V Malej Fatre sprístupnili Belianske skaly

31.10.15
V chránených územiach sa nestáva často, že by pribúdali lokality, ktoré sa sprístupňujú širokej verejnosti. Skôr zanikajú turistické trasy ako by sa vytvárali nové. No existujú výnimky. Tento raz pre návštevníkov boli sprístupnené skaly nad obcou Belá, kam povedie v roku 2016 nová turistická značka.

V Krivánskej časti Malej Fatry sú populárne medzi skalolezcami Belianske skaly (domácimi nazývané tiež Belské skaly). Na jeseň 2015 bol vybudovaný drevený mostík cez Beliansky potok v Belianskej doline, tri vyhliadky na vrchole skál a reťaze na priechodnosť terénom k vyhliadkam.

Počas leta boli vyčistené chodníky ku skalám resp. výhľadovým bodom, lebo boli zarastené vegetáciou. Na jar 2016 budú pokračovať práce na úprave chodníka a pribudne turistické značenie so smerovníkmi. O sprístupnenie lokality sa zaslúžili Oblastná organizácia cestovného ruchu Malá Fatra, ktorá financovala projekt vo výške takmer 6 tisíc eur a iniciatíva vyšla tiež od správcu kempu v Belej.

Dôvodom na úpravu okolia skál bol živelný prístup návštevníkov bez premostenia Belianskeho potoka a navyše lezecký terén sa nachádza na území Národného parku Malá Fatra, tak neusmernený pohyb osôb nebol v súlade s ochranou prírody a krajiny, aj keď skaly sú medzi vyhradenými lezeckými terénmi na základe návštevného poriadku národného parku.

Skalné vápencové zoskupenie tvoria štyri lezecké sektory (I - IV) a odteraz sú prístupné nielen pre lezcov, ale tiež pre peších výletníkov, keďže ponúkajú pekné výhľady do Žilinskej kotliny a na okolité horstvá.

V Malej Fatre sprístupnili Belianske skaly 26/06/16 05:26 2 príspevky

Reportáž Javornícka stovka – minúta po minúte Dnes o 7:30 odštartoval v Čadci na Námestí slobody 4. ročník ultra trailu a diaľkového pochodu Javornícka stovka. Podujatie predstavuje možnosť vyskúšať si svoju vytrvalosť na náročnej trase s dĺžkou 105 km a celkovým stúpaním 4480 m. Časový limit pre absolvovanie trasy je 28 hodín. 08/10/16 Redakcia Reportáže
Reportáž Rýchlik Zoška – Bratislava: minúta po minúte Rýchlik Zoška – Bratislava vznikol v roku 2013 s cieľom spojiť bežeckú a turistickú komunitu, ako aj milovníkov krás tohoto západoslovenského pohoria. Výnimočnosť podujatia spočíva nielen v jeho rôznorodosti a priateľskej atmosfére, ale najmä v tom, že sa snaží poskytnúť udržateľnú komunitnú alternatívu k rastúcemu počtu komerčných športových podujatí v okolí Bratislavy. Zároveň ide aj o protipól k rastúcej náročnosti krosových behov a horských ultramaratónov, keďže profil trate a jej dĺžka sú ideálne tak pre skúsených borcov (ako tréning na ťažšie a dlhšie behy), ako aj pre začiatočníkov. Aj my sme bežci a turisti, vnímame v komunite záujem o spoločný pohyb v prírode a spoločné tréningy. Budeme veľmi radi, ak si s nami prídete zabehať či prejsť trasu Rýchlika v prvú septembrovú sobotu a prinesiete si so sebou úsmev a dobrú náladu. 03/09/16 Redakcia Reportáže
Reportáž Tatranská šelma Ultra 2016 – minúta po minúte Unikátne preteky v horskom behu a jediné svojho druhu vo Vysokých Tatrách – to je Tatranská šelma Ultra. Pretekári vyštartovali od bývalej Važeckej chaty (Tri Studničky) o 8:00 a budú traverzovať všetky doliny Vysokých a Belianskych Tatier, aby dorazili do cieľa v Ždiari. V najvyšších miestach trate dosiahnu nadmorskú výšku cez 2000 m. Čakajú ich krásne lesné chodníky ale aj drsná tatranská žula. Sledujte ich prebežné časy v tomto článku. 20/08/16 Redakcia Reportáže

Prístrešok Hačavská studňa pri Miglinci Na planinách Slovenského krasu je málo možností prenocovať pod strechou. Hlavne v daždivom počasí preto poteší každá strieška. Pri potulkách Jasovskou planinou som natrafil na malú chatku, ktorej veranda môže poslúžiť pocestným ako núdzový nocľah. Chatka stojí v príjemnom prostredí planiny a mohutný dub pri nej doslova láka, aby si pútnik pri ňom oddýchol. dnes Viktor Baláž Slovenský kras
Túra Okolo Kostolian pod Tribečom Zdenči na Hikingu opísal trojdňovú vandrovku podhorím Tribeča. Keď som na mape sledoval jeho trasu, padla mi do oka trojica kopčekov severne od Kostolian pod Tribečom. Pahorky nie sú vysoké, mali by byť už bez snehu, tak som sa rozhodol, že ich obehám. Vlani som bol na neďalekom Člnku, na ktorom je nádherná kremencová skala. Dúfal som, že na týchto kopčekoch budú ďalšie. Aj boli. včera Martin Knor Tribeč
Reportáž Na 60. km Leteckej stovky - Duchonka Letecká stovka – úvodné podujatie stovkárskej sezóny, prvá možnosť v tomto roku na získanie bodov do Slovenskej Ultratrailovej Ligy, spomienka na Vlada Švancára, pôvodného organizátora Leteckej stovky, ktorý tragicky zahynul v r. 2014 a zároveň prebehnutie sa prostredím Považského Inovca. Limit na splenenie trasy - 24 hodín - však naznačuje, že toto podujatie môže predstavovať výzvu aj pre pomalších – diaľkoplazov (turistov). 23/03/17 Valéria Jurkovská Reportáže

V Malej Fatre sprístupnili Belianske skaly 26/06/16 05:26 2 príspevky
    • Malá Fatra - Krivánska Fatra: ústie Belianskej doliny
    • Žilina (vlak, bus) - Belá (bus)