Jazero Skardvatnet
Jazero Skardvatnet Zatvoriť

Túra Nórsko - Fjordruta - horsko-ostrovné putovanie

Skål! Na zdravie! V štamprlíkoch zavonia najprv borovička s horcom, potom akvavit. To sme si práve na chate Hardbakkhytta pripili s chatárom Ingem a jeho pôvabnou parťáčkou Ellen. Neostávajú na noc, prišli len opraviť rozbité okno, pripraviť latrínový sud na vrtuľníkový odvoz a večer zbehnú do doliny odkiaľ sa člnom odvezú krížom cez fjord domov do Valsaboytn. Práve si pripíjame na to, že sa stávame slovenskými pí-ár agentami na propagáciu Fjordruty.

leto – 24.07.2015
Nórsko
ut.no

Fjordruta je krajinársky atraktívny, stredne náročný prechod v ostrovnej oblasti Nordmøre medzi Kristiansundom a Trondheimom. Meria 190 kilometrov a vedie rôznorodým terénom vo výškach od 0 do 1000 metrov nad morom. V našich končinách nie je veľmi spropagovaný. Dozvedeli sme sa o ňom v podstate náhodou. Chceli sme spoznať Nórsko iným spôsobom ako cestovanie autom a využiť možnosť lacných leteniek z Krakova do Trondheimu, tak sme hľadali nejaký diaľkový prechod typu granrandonee v tejto oblasti. Vysokohorské Trollheimeny mali v júli po dlhej zime ešte solídnu vrstvu snehu, ale kúsok severnejšie od nich nás na výbornej mape www.ut.no zaujala vyznačená trasa s množstvom chát, prechádzajúca ostrovmi a množstvom fjordov v kombinácii s nižšími horstvami.

Fjordruta je poňatá ako pochod od chaty ku chate, rozdelená do 15. etáp cez 14 chát. Dá sa priemerným tempom prejsť za 10 dní. Začína sa v ostrovnom meste Kristiansund, priamo pri letiskovom termináli a končí v prístave Halsa, odkiaľ sa dá vrátiť do Kristiansundu alebo Trondheimu autobusom alebo kombináciou autobus a loď. Do Kristiansundu sa z Trondheimu dostanete letecky, autobusom, ale najlepší pomer rýchlosť–cena ponúka rýchločln (hurtigbåt) spoločnosti AtB. Ale na Fjordrutu sa dá napojiť na viacerých miestach dostupných autobusom z Trondheimu alebo Kristiansundu – napríklad Vinjeøra, Vindøla, Aure, Rindal - a nakombinovať si tak trasu podľa vlastných časových možností. Ak nebudete mať možnosť prejsť si celú trasu, odporúčam dať prednosť severnej časti medzi Kristiansundom a Vinje, ktorá je malebnejšia ako jej horská južná časť. Fjordruta je odporúčaná aj pre výpravy so staršími deťmi.

Z ostrova Kristiansund na ostrov Tustna treba použiť trajekt, ktorý ale premáva často a keďže je formou miestnej MHD, je aj pomerne lacný. Zvyšok trasy prejdete po vlastných, ak sa nerozhodnete nejaké etapy skrátiť alebo preskočiť za pomoci autobusu. Krásu nórskej horskej prírody striedajú prístavné mestečká a fjordy s farebnými domčekmi. Od hladiny fjordov stúpate miernymi stúpaniami do horských terénov, kocháte sa výhľadmi na more a ostrovy. Obchádzate malebné jazerá, v ktorých sa zrkadlia oblaky, potom opäť zostupujete do rybárskych dediniek. Križujete zátoky cez mosty, občas stopnete zhovorčivých a ochotných Nórov a po pár kilometroch opäť stúpate do hôr. Nenájdete tu žiadnu z vyhlásených svetoznámych atrakcií typu Preikestolen alebo Hardangerfjord, len číročíre Nórsko – krásne, farebné, bez komárov, s premenlivým počasím a vľúdnymi ľuďmi, s atraktívnou architektúrou so zakvitnutými zelenými strechami, hríbmi, čučoriedkami a lesnými jahodami.

Všetky chaty na trase sú typicky nórske – samoobslužné, luxusne vybavené. Okrem kuchynských a kúpeľňových potrieb, knižníc, máp a spoločenských hier aj udicami, nástrojmi ako sekera, krovinorez, vŕtačka, na fjordových alebo jazerných chatách nájdete kanoe, inde zas agregát na nabitie prístrojov... Štyri chaty v severnej polovici sú uzamknuté členským kľúčom (ktorý si môžete za veľmi miernych podmienok objednať cez www.dntbutikken.no), ostatné sú otvorené. Každá je vybavené proviantom, takže teoreticky vám na cestu okrem svojho osobného vybavenia stačí len spacáková vložka a plná peňaženka. Cena nocľahu na chate je 220,- alebo 330,- NOK podľa členstva. Zaplatíte jednoducho v hotovosti do kasičky na chate alebo vyplníte formulár a cenu vám stiahnu z kreditnej karty. Nórska dôvera. Veľmi osviežujúca a veľmi zaväzujúca. Chaty sa dajú využiť aj na denný oddych, varenie, usušenie vecí, v tom prípade sa patrí zaplatiť dennú taxu (80,- NOK) a stan si postaviť aspoň 150 metrov od chaty.

Vzdialenosti medzi chatami sú plánované na 4 až 7 hodín chôdze, čo v močaristom teréne znamenalo mapových 10 až 20 km. „Mapových“ píšem preto, lebo obchádzanie mokradí a jazierok po daždivom lete nám často predlžovalo trasu skoro na dvojnásobok. S našimi ťažkými batohmi s plnou poľnou, stanom, kuchyňou a jedlom na 10 dní, nám tieto vzdialenosti úplne vyhovovali.

Keď sme pri stane – nám bol zbytočný (tak ako aj repelent). Terén, okrem najvrcholovejších skalných partií, bol úplne premočený. Kam človek stupil, tam stála voda, takže vhodných miest na bivak bolo... vlastne nebolo. Ak nebudete mať šťastie na suché leto a rozhodnete sa spať mimo chát, dajú sa využiť terasy rybárskych chát na brehoch jazier. Raz nás búrka zastihla akurát pri starej píle, s komfortnou suchou drevenou podlahou. Jednu noc sme strávili na móle, v čakárni rýchločlnu, pri jazere Storlivatnet nám miestny bežec poradil otvorenú maličkú útulnú rybársku chatku s dvomi posteľami a pieckou.

Celá Fjordruta je luxusne značená ich typickými červenými T-éčkami, ktoré sú od seba vo vzdialenosti len pár metrov, takže sa dá výborne orientovať aj v hmle. Obchody s potravinami sú na trase samotnej veľmi zriedkavo, okrem začiatku v Kristiansundea a v koncovej Halse, sme našli obchod len v Aure a Bøverfjorden, pár kilometrov mimo trasy.

Brožúru o Fjordrute nájdete na www.kntur.no. Je hlavne v nórštine (anglicky len záverečný sumár), ale schéma a popisy chát sú zrozumiteľné.

Ak by ste chceli mať o ceste podrobnejšie informácie ako sú dostupné na internete, Alexander Geh sa do Fjordruty natoľko zamiloval, že si ju dvakrát prešiel a napísal o nej vreckového sprievodcu v nemčine. Dá sa objednať na www.edition-elch.de. Pri plánovaní cesty a spojov sme veľmi ocenili www.rutebok.no a výbornú prepracovanú mapu www.ut.no.

Ospravedlňte zníženú technickú kvalitu niektorých záberov vyhotovených mobilným telefónom.