Chata pod Brvenicou

03.10.15
Dvojdňový vander západnou časťou Nízkych Tatier som sa rozhodol ukončiť možno trošku nezmyselným zostupom. Z útulne Ďurková po modrej k horárni Predsuchá a následne po červenej štveraním sa opäť do Panského sedla a zídením do Nemeckej. Bol som však okrem iných zážitkov odmenený návštevou chaty Lesov SR pod Brvenicou.

Chata síce neleží na hlavnom hrebeni Nízkych Tatier, a teda neposlúži pri jeho prechode, ale možno pri zostupe, pre cyklistov alebo pri nečakane zlom počasí. Chata leží priamo na červenej značke horáreň Predsuchá – Nemecká, pri rázcestníku pod Brvenicou.

- po červenej značke od horárne Predsuchá 2,8 km,
- po červenej značke z obce Ráztoka cez Panske sedlo 6,6 km,
- po žltej značke z Pohronského Bukovca cez sedlo Kopcová a potom po červenej cez Panské sedlo k chate 8,2 km,
- po modrej značke z hlavného hrebeňa popod Ráztockú hoľu a sedlo Kopcová, následne po červenej cez Panské sedlo k chate 9,9 km.

Chata je drevená, podlhovastého tvaru. Má plechovú strechu, pod ktorou sú asi tiež obývateľné priestory. Vstupuje sa do nej cez krytú verandu, ktorá je pre nás tulákov veľmi zaujímavá a ponúka luxusný nocľah pre asi 8 ľudí. Veranda má šikmú strechu, ktorú podopiera sedem stĺpov. Pod ňou sa nachádza dlhý stôl, okolo ktorého sú dve drevené lavice, kreslo a sedačka. Boky verandy nie sú uzatvorené. Oproti vchodu do chaty je asi 90 cm vysoká stena. Po celej jej dĺžke je pod strechou lanko a na ňom záclona. Neviem či proti hmyzu, ale pred dažďom neochráni. Podlaha je pokrytá linoleom. Pri stene chaty sú dve kreslá a sedačka, na protiľahlej strane váľanda a stôl. Dokonca je na terase umývadlo s tečúcou vodou.

Pred chatkou je svietidlo na solárne nabíjanie, ohnisko a suché záchody. Za chatou tečie prítok Suchého potoka. Je z neho vyvedená hadica, ktorá vytvára vodotrysk. Dreva je v okolitom lese dostatok. Za chatou je dokonca plechová vaňa, do ktorej vedie hadica z potoka.

Verím, že pri slušnom správaní sa nocľažníkov, odnesení si všetkých odpadkov po sebe a nepoškodzovaní majetku, nebude mať majiteľ námietky voči občasnému prespaniu.

Ospravedlňujem sa za kvalitu fotiek, ale boli robené mobilom v prudkom slnku.

Chata pod Brvenicou 30/10/15 14:34 5 príspevkov

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. dnes Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. včera Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Chata pod Brvenicou 30/10/15 14:34 5 príspevkov
    • Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry: Suchá dolina
    • 8 ľudí na krytej verande s vlastným spacákom a karimatkou
    • prítok Suchého potoka
    • Jasenie (bus) alebo Ráztoka (bus) po červenej značke
    • suchý záchod, umyvadlo na verande, vonkajšie ohnisko