Pred Rainerovou chatou - cesta smerom k Obrovskému vodopádu
Pred Rainerovou chatou - cesta smerom k Obrovskému vodopádu Zatvoriť

Túra Malou Studenou dolinou

Blíži sa posledný deň dovolenky vo Vysokých Tatrách a hľadáme si menej náročnú túru na nasledujúci horúci deň. Náš výber padol na prechod horskými chatami v Malej Studenej doline. Nasleduje domáca príprava, hrubý výpočet trasy a môže sa vyraziť.

1 deň
leto – 12.08.2015
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Bilíkova chata, Rainerova chata, Zamkovského chata, Téryho chata
Poprad (vlak, bus) - Starý Smokovec (vlak, bus) - Hrebienok (pozemná lanová dráha)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Hrebienok – Nad Dlhým vodopádom – Nad Rainerovou chatou – Zamkovského chata – Téryho chata – Zamkovského chata – Nad Rainerovou chatou – Nad Dlhým vodopádom – Hrebienok

Prichádzame do Starého Smokovca niečo po siedmej hodine rannej. Čakáme na spustenie pozemnej lanovej dráhy, ktorá spája osadu Starý Smokovec a Hrebienok. Spolu s nami cestuje nie málo turistov. Na Hrebienku sa ocitáme za necelých 5 minút. Ušetrili sme vyše hodinu pešej chôdze.

Vodopádmi Studeného potoka

Z Hrebienka začíname schádzať jemne nadol do doliny Studeného potoka po zelenej turistickej značke. Onedlho míňame Bilíkovu chatu a od prvého vodopádu (Dlhý vodopád) nás delí pár minút. Na rázcestí musíme zísť kúsok po žltej značke a dostávame sa na menšiu skalnú vyvýšeninu ohraničenú reťazami. Momentálne sa tu nenachádza nikto okrem nás, a to je ideálny čas na zachytenie okolitej prírody fotoaparátom.

Vraciame sa späť na rázcestie a pokračujeme ďalej po zelenej značke. Slnko začína viac "pražiť", ale viac-menej to ani nevnímame, keďže sme fascinovaní okolitou prírodou Studenej doliny. Dorazili sme k Vodopádom Studeného potoka, ktoré sú často nesprávne označované ako Studenovodské vodopády (správne sú to Studenopotocké vodopády). Prvý - Skrytý vodopád pozorujeme z dreveného mostíka. Tak isto ako pri prvom vodopáde, ani tu nikto nie je a patrične si to vychutnávame.

Napájame sa na modrú značku, vedúcu k Ranierovej chate na Starolesnianskej poľane. Cestou míňame Malý vodopád, ktorý tiež nenechávame bez povšimnutia. Rainerova chata, slúžiaca ako múzeum tatranských nosičov, bufet a informačné centrum Tatranského národného parku, je momentálne ešte zatvorená. Prechádzame na červenú značku Tatranskej magistrály smerom k Zamkovského chate. V Malej Studenej doline sa nachádza množstvo drevených mostov, čo určite skrášľuje našu túru. Na jednom premostení je možné spozorovať ďalší - Obrovský vodopád. Na najnižšie položenej vysokohorskej chate - Zamkovského chate pod Lomnickým hrebeňom si robíme prvú prestávku po jemne náročnej ceste.

V zovretí dvoch hrebeňov

Po patričnom oddychu sa vydávame smerom k Téryho chate po zeleno značenej trase. Prichádzajú slabé mračná a zakrývajú slnečné lúče, ktoré by nám sťažovali výstup. Časom sa nám odkrýva výhľad na všetky strany. V diaľke vidíme cieľ našej cesty - Téryho chatu. Obkolesuje nás Prostredný hrebeň po ľavej strane a Lomnický hrebeň po pravej. Výstup je zatiaľ celkom znesiteľný.

Jemné stúpanie nahradí strmšie, keď sa dostaneme pod takzvanú "Žltú stenu". Vieme však, že sme blízko a pokračujeme na vrchol. Cestou pozorujeme horolezcov, ktorí sa snažia zdolať spomínanú Žltú stenu. Po niekoľko desiatkach minút stúpania sa nám odkrýva Téryho chata v obkľúčení Piatich Spišských plies v rovnomennom ľadovcovom kare. Mnoho turistov sa usádza v blízkosti jedného z plies (Prostredné Spišské pleso) a kochajú sa výhľadmi na okolité štíty. Taktiež nie sme výnimkou. Po občerstvení a zachytení prírody na fotoaparát sa vydávame rovnakou cestou naspäť do Starého Smokovca.

Celú túru považujem za mierne náročnú s výnimkou výstupu na Téryho chatu. Trasu sme prešli zhruba za 5,5 hodiny, vrátane častých zastávok na fotografie, pitný režim či návštevu horských chát. Skorý ranný štart je dôležitý z dôvodu prívetivejšieho počasia a nižšej frekvencii turistov na trase, keďže spätnou cestou sme ich míňali nespočetné množstvo - hlavne rodiny s malými deťmi. Vodu a stravu bolo možné doplniť na štyroch horských chatách.