Sobotná partia dobrovoľníkov (autor foto: Peter Basala)
Sobotná partia dobrovoľníkov (autor foto: Peter Basala) Zatvoriť

Správa Brigáda v Nízkych Tatrách opäť úspešná

Zobrali vlastné píly a náradie, nechali doma rodiny a kamarátov, svoj čas a energiu venovali do fyzicky náročného vypíľovania kosodreviny, aby sme si my – bežní turisti – mohli bezpečne a pohodlne užívať hory. Je pre mňa veľkou cťou mať takýchto kamarátov.

Hŕstka dobrovoľníkov v sobotu 12. 9. 2015 v Nízkych Tatrách prepílila cestičku zo sedla Príslop na Dereše a v nedeľu 13. 9. 2015 zo zrubu Tajch na Veľkú Chochuľu. Zo zajatia hustej kosodreviny oslobodili turistické chodníky žltej a modrej značky. Títo ľudia a ich činy v nás zanechali horu pozitívnej energie, z ktorej môžeme čerpať minimálne nasledujúci rok a zostane neúrekom aj na rozdávanie.

Za tohtoročný štedrák – ako by sme mohli obrazne nazvať vydarený víkend 12. - 13. 9. 2015 – patrí vďaka najkvalitnejším ingredienciám. Konkrétne:

1. Naši skalní osekávači. Veru, už tretí rok za sebou sa nám jesennými brigádami s dobrovoľníkmi darí prpíliť rôzne chodníky Nízkych Tatier. Spolu odkrývame nádherné výhľady, čo boli roky prekryté kosodrevinou. Vďaka vám.

2. Každoroční noví brigádnici. Je potrebná veľká dávka odvahy prihlásiť sa k nám na základe chválospevu kamarátov, čo to zakúsili, alebo sa len nechať nabudiť z pozvánky na Hikingu. A potom na horách tvrdo makať, keď náhodou vyjde celodenné počasie také, že prší, ak neprší, tak mrholí, a ak nemrholí, tak sa vlhká hmla vtiera pod všetky membrány... Ej, takáto skúsenosť posilní každú povahu. Aj za to vám všetkým ďakujeme a tešíme sa, že prichádzate i spoza rieky Moravy.

3. Rozširujúca sa sieť pomocníkov, ktorí sa k nám pridávate vďaka komunikácii kamarátov z Národného parku Nízke Tatry či z Horskej služby Nízke Tatry-juh. Uvedomujeme si tiež dôležitosť vašej podpory v zázemí pri schvaľovaní úradných povolení na obnovovacie aktivity. Veríme, že vzájomná dôvera je na prospech všetkých zúčastnených. Veď práve vďaka otvorenej komunikácii a plnení dohôd pri spolupráci sa nám daria malé zázraky.

4. Parťáci z viacerých odštepných závodov podniku Lesy Slovenskej republiky. Vážime si, že ste počas troch rokov akceptovali naše žiadosti o súhlas s orezávaním kosodreviny na chodníkoch vo vami spravovaných územiach. A toľkokrát ste nám odmenili unavené nohy, resp. ušetrili náš čas a energiu. Namiesto dlhého chodenia k východiskovému bodu práce a vláčenia píl, materiálu a poživne ste nás trpezlivo rozvážali a zvážali. Aj keď sme sa v terénnom aute poriadne vynatriasali ako v šejkri, krátke nepohodlie aj tak prevýšila dobrá nálada a vzrušenie z tohto (vlastne aj našťastie) nie každodenného cestovania pre väčšinu z nás.

5. Podporujúci členovia Klubu slovenských turistov. Ďakujeme a tešíme sa na rozvíjanie ďalšej spolupráce.

6. Pre nás tradičné ubytovacie zariadenie - telocvičňa. Tentokrát nás prichýlili dobrosrdeční zamestnanci v telocvični Základnej školy v Podbrezovej. Medzi jej štyrmi stenami s vysokým stropom sme si rozložili základný tábor, rozdelili náradie, ponatierali chlebíky, oddýchli si a dopriali si teplú sprchu po práci. Veľmi dobre nám to padlo.

7. A na to všetko sa v ten víkend s radosťou i zvedavosťou prizeralo slniečko, ktoré od rána svojím teplom vyťahovalo z hmly nádherné horizonty našich hôr a len kde-tu sa schovalo za oblak. S prehľadom rozptýlilo obavy z predpovede chladného, polooblačného či trochu daždivého počasia na polovicu víkendu.

Uvedomujúc si, že sa nám nepodarilo spomenúť každého a všetky okolnosti, čo nám boli nápomocné, s o to väčšou úctou ďakujeme. Za to, že nám ďalší úžasný víkend bol dopriaty vo svete nekonečných možností i prekážok.

Mnohí z nás sme bežní turisti, ľudia pracujúci v najrôznejších oblastiach - áno, aj takí, čo sa nám zo sedenia za počítačmi robia mozole na zadku. Spája nás však láska k prírode a ochota dobrovoľne urobiť niečo navyše pre prospech viacerých.

Dámy a páni, vďaka za to, že ste:
Jana Adamová,
Vladimír Sikula,
Lukáš Vaníček,
Andrej Vrbický.

Text pripravili: Jana Adamová a Stanislava Vrbická.