Obkolesuje nás Prostredný hrebeň po ľavej strane a Lomnický hrebeň po pravej. Výstup je zatiaľ celkom znesiteľný.

Jemné stúpanie nahradí strmšie, keď sa dostaneme pod takzvanú "Žltú stenu". Vieme však, že sme blízko a pokračujeme na vrchol. Cestou pozorujeme horolezcov, ktorí sa snažia zdolať spomínanú Žltú stenu. Po niekoľko desiatkach minút stúpania sa nám odkrýva Téryho chata v obkľúčení Piatich Spišských plies v rovnomennom ľadovcovom kare. Mnoho turistov sa usádza v blízkosti jedného z plies (Prostredné Spišské pleso) a kochajú sa výhľadmi na okolité štíty. Taktiež nie sme výnimkou. Po občerstvení a zachytení prírody na fotoaparát sa vydávame rovnakou cestou naspäť do Starého Smokovca.

Celú túru považujem za mierne náročnú s výnimkou výstupu na Téryho chatu. Trasu sme prešli zhruba za 5,5 hodiny, vrátane častých zastávok na fotografie, pitný režim či návštevu horských chát. Skorý ranný štart je dôležitý z dôvodu prívetivejšieho počasia a nižšej frekvencii turistov na trase, keďže spätnou cestou sme ich míňali nespočetné množstvo - hlavne rodiny s malými deťmi. Vodu a stravu bolo možné doplniť na štyroch horských chatách.

Malou Studenou dolinou 13/09/15 20:57 3 príspevky

Túra Valaská Dubová – Veľký Choč a späť Veľký Choč - najvyšší vrch Chočských vrchov, známy predovšetkým svojím kruhovým výhľadom na Veľkú Fatru, Nízke, Vysoké a Západné Tatry a pri pohľade na sever i Oravu. Taktiež ďalší vrch, na ktorý som mal v pláne vystúpiť už dávno. Na vrchol je možné sa dostať po štyroch značkovaných chodníkoch. My sme sa ho rozhodli zdolať v najkratšom časovom úseku z obce Valaská Dubová. 17/07/16 Peter Remeň Veľká Fatra a Choč
Túra Malou Studenou dolinou Blíži sa posledný deň dovolenky vo Vysokých Tatrách a hľadáme si menej náročnú túru na nasledujúci horúci deň. Náš výber padol na prechod horskými chatami v Malej Studenej doline. Nasleduje domáca príprava, hrubý výpočet trasy a môže sa vyraziť. 11/09/15 Peter Remeň Vysoké a Belianske Tatry
Túra Brestová, Salatín, Baníkov a Tri kopy Jeden z plánov na leto bolo pre mňa vybrať sa na túru cez Roháče. Zámerom bolo prejsť cez Baníkov, Tri kopy a Roháčske plesá. Doposiaľ všetky moje túry mali okružný charakter a táto nebola výnimkou. Dohodli sme sa štyria kamaráti, počasie nám prialo, tak nám nič nebránilo plán uskutočniť. 08/09/13 Peter Remeň Západné Tatry

Túra Z Vlkolínca k útulni Limba pod Rakytovom Znovu som na začiatku cieľa. To som si spomenul na známy citát všetkých turistov: „Cesta je cieľ.“ Pekný to citát – niečo v tomto zmysle je vyryté na obelisku vrchu Roštún-Vápenna. A to platí pre všetkých nás, ktorých vždy po určitom čase začnú svrbieť nohy, páliť chodidlá v očakávaní obutia vyšúchaných turistických bagančí alebo vibrám, čakajúcich na poličke pre turistické potreby. dnes Vladimír Popluhár Veľká Fatra a Choč
Test Fjällräven Keb Eco Shell bunda a nohavice Zdá sa, že definitívne prišla jeseň a aj krátke babie leto odznelo. Do daždivých dní ako aj na zimu patria do batoha nepremokavé nohavice a bunda. Od značky Fjällräven sme síce zvyknutí najmä na všestranné outdoorové nohavice, no ani hardshellu sa nevyhýbajú. Okrem funkčnosti zdôrazňujú ekologické aspekty spojené s materiálmi a výrobou. Na úvod testovania vám nepremokavý set Keb Eco Shell predstavím. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž Ultralemkowyna 2017 Niekedy na konci roka 2016, po absolvovaní mojich prvých maratónov vrátane skyverzie, som si povedal, že je čas posunúť hranicu a skúsiť poriadne ultra. Nepamätám si kedy a kde som sa dozvedel o Ultralemkowyne v Poľsku. Keď som sa niekedy v zime chcel na ňu zaregistrovať, všetky miesta na 70- aj 80-kilometrové trate boli obsadené. A to do štartu ostávalo viac ako trištvrte roka. 12/12/17 Vlado Frický Nízke Beskydy, Poľsko

Malou Studenou dolinou 13/09/15 20:57 3 príspevky
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
    • max: 2015 m n. m.
    • leto
    • 12.08.2015
    • Bilíkova chata, Rainerova chata, Zamkovského chata, Téryho chata
    • Poprad (vlak, bus) - Starý Smokovec (vlak, bus) - Hrebienok (pozemná lanová dráha)