Zrub Bralce
Zrub Bralce Zatvoriť

Útulňa Zrub Karolka

Priam strategický význam ma tento málo známy zrub, ktorý som navštívil pri mojom túlaní sa Ostrôžkami a dopomohol tak k relatívne pohodlnému, ale najmä suchému prenocovaniu. Tulákom síce postačí aj "milionstars hotel" všade, kde sa im zapáči. Ale nezaškodí vedieť, že aj v neznámom pohorí je chajda, ktorá čaká na to, aby poslúžila milovníkom prírody.

Ostrôžky: centrálna časť - vrch Bralce
817 m n. m.
4 - 5 ľudí (3 na stole a spojených lavičkach a 1 - 2 na zemi), nutná karimatka a spací vak
trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)
studnička v 1/4 cesty na Tuhár
Spojenie
Tuhár (bus)
Polichno (bus)

Zrub sa nachádza na konci vrcholovej odbočky na kopec Bralce zo zelenej TZT medzi sedlom pod Bralcami a Budinskými lazmi. Zo sedla je odbočka vzdialená 8 minút. resp. 200 metrov. Odbočku nie je možné minúť, keďže tvorí uličku širokú ako zelený značený chodník a aj o deviatej večer za šera sme ju v pohode našli aj bez svetla. Zároveň je značená nielen dobre viditeľnými zelenými trojuholníkmi, ale tiež nápisom na strome oproti odbočke. Ten sme si všimli až ráno za svetla. Odbočka s kopcom Bralce je rovnako zaznamenaná na smerovníku sedlo pod Bralcami.

Stavba je mix prístrešku, chajdy a dreveného skladu. Jeho rozmery sú asi 4 x 5 m so sedlovou strechou, ktorá pri daždi v zadnej časti mierne zateká. Predná časť je chránená lepenkou, tak by mala byt v poriadku. Kvapkala však na ľavú lavičku pri stole. Ak sa so stolom nebude hýbať, tak by voda nemala kvapkať na nocľažníka spiaceho na stole. Zrub ma celé dve bočné a zadnú stenu, teda okrem dvoch miniokienok - dier pod strechou. Asi do 2/3 sú steny ako tak chránené proti vetru vodorovne pribitými latami, vyššie sú škáry viditeľne. Zadná stena je na tom zhruba podobne. Predná stena s dverami je zo 4/5 plná, len zvrchu je ponechaný pás bez výplne a v smere od čistinky môže fúkať, prípadne pri bočnom daždi pršať dovnútra.

Vnútrajšok je veľmi jednoduchý. Podlaha je z udupanej hliny. V strede sa nachádza veľký stôl s lavicami. Pri bočných stenách sa nachádzajú ďalšie lavice. Naľavo od dverí sa nachádza grilovací rošt a nad ním zavesená pílka.

Teoreticky môžu prespať v objekte 5 nocľažnici. Jeden bez problémov na stole, ktorý je dostatočne široký. Dvaja po stranách, keď si spoja a vyrovnajú výšky lavíc pri stole s lavicami od bočných stien (foto č. 4). Presunutím lavíc vznikne miesto po oboch stranách stola pre ďalších dvoch nocľažníkov na karimatkách.

V okolí zrubu je ohnisko s lavičkami, stôl s lavičkami, dvojramenný kríž a vrcholové značenie s knihou na zapísanie. Musím sa tiež poďakovať zhotoviteľom zrubu, keďže nám ponúkol pohodové prespatie. Ocenili sme to najmä po polnoci, keď začalo pršať a dážď sme očakávali až poobede.

Voda sa v blízkosti zrubu pravdepodobne nenachádza. Nápis "studnička" sa nachádza na zelenej trase od sedla pod Bralcami na Tuhár, pod strmákom na Bralo, asi v 1/4 cesty na Tuhár. Nápis a separátne aj značka k vode je dobre viditeľná z chodníka a nie je možné ju minút (foto č. 2). Voda od značky by mala byt vo vzdialenosti 400 m, ale či sa skutočne dá nabrať sme nezisťovali.

Iné možnosti nocľahu

Ak by niekoho prepadol dážď na túlačkách v severnej časti Ostrôžok, tak má niekoľko možnosti, kde prečkať dážď alebo noc, ak by nestihol vyjsť na Bralce.

Na zelenej značke z Tuhára na sedlo pod Bralcami sa nachádzajú dve núdzové možnosti na úkryt. Prvou je senník neďaleko vyššie uvedeného nápisu "studnička" (foto č. 2). Je vzdialený asi 100 metrov od chodníka, naľaveo v lese. Je ale dobre viditeľný. Druhou možnosťou je poľovnícky posed na malej, ale zarastenej čistinke nad skalami s jaskyňou, na vrchu Bralo, v smere k rázcestníku Bralce, od ktorého je vzdialený asi 300 m. Značka ide okolo posedu.

Medzi ďalšie možnosti núdzového úkrytu v okolí môžu patriť štyri posedy nad Divínom, pri zostupe po modrej od Divínskych lazov. A ďalší posed oproti na lúke, na dohľad od smerovníka sedlo Žiar.