Rada

Ako nedostať otlaky na turistike

09.10.15
Pľuzgiere sú otravnou súčasťou túr mnohých, najmä začínajúcich turistov. Veľakrát odradia od ďalšieho spoznávania hôr. Základom pre ich tvorbu je trenie kože nohy o topánku a vlhkosť. Cieľom je preto zamedziť pohybu nohy voči topánke a udržať nohy v suchu. K tomu patrí vhodný výber topánok a ponožiek, no veľa spravia aj preventívne opatrenia pred a počas túry.

Topánky a ponožky

V prvom rade je nutná dobrá voľba turistických topánok. Musia dobre sedieť, najmä v oblasti päty, ktorá by sa ani pri miernejšom zošnurovaní nemala hýbať – otestovať sa to dá výponmi už v obchode. Ak je päta pri postavení sa na špičky stále na svojom mieste bez pohybu, je to dobrý základ. Ak sa hýbe, topánku nekupovať! Tiež musí dobre sedieť šírka topánky a vpredu musí byť dostatok miesta pre prsty – nie však extrémne, lebo potom na skalách nebudú mať topánky dobrý grip. Dostatok miesta pre prsty sa dajú otestovať jednoducho: rozšnúrujte topánky na voľno, vložte nohu v turistickej ponožke tak, aby sa prsty dotýkali špice, teraz by ste mali mať medzi pätou a topánkou miesto akurát na ukazovák.

Ak topánky dobre sedia, druhým krokom je voľba správnej ponožky. Bežná balvnená nie je vhodná – treba turistickú, s hrúbkou podľa ročného obdobia. Funkciou ponožiek je zabezpečiť transport potu od nôh smerom hore a odpariť ho v nadpriehlavkovej časti. Preto nenoste priehlavkové ponožky, hoci existujú aj turistické. Pot totiž ostane v topánke. Je to možno módny prehrešok, no ponožky natiahnite na lýtko, koľko sa dá, zväčšíte tým ich plochu nad topánkou, a tým zlepšíte odparovanie a zrýchlite transfer vlhkosti. Najviac sa mi osvedčili ponožky tmavšej farby, lebo rýchlejšie schnú na slnku.

Prevencia pred túrou

Pred túrou najprv vhodne vyberte topánky podľa počasia. V horúcom lete nie je dobré ísť na túru vo vysokých zimných topánkach, ale radšej v turistických polovičkách. Ľudia s menej potivými nohami majú v tomto smere ľahšiu voľbu, môžu nosiť vysoké topánky celoročne.

Nezabudnite si skontrolovať nechty na nohách a prípadne ich ostrihať. Obúvať ponožky a topánky je dobré na čistú a najmä suchú nohu. Pokiaľ viete, že sa vám otlaky tak či tak robia, nalepte si široký leukoplast na namáhané miesta. Napríklad pätu je dobré oblepiť po celom obvode (pozri fotografiu).

Odporúčam aj na jednodňovku zbaliť do batoha náhradné ponožky.

Prevencia počas túry

Pokiaľ nemáte sandále alebo topánky čiastočne zo sieťoviny, tak je jedno, či sú z textilu alebo z kože, či majú alebo nemajú membránu – odvetrávanie cez zvršok prebieha v minimálnej miere. Topánka sa odvetráva cez otvor topánok. Ak to nie je nutné, odporúčam komín vysokých topánok šnurovať na voľnejšie ako dolnú časť. Prípadne v teplejšom počasí preferovať polovičné topánky.

Ak máte dlhé nohavice a počas túry sa oteplí – alebo ste len neodhadli počasie – vyhrňte si ich aspoň do takej výšky, aby bola horná časť ponožiek na voľnom vzduchu. Zlepšíte tým odvetrávanie ponožiek a tým aj transport potu.

Počas túry využite krátku prestávku na odvetranie nôh. Rozšnúrovať, vytiahnuť nohy, napraviť ponožky, dve - tri minúty nechať odvetrať a môžete pokračovať. Ak sú ponožky v oblasti päty alebo prstov výraznejšie vlhké, prezujte ich za suché a mokré dajte na batoh, aby sa počas chôdze vysušili. Počas dlhšej pauzy vyzujte aj ponožky, vytiahnite vložky z topánok a všetko presušte. Nohám pomôže osvieženie v studenom potoku. Pred obúvaním dbajte na to, aby boli nohy suché.

Vetranie, sušenie a menenie ponožiek by ste nemali robiť až vtedy, keď cítite začínajúce otlaky. To je neskoro.

Keď ich už máte

V ranom štádiu, keď otlak ešte nenapuchol, no už ho cítite, je vhodné časť chodidla prelepiť buď širokým leukoplastom alebo špeciálnou náplasťou na otlaky, napr. Compeed. Ak to urobíte dostatočne skoro, máte po probléme. Pozor, ak idete na viac ako jednodňovku, náplasť nedávajte dolu, ale nechajte ju tam až sama neodpadne alebo do konca akcie, ak sa dá. Strhnutím náplaste by ste takmer naisto strhli aj jemnú kožu, čo by mohol byť aj koniec vašej viacdňovej túry.

Keď je otlak plne rozvinutý, je dilema, či ho prepichnúť alebo nie. Podľa mňa to nie je dobrý nápad z dôvodu možnej infekcie. Ak nie je otlak príliš veľký, prelepte si ho veľkým leukoplastom alebo veľkou Compeed náplasťou, topánku v dolnej časti dobre zatiahnite.

Do tohto štádia by ste sa však nemali dostať, ak ste sa venovali prevencii. V opačnom prípade máte asi zlé topánky alebo ponožky.

Ako riešite problémy s otlakmi vy? Podeľte sa v diskusii.

Diskusia
Ako nedostať otlaky na turistike 27/11/15 13:49 32 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Recenzia Alfa Knaus Advance – turistické polovičky do lesa Nízke turistické topánky orientované na lesné a lúčne terény s tuhšou podrážkou, no bez ambícií v skalnatom teréne. Syntetický zvršok s výraznou ripstopovou štruktúrou, okopová ochrana na špici, tuhá plastová päta, GoreTex membrána. Také sú v skratke topánky Knaus Advance pre mňa doposiaľ neznámej nórskej značky Alfa. 13/02/19 Ľubomír Mäkký Obutie
Rada Kde si požičať skialpy (prehľad požičovní) Láka vás skialpinizmus, no neviete, či vás bude baviť? Chcete najprv otestovať výbavu pred tým, ako sa rozhodnete, čo si kúpite? Či sa na pásy dostanete len zriedkavo a tak bude menej nákladné si zakaždým požičať? V takýchto prípadoch sa hodí požičovňa a preto sme pre vás pripravili prehľad trinástich požičovní na Slovensku – v mestách, ale aj pod kopcami. 06/02/19 Ľubomír Mäkký Začíname
Recenzia Dynafit HOJI – ľahké lyžiarky na skialp aj freeride Ľahké, pohodlné a ohybné na šliapanie a tuhé na zjazd. Mantra pri výbere lyžiarok na skialp. Niektoré sú skôr orientované na výšľap, iné na zjazd. Dynafit inštinktívne zaraďujeme medzi tie značky, ktoré kladú dôraz na výšľap. Viacerými modelmi v minulosti sa snažili dokázať opak – napr. pred pár rokmi Vulcan, či celý rad freeride lyžiarok. Aktuálna novinka Dynafitu vznikla v spolupráci s legendou freeridu Ericom Hjorleifsonom, ktorého prezývku nesú – HOJI. My sme ich skúšali minulú zimnú sezónu verziu Pro Tour v limitovanej snehobielej edícii. 30/01/19 Ľubomír Mäkký Obutie
Najnovšie články na titulke
 
Túra Večerná expedícia Nižný Slavkov – Hermanovce Po vyše ročnej prestávke som sa opäť rozhodol pre nočnú túru. Vhodnú trasu som chcel naplánovať tak, aby som z práce išiel rovno do východiskového bodu, prešiel nie veľmi dlhú trasu a aby som v relatívne prijateľnom čase došiel do cieľového bodu, keďže na ďalší deň som mal ísť opäť do práce. dnes Henrich Tomáš Branisko
Túra Zimný výstup na Veľký Vreteň s deťmi Kysuckí turisti niekoľkokrát do roka organizujú výstup na Veľký Vreteň. Počas Vianoc sa pravidelne organizuje štefanský výstup. Po vianočnej hostine je výlet na Vreteň výborná príležitosť spáliť nejaké kalórie, byť s deťmi dlhšie na vzduchu a trochu sa potrénovať. Koncom minulého roka práve v noci pred Štefanom nasnežilo. Ráno sa prebúdzame do zasneženej krajiny. Sneh napadol v pravú chvíľu. Do batohov balíme okrem jedla aj mačky a vyrážame. Ak budú dobré snehové podmienky a nebude sa šmýkať, vyšli by sme s deťmi až hore. Na výlet si treba vyhradiť 3 – 4 hodiny. Z Kysuckého Nového Mesta nás vedie na Vreteň zelená turistická značka. včera Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Správa Turisti, horolezci a skialpinisti: Aj my sme Tatry! Výzvu Aj my sme Tatry podporilo za 24 hodín viac ako 5000 ľudí. Podpisy pod hromadnú pripomienku proti navrhovanému návštevnému poriadku Tatranského národného parku (TANAP) začali zbierať Slovenský horolezecký spolok (SHS) JAMES, Klub slovenských turistov (KST), Slovenský vysokohorský turistický klub (SVTS) a Slovenská skialpinistická asociácia (SSA). 20/02/19 Soňa Mäkká Správy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ako nedostať otlaky na turistike 27/11/15 13:49 32 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.5 (0.1)