Silueta rozhľadne
Silueta rozhľadne Zatvoriť

Extra Nová rozhľadňa Terchovské srdce na Oblaze

Nad obcou Terchová pribudla na vrchu Oblaz v Kysuckej vrchovine nová, 30 metrov vysoká rozhľadňa s názvom Terchovské srdce, spolu s náučným chodníkom, ktorý k nej vedie. Vyhliadková veža bola otvorená v stredu 28. októbra tohto roku.

Kysucká vrchovina - vrch Oblaz
Žilina (vlak, bus) - Terchová (bus)
609 m n. m.
celoročne prístupné

O rozhľadni

Autorom návrhu rozhľadne je známy umelec a ľudový architekt Alojz Mucha. Rozhľadňa na vrchu Oblaz stojí presne na mieste, kde bola vo filme Jánošík umiestnená šibenica. Tú má svojim tvarom pripomínať aj rozhľadňa. Základné piliere veže sú umiestnené na každú svetovú stranu a ramená tak majú tvoriť pomyselnú šibenicu. A prečo sa rozhľadňa volá Terchovské srdce? Inšpiráciou pre autora bola terchovská pieseň s veršami: „To terchovské srdce na dvoje sa delí, jedna strana plače, druhá sa veselí...“.

Ako sa k rozhľadni dostanete?

Rozhľadňa je dobre viditeľná pri príchode do Terchovej v smere zo Žiliny. Určite si ju všimnete. V centre Terchovej je potrebné pri supermarkete z hlavnej cesty odbočiť doľava do doliny Struháreň na smer Terchová-Šípková. Čoskoro po odbočení po ľavej strane za hasičskou stanicou pred penziónom Pod Oblazom uvidíte vľavo malý mostík cez potok. Tu je potrebné prejsť cez mostík a pokračovať ďalej spočiatku po asfaltovej ceste. Na tomto úseku cesta ku rozhľadni kopíruje modrú turistickú značku, vedúcu z centra Terchovej na Mravečník a masív Vojenného, takže sa môžete orientovať aj podľa nej. Čoskoro vpravo vo svahu uvidíte odpájajúci sa náučný chodník s tabuľami, smerujúci k rozhľadni na kopci vpravo. A tak modrú značku opustíte a smerujete po náučnom chodníku hore lesom, potom chodník prichádza na vrch Oblaz, ktorý je v blízkosti rozhľadne odlesnený.

Náučný chodník

Náučná trasa je budovaná v rámci projektu Spoločne k poznaniu a ochrane prírody, ktorý realizuje obec Terchová spolu s obcou Třanovice z Českej republiky. Na terajších tabuliach náučného chodníka, ktorý vytvára malé esíčko, si prečítate zaujímavé informácie o Malej Fatre – konkrétne o Chránenom vtáčom území Malá Fatra, o lesoch a ich živočíšnych obyvateľoch, či už sovách alebo dravcoch, či rysovi ostrovidovi a medveďovi hnedom. Z flóry sa text venuje významu mokradí a spomenuté sú chránené rastliny územia. Nájdete informácie o vodných tokoch. Posledná tabuľa náučného chodníka sa nachádza na vrchu Oblaz na úrovni základov rozhľadne. Prístup k veži po chodníku zvládnu, myslím, bez problémov všetky vekové kategórie, či už pomalším alebo rýchlejším tempom. Horný úsek chodníka na zákrute je pomerne strmý a ak bude chodník mokrý, vyžaduje väčšiu pozornosť, najmä v smere nadol.

Rozhľadňa

Na vežu sa vystupujete po schodisku, ktorého šírka umožňuje vystupovať jednému človeku hore a zostupovať druhému dolu. Teda ak sa stretnú, vedia popri sebe prejsť. Je potrebné byť opatrný. Pri postupe hore či nadol sa môžete držať zábradlia. Starší ľudia by ocenili vizuálne lepšie označenie samotných okrajov schodov, ktoré tak trochu splývajú, a tak sa treba pozerať pozorne pod nohy. Schody a podlahy sú totiž „deravé“, a teda pri výstupe vidíte celý priestor a konštrukciu pod sebou, čo nemusí byť každému príjemné. Na rozhľadni sú pre turistov dostupné nad sebou tri terasy. Do najvyššej, štvrtej, pod špicatým vrcholom rozhľadne, schody nevedú.

Výhľady

Vo výhľade z terás naokolo nič nebráni, vrcholce stromov sa končia nižšie. Z terás tak môžete obdivovať najmä samotnú Terchovú, ktorej dominuje jednoznačne kostol a cintorín. Z kopcov sa ponúka zahnutý Malý a rozložitý skalnatý Veľký Rozsutec, Boboty, Tiesňavy či Obšívanka a Sokolie. Výhľad na hlavný hrebeň Krivánskej časti Malej Fatry je obmedzený, bránia mu k rozhľadni bližšie kopce. Cez úzky vstup do Vrátnej doliny zbadáte predovšetkým Poludňový grúň a časť Stien. Z rozhľadne je pekne viditeľný aj Mravečník a z neho pokračujúci hrebeň až smerom na Kováčku, kadiaľ vedie spomínaná modrá turistická značka. Pupov je vidieť skôr z boku, jeho dlhý hrebeň je v uhle, v ktorom splýva. Vidieť aj prístupovú komunikáciu pre autá od Žiliny.

Rozhľadňa je svojou dobrou polohou, jednoduchou a pomerne rýchlou dostupnosťou bezpochyby dobrým tipom na zastavenie sa za výhľadmi, či už ste návštevník - turista a zastavíte sa tu po výlete, alebo miestny obyvateľ Terchovej a zavítate sem s rodinou v rámci nedeľnej vychádzky. Rozhľadňa je vhodnou zastávkou aj pre mamičky s deťmi, či pre starších ľudí, ktorí ocenia výhľad na Terchovú. Uvidíme, či v budúcnosti v blízkosti rozhľadne pribudne aj menšia infraštruktúra napríklad v podobe lavičiek, mapy popisujúcej výhľady, prípadne menšieho turistického prístrešku, ktoré tu zatiaľ nie sú.

Ďalšie informácie

Viac informácií o projekte Spoločne k poznaniu a ochrane prírody, v rámci ktorého bola rozhľadňa vybudovaná, nájdete na stránkach obce Terchová - Spoločne k poznaniu a ochrane prírody a Náučný chodník a rozhľadňa Terchovské srdce.