Oboroh Stávok (Baranie)

19. 09. 2015
Západná časť Východokarpatskej magistrály z hľadiska útulní donedávna výrazne zaostávala za svojou, možno o niečo príťažlivejšou, východnou časťou. To sa však v posledných rokoch zmenilo a pribudlo niekoľko možností na klasické alebo aspoň núdzové prespatie pod strechou. Zatiaľ poslednou objavenou možnosťou je tretí z oborohov v rade, neďaleko Duklianskeho priesmyku, ktorý ponuka pár plusov navyše.

Nachádza sa na červenej Východokarpatskej magistrále, priamo na poľsko-slovenskej štátnej hranici, na hore Stávok (754 m; poľsky Baranie), medzi dvomi oborohmi, ktoré sú od neho vzdialene vyše hodinu chôdze jedným aj druhým smerom.

- z Duklianskeho priesmyku (červená značka za 3.10 h),
- z obce Šarbov (zelená značka za 1.10 h),
- z obce Vyšná Pisaná (zelená značka za 1.40 h),
- z Filipovského sedla (červená značka za 2.45 h).

Oboroh je štvorcového pôdorysu (4 x 4 m) z guľatiny. Vnútri sa nachádzajú len lavice pri stenách. Výhodou oproti ostatným dvom oborohom je, že sa tento dá uzatvoriť.
Ďalšou výhodou objektu je, že v jeho blízkosti je postavená rozhľadňa ihlanovej konštrukcie.

Prameň som v bezprostrednej blízkosti nezaznamenal, ale podľa mapy by sa pod Stávkom mal nachádzať prameň, ktorý napája potok Kapišovka.

Poznámka:
S prispením eurofondov či donorov by si mohol Klub slovenských turistov osvojiť podobnú myšlienku budovania prístreškov, aby na turisticky významných trasách vznikli podobné jednoduché útulne.

Oboroh Stávok (Baranie) 19/09/15 00:00 nová téma

Extra Vtáčie pozorovateľne na Hrhovských rybníkoch Vtáky a vodné plochy patria dokopy. A rovnako aj turistická a odborná verejnosť. Preto v Slovenskom krase, pri najväčších rybníkoch na Slovensku, vyrástli v spolupráci s maďarskou stranou cez projekt Úžasný vtáčí svet bez hraníc dve rozhľadne. 13/08/20 Henrich Tomáš Zaujímavosti
Extra Rozhľadňa Čerešenka Pred pár dňami, ale pred 708 rokmi, 15. júna 1312, sa odohrala stredoveká bitka pri východoslovenských Rozhanovciach, ktorá nielen rozhodovala o osude kráľovského mesta Košice, ale aj samotného Uhorského kráľovstva. Preto pri príležitosti 700-tého výročia bitky bola postavená rozhľadňa Čerešenka. 21/06/20 Henrich Tomáš Zaujímavosti
Recenzia Alfa Walk King Advance – celokožené topánky Prvý dojem, ktorý som mal po rozbalení krabice s topánkami, bolo ohromenie. Prekvapili ma svojou mohutnosťou. Samozrejme, očakával som pevnú obuv. Keď som hľadal viac informácií o výrobcovi, dostal som sa k údaju, že firma vznikla v roku 1931. To vyvolávalo dojem dlhodobých skúseností založených na podmienkach drsnej nórskej zimy. 29/01/20 Henrich Tomáš Obutie

Túra Tribečská osmička z Kostolian pod Tribečom Chcel som sa poriadne prebehnúť, ale čas mi momentálne nedovolil vybrať sa niekam na viacdňovú túru. Rozmýšľal som teda kam vybehnúť a nakoniec som zvolil svoju klasiku - severnou časťou pohoria Tribeč. Osmičkový okruh som vymyslel asi pred dvoma rokmi a odvtedy som ho prešiel snáď v každom počasí, ale vždy je to iné a vždy ma tu niečo prekvapí. dnes Pavel Forgáč Tribeč
Túra Rudná magistrála 1. (Zlaté Moravce – Zaježová) Vydraté ramená od batohu, boľavé nohy, sem-tam otlačik a spanie na houmlesáka v spacáku na karimatke. Čo za hovadinu som si to zase vzala do hlavy, keď som fučala ako ježko na slnečnom úpeku, opretá o paličky a prehnutá v páse ako žeriav. ,,Chcela si prejsť Rudnú magistrálu?“ ,,Chcela... Tak nedaj na sebe znať, že ti to teraz nepríde ako dvakrát dobrý nápad...“ včera Alexandra Uhlárová Javorie, Pohronský Inovec, +
Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. 25/09/20 Soňa Mäkká Správy

Oboroh Stávok (Baranie) 19/09/15 00:00 nová téma
    • Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: vrchol kopca Stávok (poľsky Baranie)
    • 6 osôb s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)