Hlavným rysom variča je horák s roštom oddelený od kartuše
Hlavným rysom variča je horák s roštom oddelený od kartuše Zatvoriť

Predstavenie Varič Meva Spider

Značku Meva poznáme ako tradičného výrobcu dvojhorákového kempingového variča, ktorý sa priskrutkoval na kovovú 2-kilogramovú tlakovú fľašu s propán-butánom. Túto sezónu rozšírili svoju ponuku aj o turistické variče jednoduchšej konštrukcie pre menej náročných. Používajú sa so štandardnými skrutkovacími plynovými kartušami normy EN417 so závitom typu 7/16 NS. Vyskúšal som model Spider, ktorý je zaujímavý tým, že je samostojný, kartuša sa pripája cez hadičku a stojí mimo variča. Konštrukcia je veľmi stabilná a preto vhodná aj na väčšie turistické nádoby.

Výrobca
Hmotnosť
190 g
Páči sa mi
stabilita pri varení, unesie aj väčšie a ťažšie nádoby, celkové vyhotovenie, skladnosť
Nepáči sa mi
nemá predohrev plynu, uvoľnené závity od výroby
Ostatné info
súčasťou dodávky je textilné vrecúško
Infocena
21 €
Obchody
mevako.sk/Varic-SPIDER-d4163.htm

Na začiatok sklamem fanúšikov českej produkcie, kempingové variče Meva sú vyrobené v Číne. Pod svojou značkou Meva predáva aj skrutkovacie kartuše, tie pochádzajú zas z Kórey.

Konštrukcia

Nosná konštrukcia je kovová, presný materiál však výrobca neudáva. Predpokladám, že ide o eloxovanú hliníkovú zliatinu. Na variči nie je žiadna plastová časť a preto je bezpečné použiť ho v kombinácii so závetrím, ktoré nie je súčasťou dodávky. Odporúčam prikúpiť. Trojica nožičiek, ktorá vytvára rošt, je sklopná. Nožičky sú tenké, perforované a na dolnom konci zahnuté, aby sa nezabárali do podkladu. Vďaka tomu, že sú tenké, sa dá varič použiť napríklad aj s hrncom JetBoil FluxRing 1.5L s výmenníkom tepla.

Horák má priemer približne 4,5 cm a vytvára širší plameň, a tým je vhodný na stredné a veľké turistické riady. Pri menších nádobách treba dávať pozor pri dávkovaní výkonu, aby sa plameň nedostal mimo nádobu. Vzhľadom na oddelenú konštrukciu variča mi však chýba predohrev plynu, čo by výkon variča zlepšilo v chladnom počasí. Keďže je kartuša počas varenia mimo samotného variča, môžeme ju zohrievať rukami alebo pretrepať pre zvýšenie tlaku. Pozor, vzhľadom na konštrukciu je neprípustné otáčať kartušu hore nohami pre zlepšenie výkonu, plyn sa musí odparovať ešte v kartuši.

Hadička s kovovým opletom je k variču aj ku kartušovému dielcu pripojená cez skrutkovacie spoje. Regulácia výkonu prebieha na kartušovom dielci a preto má mierne oneskorenie v porovnaní s reguláciou na variči. Výhodou ale je, že môžete mať okolo variča závetrie a pritom regulovať výkon.

Údaje výrobcu

Výkon: 3 kW,
Spotreba: 215 g/hod,
Maximálne zaťaženie roštu: 10 kg,
Váha: 190 g.

Skúsenosti z terénu

Počas babieho leta v Tatrách som si povedal, že nepôjdem od chaty k chate kvôli občerstveniu, ale vezmem si varič, balíček pomaly expirujúceho lyofilizovaného jedla a nejaký čaj a vychutnám si stravu pekne von, mimo davov, niekde za kameňom. Stačila aj malá termoska na čaj, veď potokov je dosť, a tak si uvarím čerstvý čaj, keď mi dôjde. Bol to dobrý nápad, túru som si výborne vychutnal.

Oddelená konštrukcia variča sa mi páči, lebo nádoba s vodou je umiestnená nižšie a ľahšie sa hľadá závetrie za kameňom. Zároveň stabilita je oveľa lepšia a celok varič-nádoba nebalansujú s hrozbou obarenia svojho (nepozorného) majiteľa. Už v miernom vetre som však oľutoval, že som nepribalil závetrie, ktoré mám k benzínovému variču. Veľmi by sa hodilo. Pri regulácii výkonu som musel dávať pozor, aby sa plameň vo vetre na jednej strane nedostával mimo hrnca.

Pred prvým použitím – našťastie ešte doma – som zistil, že niektoré závity nie sú dobre zatiahnuté a všetko som dobre popriťahoval. Takáto nedbanlivosť výrobcu sa mi nepáči. Následne som počas používania samovoľné uvoľnovanie závitov nezaznamenal.

Na variči som ohrieval iba vodu, žiadne plnohodnotné jedlo som nevaril. Na to som príliš lenivý a ani času toľko nebolo. Používam hrniec JetBoil FluxRing 1.5L s priemerom dna cca 17 cm a veľkostne ide o dobrú kombináciu. Využiteľný objem cca 1,2 litra bol ideálny na jedno vrecúško jedla RealTurmat a čaj do 6 dl termosky. Von bolo asi 10 °C a tiež fúkalo, voda však zovrela pomerne rýchlo. Tiež má na tom podiel hrniec s výmenníkom tepla.

Môj prvý dojem z variča je prevažne pozitívny, najmä berúc do úvahy veľmi priaznivú cenu (21,- €). Top produkty s podobnou konštrukciou stoja aj trikrát toľko a sú určené pre extrémnejšie použitie.