Vrchol kopca Stávok (Baranie)

Oboroh Stávok (Baranie)

19. 09. 2015
Západná časť Východokarpatskej magistrály z hľadiska útulní donedávna výrazne zaostávala za svojou, možno o niečo príťažlivejšou, východnou časťou. To sa však v posledných rokoch zmenilo a pribudlo niekoľko možností na klasické alebo aspoň núdzové prespatie pod strechou. Zatiaľ poslednou objavenou možnosťou je tretí z oborohov v rade, neďaleko Duklianskeho priesmyku, ktorý ponuka pár plusov navyše.

Nachádza sa na červenej Východokarpatskej magistrále, priamo na poľsko-slovenskej štátnej hranici, na hore Stávok (754 m; poľsky Baranie), medzi dvomi oborohmi, ktoré sú od neho vzdialene vyše hodinu chôdze jedným aj druhým smerom.

- z Duklianskeho priesmyku (červená značka za 3.10 h),
- z obce Šarbov (zelená značka za 1.10 h),
- z obce Vyšná Pisaná (zelená značka za 1.40 h),
- z Filipovského sedla (červená značka za 2.45 h).

Oboroh je štvorcového pôdorysu (4 x 4 m) z guľatiny. Vnútri sa nachádzajú len lavice pri stenách. Výhodou oproti ostatným dvom oborohom je, že sa tento dá uzatvoriť.
Ďalšou výhodou objektu je, že v jeho blízkosti je postavená rozhľadňa ihlanovej konštrukcie.

Prameň som v bezprostrednej blízkosti nezaznamenal, ale podľa mapy by sa pod Stávkom mal nachádzať prameň, ktorý napája potok Kapišovka.

Poznámka:
S prispením eurofondov či donorov by si mohol Klub slovenských turistov osvojiť podobnú myšlienku budovania prístreškov, aby na turisticky významných trasách vznikli podobné jednoduché útulne.

Oboroh Stávok (Baranie) 19/09/15 00:00 nová téma

Prístrešok Pastierová, chatka pod Bukovou Slovenský kras nemá veľa možnosti na prespatie pod strechou a preto určite poslúži znalosť prístrešia na strategickom mieste pri prechode najdlhšej značenej trasy v rámci Slovenského krasu. 20/11/20 Henrich Tomáš Slovenský kras
Túra Pamiatkami Poduklianska IV. – Rotunda a Kaštielik Pred dvoma rokmi, pri príležitosti 100 rokov od ukončenia Veľkej vojny (1. svetová vojna) som navštívil najznámejšie miesta, ktoré majú súvis s vojnovými, ale aj povojnovými udalosťami na východnom fronte blízko slovenskej hranice. No zaujímavé sú aj ďalšia pamiatky, ktoré by nebolo od veci si pozrieť. 11/11/20 Henrich Tomáš Nízke Beskydy
Túra Podhorie Levočských vrchov v jeseni Na rodnom Východe sú len dve pohoria, kde som len minimálne pochodil. Jedným z nich sú Levočské vrchy a prvá, a zatiaľ posledná, návšteva bola pred štyrmi rokmi. Aj keď ďalšiu som si naplánoval po zvyčajných dvoch, až slnečné októbrové dní roku 2018 mi dopomohli k návšteve, síce len podhoria, ale zato veľmi pekného jesenného. 01/11/20 Henrich Tomáš Levočské vrchy

Túra Slovenskom 2: Krivánska Fatra, Kysuce a Orava Druhá časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Krivánsku časť Malej Fatry, Kysuckú vrchovinu, Kysucké Beskydy, Oravské Beskydy, Podbeskydskú vrchovinu a Oravskú Maguru. dnes Pavel Forgáč Malá Fatra, Kysucká vrchovina, +
Podcast O lavínach s Pavlom Krajčím zo Strediska lavínovej prevencie V 22. dieli HIKING podcastu bol naším hosťom Pavel Krajčí, odborník na lavínovú problematiku zo Strediska lavínovej prevencie. Hovorili sme o tom, čo robiť, ak sa my alebo naši kamaráti dostanú do lavíny, ako si plánovať túru v zime, aj ako Stredisko lavínovej prevencie tvorí každodenné lavínové správy. včera Soňa Mäkká Rozhovory
Recenzia Karol Kaliský: Rok v divočine Knihy s horskou tematikou zaberajú značnú časť našej knižnice. Koncom januára sem pribudla publikácia Rok divočiny od Karola Kaliského. Vytiahla som ju opäť teraz s príchodom dlhých zimných večerov, kedy sa aj deti s obľubou prehrabávajú v prírodopisných a geografických knihách. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy

Oboroh Stávok (Baranie) 19/09/15 00:00 nová téma
    • Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: vrchol kopca Stávok (poľsky Baranie)
    • 6 osôb s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)