Mladým tatranským lesom s kočíkom

17.06.16
Od najväčšej vetrovej kalamity vo Vysokých Tatrách uplynulo viac ako 10 rokov. Dosť dlhý čas, ktorý bol a stále je poznačený debatami lesníci verzus ochranári na tému, či stromy nechať tam, kde sú, alebo či vyťažiť a speňažiť všetko, čo sa dá. My žijeme čiastočne v Tatrách už štyri roky a za ten čas sledujeme, ako si príroda s tým, čo sama sebe vyviedla, vie poradiť.

Sledujeme meniace sa plochy sivých neutešených rúbanísk na nový svieži mladý les. Vidíme, ako mladé borovice dokážu na jeden skok (rozumej jednu sezónu) poskočiť do výšky aj o 60 cm, ako sa objavujú krásne zoskupenia mladých stromov - smreky, borovice, brezy, ako pomedzi rastie bujná poľná kvetena, ako sa rozrastajú plochy zarastené lesnými jahôdkami, plochy čučoriedia, či malinčia. A dýchajúc vôňu mladej flóry pozorujeme scenérie tatranských štítov a tatranských osád s typickou zástavbou často pamätajúcou aj začiatok minulého storočia. Veľmi sme si vychádzky obľúbili, máme ich doslova na skok. Chodíme na bicykli, pešo, na bežkách alebo s kočíkom. Dnes si vyberieme ako dopravný prostriedok kočík a pôjdeme sa pozrieť zas a opäť na pekné výhľady a skontrolovať, ako nám "náš" les rastie.

Dolný Smokovec, Pod Lesom – Žakovská poľana – Správa TANAP-u – Dolný Smokovec, Pod Lesom

Odvezieme sa TEŽ-kou, vystúpime na zastávke Dolný Smokovec - Pod Lesom, prejdeme chodníčkom popri železničnej trati smerom dolu k ceste, tu natrafíme na cyklistický smerovník na Žakovskú poľanu. Prejdeme okolo penziónu Raymund, prekrižujeme hlavnú cestu Poprad - Smokovce pri drevenom prístrešku autobusovej zastávky. Minieme budovu Štátnych lesov TANAP-u "ľavobokom" a príjemnou asfaltkou pokračujeme ďalej. Sme tu úplne sami napriek letnej sezóne. Zbierame lesné jahôdky a kocháme sa výhľadmi na všetky možné strany. Prcek si búva v kočíku ako vo vatičke, tak si obzeráme flóru okolo a voľkáme si. Mladý svieži les vôbec nevyzerá, že by sa nezhostil svojej úlohy a nezabral všetko územie, ktoré má vymedzené na svoj rast.

Peknou asfaltkou sa v takejto zostave ide veľmi pohodlne, otvárajú sa nám výhľady až na hrebeň Nízkych Tatier, rozoznávame siluetu vysielača na Kráľovej holi. Premostíme najprv potok Štiavnik a o chvíľku Slavkovský potok. Je pod mrakom, veríme, že nezmokneme. Sieť asfaltových ciest, či lesných cestičiek je pestrá a aj pekne vyznačená na cyklotúlačky.

Žakovská poľana

Ideme okolo horárne na Žakovskej poľane. Stojí nenápadne skrytá za hustým plotom z mladých smrekov. Niekoľko zaujímavostí o nej som si prečítala v knižke Najkrajšie cyklotrasy Tatry a okolie z edície DAJAMA:

Žakovce ležia v juhovýchodnej časti Popradskej kotliny v blízkosti kúpeľného mestečka Vrbov. Keďže Žakovčania nemali vo vlastnom chotári potrebné pasienky a lesy, zemepáni im prideľovali lesné a pasienkové "služobnosti" vo veľkoslavkovskom chotári. Keď sa Veľký Slavkov vykúpil spod feudálnej závislosti, kúpili si v roku 1853 aj žakovskí urbárnici kus tatranského lesa, kde si postavili vlastnú horáreň. Neskôr niektoré časti urbárnici predali (napr. aj armáde, ktorá na nich vybudovala osadu Tatranské Zruby). Dnes je bývalý žakovský chotár, vzdialený od obce 13 km, v správe TANAP-u.

Výhľady na Gerlachovský a Slavkovský štít

Za Žakovskou poľanou sa končí asfaltka a pokračujeme poľnou cestou, stúpanie je mierne. Pred očami máme Tatranské Zruby, Gerlachovský a Slavkovský štít. Opäť premostíme Slavkovský potok. Za chvíľku sme na lúke s odbočkou na Nový Smokovec, no táto naozaj nie je zjazdná pre kočík. Cyklista na horskom bicykli by si poradil, ja som svoj trekový niekoľkokrát tlačila. Na lúke si urobíme prestávku, piknikujeme. Malý Maťko si pýta tiež svoje. Ako bonus si pochutíme na káve z termosky. Aká pohoda!

Ideme popod bývalý veľký liečebný dom Penzák, ktorý je od októbra 2012 mimo prevádzky. Patrí k najstarším liečebným domom v kúpeľoch Nový Smokovec. Viacero pokusov o jeho oživenie bolo zatiaľ neúspešných. Túto časť lesa pred dvomi rokmi zasiahol požiar, aj s takouto nástrahou si príroda poradila, trčia tu ešte obhorené zvyšky stromov. Nasledujúci rok bola stráň celé leto ružová od kypriny úzkolistej. Tento rok ešte nerozkvitla. No aj tak je tu pekne zeleno. Chodník sa opäť zmení na asfaltovú cestu a niekoľkými terénnymi vlnkami klesne až k budove Správy TANAP-u, odbočíme vľavo a vrátime sa na zastávku TEŽ-ky, kde sme dnešný nenáročný okruh začali.

Počas vychádzky sme nestretli žiadneho človiečika, smutno nám nebolo. Vtáky čvirikali ako o preteky. Opäť sme sa presvedčili, že "náš" les je mladý, svieži a ponúka nám veľa svojich krás. Skúste to aj vy, uvidíte, že sa oplatí.

Autorka fotografií: Soňa Mäkká

Mladým tatranským lesom s kočíkom 24/06/16 10:47 1 príspevok

Túra Jarným Viedenským lesom v okolí Mödlingu Môj 5-ročný vnuk je veľký zvedavec, všetko ho zaujíma a o všetkom veľmi veľmi mudruje. Naposledy ma prekvapil otázkou, či aj v iných krajinách rastú rovnaké stromy ako u nás, ako tam vyzerajú kopce a podobne. Tak mu poďme ukázať prírodu k našim susedom do Rakúska. Prvý máj, voľný deň, po aprílovej sérii výčinov počasia sa konečne ukazuje jar. Vyberáme miesto do 100 km autom, chceme sa držať v nižších nadmorských výškach, aby sme videli aj nejakú kvetenu. Skúsime Viedenský les, možno nám pripomenie bratislavský lesopark. Prst na mape nakoniec zapichneme v Mödlingu. 08/05/17 Daniela Mäkká Rakúsko
Príbeh Takí a také sme boli alebo pánu učiteľovi z lásky Občas ma prepadne nostalgia, spomienky na niektoré chvíle, ktoré sú mi milé a ktoré by dnes už vyzerali a vyzerajú úplne inak. Bolo to dávno. Nechcem povedať, že vtedy to bolo lepšie, ale každopádne to bolo iné a pre mňa vzhľadom na emócie, ktoré cítim ešte dnes pri pohľade na fotografie z tej doby, krásne, voňavé a šťastné. Také sú najmä spomienky zo strednej školy, keď sme svoje dospievanie a prvé zaláskovanie prežívali veľmi intenzívne. 24/12/16 Daniela Mäkká Príbehy
Recenzia Najkrajšie cyklotrasy Tatry a okolie V Tatranskom dvojtýždenníku som narazila na článok predstavujúci Najkrajšie cyklotrasy v Tatrách a ich okolí, teda rovnomennú knižnú publikáciu od vydavateľstva DAJAMA. Potešil ma výber mne dobre známych miest pre ďalšiu cykloknižku. Väčšina turistickej obce si Tatry spája s vysokohorskou turistikou, prípadne s horolezectvom. Knižka vás môže presvedčiť, že sa v Tatrách dá robiť aj niečo iné, a to najmä v letnom období, kedy vysokohorské klasiky praskajú vo švíkoch a na turistických chodníkoch sa pohybujú doslova procesie. Keďže mi bola do vienka daná zvedavosť, o niekoľko dní ju držím v rukách. 18/11/16 Daniela Mäkká Mapy a knihy

Túra Poludnica - okruh z Liptovského Jána Už dlho som sa chystala na balkón s výhľadom na Liptov, teda na Prednú Poludnicu a samozrejme aj na hlavný vrchol Poludnice. Ideálna konštelácia nastala v polovici júna. Jasné, ale nie horúce počasie, o deti postarané, a tak som s čistým svedomím vyrazila na okruh v severnej časti Nízkych Tatier. dnes Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Poľské drevené cerkvy v Leluchówe a Dubnom v zime Pri prvej návšteve Ľubovnianskej vrchoviny pred dvomi rokmi som bol tak očarený jej krásou, že som si zaumienil zájsť sem každoročne v zasneženom januári. No ale hneď na ďalší rok mi to nevyšlo, a tak druhá zimná návšteva sa podarila až začiatkom tohto roka. včera Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina, Poľsko
Túra Náučný chodník Cesta Veľkej vojny z Dúbravky Túlam sa masívom Devínskej Kobyly, hľadajúc hraničné kamene z doby tzv. Slovenského štátu. Naposledy som sa vybral, len tak po práci, zvážnicou od Sandbergu po starú Dúbravku, aby som si zresetoval hlavu. Keď som sa po zelenej vracal od Villa rustica, narazil som pred prvým domom na Brižitskej ulici na tabuľu NCH Cesta Veľkej vojny. Už som nemal čas sa po nej prejsť, a tak som sem vzal manželku na vychádzku 1. mája 2017. 24/06/17 Miroslav Svítek Malé Karpaty

Mladým tatranským lesom s kočíkom 24/06/16 10:47 1 príspevok
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park) a Podtatranská kotlina - Popradská kotlina - Tatranské predhorie

• leto

• 18.06.2015

• Dolný Smokovec-Pod Lesom (vlak, bus, parkovanie pri budove Správy TANAP-u)