Brigáda v Nízkych Tatrách opäť úspešná

27.09.15
Zobrali vlastné píly a náradie, nechali doma rodiny a kamarátov, svoj čas a energiu venovali do fyzicky náročného vypíľovania kosodreviny, aby sme si my – bežní turisti – mohli bezpečne a pohodlne užívať hory. Je pre mňa veľkou cťou mať takýchto kamarátov.

Hŕstka dobrovoľníkov v sobotu 12. 9. 2015 v Nízkych Tatrách prepílila cestičku zo sedla Príslop na Dereše a v nedeľu 13. 9. 2015 zo zrubu Tajch na Veľkú Chochuľu. Zo zajatia hustej kosodreviny oslobodili turistické chodníky žltej a modrej značky. Títo ľudia a ich činy v nás zanechali horu pozitívnej energie, z ktorej môžeme čerpať minimálne nasledujúci rok a zostane neúrekom aj na rozdávanie.

Za tohtoročný štedrák – ako by sme mohli obrazne nazvať vydarený víkend 12. - 13. 9. 2015 – patrí vďaka najkvalitnejším ingredienciám. Konkrétne:

1. Naši skalní osekávači. Veru, už tretí rok za sebou sa nám jesennými brigádami s dobrovoľníkmi darí prpíliť rôzne chodníky Nízkych Tatier. Spolu odkrývame nádherné výhľady, čo boli roky prekryté kosodrevinou. Vďaka vám.

2. Každoroční noví brigádnici. Je potrebná veľká dávka odvahy prihlásiť sa k nám na základe chválospevu kamarátov, čo to zakúsili, alebo sa len nechať nabudiť z pozvánky na Hikingu. A potom na horách tvrdo makať, keď náhodou vyjde celodenné počasie také, že prší, ak neprší, tak mrholí, a ak nemrholí, tak sa vlhká hmla vtiera pod všetky membrány... Ej, takáto skúsenosť posilní každú povahu. Aj za to vám všetkým ďakujeme a tešíme sa, že prichádzate i spoza rieky Moravy.

3. Rozširujúca sa sieť pomocníkov, ktorí sa k nám pridávate vďaka komunikácii kamarátov z Národného parku Nízke Tatry či z Horskej služby Nízke Tatry-juh. Uvedomujeme si tiež dôležitosť vašej podpory v zázemí pri schvaľovaní úradných povolení na obnovovacie aktivity. Veríme, že vzájomná dôvera je na prospech všetkých zúčastnených. Veď práve vďaka otvorenej komunikácii a plnení dohôd pri spolupráci sa nám daria malé zázraky.

4. Parťáci z viacerých odštepných závodov podniku Lesy Slovenskej republiky. Vážime si, že ste počas troch rokov akceptovali naše žiadosti o súhlas s orezávaním kosodreviny na chodníkoch vo vami spravovaných územiach. A toľkokrát ste nám odmenili unavené nohy, resp. ušetrili náš čas a energiu. Namiesto dlhého chodenia k východiskovému bodu práce a vláčenia píl, materiálu a poživne ste nás trpezlivo rozvážali a zvážali. Aj keď sme sa v terénnom aute poriadne vynatriasali ako v šejkri, krátke nepohodlie aj tak prevýšila dobrá nálada a vzrušenie z tohto (vlastne aj našťastie) nie každodenného cestovania pre väčšinu z nás.

5. Podporujúci členovia Klubu slovenských turistov. Ďakujeme a tešíme sa na rozvíjanie ďalšej spolupráce.

6. Pre nás tradičné ubytovacie zariadenie - telocvičňa. Tentokrát nás prichýlili dobrosrdeční zamestnanci v telocvični Základnej školy v Podbrezovej. Medzi jej štyrmi stenami s vysokým stropom sme si rozložili základný tábor, rozdelili náradie, ponatierali chlebíky, oddýchli si a dopriali si teplú sprchu po práci. Veľmi dobre nám to padlo.

7. A na to všetko sa v ten víkend s radosťou i zvedavosťou prizeralo slniečko, ktoré od rána svojím teplom vyťahovalo z hmly nádherné horizonty našich hôr a len kde-tu sa schovalo za oblak. S prehľadom rozptýlilo obavy z predpovede chladného, polooblačného či trochu daždivého počasia na polovicu víkendu.

Uvedomujúc si, že sa nám nepodarilo spomenúť každého a všetky okolnosti, čo nám boli nápomocné, s o to väčšou úctou ďakujeme. Za to, že nám ďalší úžasný víkend bol dopriaty vo svete nekonečných možností i prekážok.

Mnohí z nás sme bežní turisti, ľudia pracujúci v najrôznejších oblastiach - áno, aj takí, čo sa nám zo sedenia za počítačmi robia mozole na zadku. Spája nás však láska k prírode a ochota dobrovoľne urobiť niečo navyše pre prospech viacerých.

Dámy a páni, vďaka za to, že ste:
Jana Adamová,
Vladimír Sikula,
Lukáš Vaníček,
Andrej Vrbický.

Text pripravili: Jana Adamová a Stanislava Vrbická.
Autor fotografií: Peter Basala

Brigáda v Nízkych Tatrách opäť úspešná 28/09/15 11:18 3 príspevky

Reportáž Na Kráááľovej holi nehatí chodník šľahúň zelenýýý Ostrieľaní horomilovia bez dlhého premýšľania iste potvrdia, že naplánovať si turistiku po úbočiach majestátnej hory na bezzrážkové počasie je jedna vec a skutočne ju takú mať, je niekedy malý zázrak. So zatajeným dychom sme sledovali predpovede počasia. Sýto žlté slniečka v nich meteorológovia sľubovali na celý víkend. Vďaka dokonalému babiemu letu, rekordnému počtu dobrovoľníkov a skúsených pilčíkov s motorovými pílami nám bolo tento rok dopriate naplnenie plánov vrchovatou dávkou. 07/11/18 Stanislava Vrbická Reportáže
Pozvánka Kosodrevina rastie, kto chodníky spasie? Veru, nezostalo veľa miest na hrebeňovom chodníku medzi Telgártom a Donovalmi, ktoré by neskrášlila ruka našich dobrovoľníkov alebo aspoň nepochodila noha prieskumníkov. Prichodí nám preto vrátiť sa späť na začiatok našej cesty, na majestátnu Kráľovu hoľu. O zelenom strome na nej nemôže byť reč už dlhšiu dobu, určite ale treba hovoriť o piatich prístupových chodníkoch na vrchol, z ktorých väčšina trpí zanedbaným stavom. A tento fakt ideme v septembri zmeniť. Každá nápomocná ruka padne vhod. Príďte, tešíme sa na vás. 14/08/18 Stanislava Vrbická Iné
Reportáž Hry s Kokso! drevinou a Ľahni! smrečinou Vlhký ranný horský vzduch nabáda prehĺbiť dýchanie a siahnuť na dno batoha po teplejšom oblečení. Les vonia jesenným lístím a láka oči poobzerať sa po skrytom dubáku. Pri pamätníku neďaleko obce Hiadeľ počuť štrngot náradia. V družnej debate si ho spolu s pílami, benzínom a batohmi chystajú študenti z východu, zamestnanci železiarní, manažér z Bratislavy, zanietený fotograf, cyklista s boľavým kolenom i rodičia s malou dcérkou. Tomu sa popod fúz usmieva lesník v klobúčiku, dvojica štebotavých turistiek a ich nesmelý šofér. Brigáda začína. 25/10/17 Stanislava Vrbická Reportáže

Túra Markušovský skalný hríb a Šikľavá skala Spiš, nádherná rázovitá oblasť obkolesená navôkol množstvom historických a turistických pamiatok i zaujímavostí. Na jeho území sa nachádzajú Vysoké i Belianske Tatry, Pieniny, Levočské vrchy, Branisko, časť Volovských vrchov a Slovenský raj. Destinácie s množstvom hradov a ich zrúcanín, starobylých miest, múzeí, ale aj iných čarovných zákutí, ktoré môže turista uvidieť v čarokrásnej prírode. dnes Marián Jaššo Volovské vrchy
Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. včera Júlia Batmendijnová Slovensko
Búda Prístrešok a búda pred Čuntavou Okolie Čuntavy poskytuje dostatok možností na úkryt pred nepriazňou počasia alebo k núdzovému prenocovaniu. K týmto možnostiam môžeme pripojiť aj dva drevené objekty pri turistickom smerovníku „Pred Čuntavou.“ Obe ležia len pár metrov od seba a nachádzajú sa hneď pri turistickom chodníku. včera Gabriela Ferencová Slovenský raj, Stolické vrchy, +