Chata pod Brvenicou

03.10.15
Dvojdňový vander západnou časťou Nízkych Tatier som sa rozhodol ukončiť možno trošku nezmyselným zostupom. Z útulne Ďurková po modrej k horárni Predsuchá a následne po červenej štveraním sa opäť do Panského sedla a zídením do Nemeckej. Bol som však okrem iných zážitkov odmenený návštevou chaty Lesov SR pod Brvenicou.

Chata síce neleží na hlavnom hrebeni Nízkych Tatier, a teda neposlúži pri jeho prechode, ale možno pri zostupe, pre cyklistov alebo pri nečakane zlom počasí. Chata leží priamo na červenej značke horáreň Predsuchá – Nemecká, pri rázcestníku pod Brvenicou.

- po červenej značke od horárne Predsuchá 2,8 km,
- po červenej značke z obce Ráztoka cez Panske sedlo 6,6 km,
- po žltej značke z Pohronského Bukovca cez sedlo Kopcová a potom po červenej cez Panské sedlo k chate 8,2 km,
- po modrej značke z hlavného hrebeňa popod Ráztockú hoľu a sedlo Kopcová, následne po červenej cez Panské sedlo k chate 9,9 km.

Chata je drevená, podlhovastého tvaru. Má plechovú strechu, pod ktorou sú asi tiež obývateľné priestory. Vstupuje sa do nej cez krytú verandu, ktorá je pre nás tulákov veľmi zaujímavá a ponúka luxusný nocľah pre asi 8 ľudí. Veranda má šikmú strechu, ktorú podopiera sedem stĺpov. Pod ňou sa nachádza dlhý stôl, okolo ktorého sú dve drevené lavice, kreslo a sedačka. Boky verandy nie sú uzatvorené. Oproti vchodu do chaty je asi 90 cm vysoká stena. Po celej jej dĺžke je pod strechou lanko a na ňom záclona. Neviem či proti hmyzu, ale pred dažďom neochráni. Podlaha je pokrytá linoleom. Pri stene chaty sú dve kreslá a sedačka, na protiľahlej strane váľanda a stôl. Dokonca je na terase umývadlo s tečúcou vodou.

Pred chatkou je svietidlo na solárne nabíjanie, ohnisko a suché záchody. Za chatou tečie prítok Suchého potoka. Je z neho vyvedená hadica, ktorá vytvára vodotrysk. Dreva je v okolitom lese dostatok. Za chatou je dokonca plechová vaňa, do ktorej vedie hadica z potoka.

Verím, že pri slušnom správaní sa nocľažníkov, odnesení si všetkých odpadkov po sebe a nepoškodzovaní majetku, nebude mať majiteľ námietky voči občasnému prespaniu.

Ospravedlňujem sa za kvalitu fotiek, ale boli robené mobilom v prudkom slnku.

Chata pod Brvenicou 30/10/15 14:34 5 príspevkov

Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. 25/01/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. 22/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy

Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. dnes Vladimír Mikuš Svet
Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. 26/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty

Chata pod Brvenicou 30/10/15 14:34 5 príspevkov
    • Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry: Suchá dolina
    • 8 ľudí na krytej verande s vlastným spacákom a karimatkou
    • prítok Suchého potoka
    • Jasenie (bus) alebo Ráztoka (bus) po červenej značke
    • suchý záchod, umyvadlo na verande, vonkajšie ohnisko