Extra

Nová rozhľadňa Terchovské srdce na Oblaze

08.11.15
Nad obcou Terchová pribudla na vrchu Oblaz v Kysuckej vrchovine nová, 30 metrov vysoká rozhľadňa s názvom Terchovské srdce, spolu s náučným chodníkom, ktorý k nej vedie. Vyhliadková veža bola otvorená v stredu 28. októbra tohto roku.

O rozhľadni

Autorom návrhu rozhľadne je známy umelec a ľudový architekt Alojz Mucha. Rozhľadňa na vrchu Oblaz stojí presne na mieste, kde bola vo filme Jánošík umiestnená šibenica. Tú má svojim tvarom pripomínať aj rozhľadňa. Základné piliere veže sú umiestnené na každú svetovú stranu a ramená tak majú tvoriť pomyselnú šibenicu. A prečo sa rozhľadňa volá Terchovské srdce? Inšpiráciou pre autora bola terchovská pieseň s veršami: „To terchovské srdce na dvoje sa delí, jedna strana plače, druhá sa veselí...“.

Ako sa k rozhľadni dostanete?

Rozhľadňa je dobre viditeľná pri príchode do Terchovej v smere zo Žiliny. Určite si ju všimnete. V centre Terchovej je potrebné pri supermarkete z hlavnej cesty odbočiť doľava do doliny Struháreň na smer Terchová-Šípková. Čoskoro po odbočení po ľavej strane za hasičskou stanicou pred penziónom Pod Oblazom uvidíte vľavo malý mostík cez potok. Tu je potrebné prejsť cez mostík a pokračovať ďalej spočiatku po asfaltovej ceste. Na tomto úseku cesta ku rozhľadni kopíruje modrú turistickú značku, vedúcu z centra Terchovej na Mravečník a masív Vojenného, takže sa môžete orientovať aj podľa nej. Čoskoro vpravo vo svahu uvidíte odpájajúci sa náučný chodník s tabuľami, smerujúci k rozhľadni na kopci vpravo. A tak modrú značku opustíte a smerujete po náučnom chodníku hore lesom, potom chodník prichádza na vrch Oblaz, ktorý je v blízkosti rozhľadne odlesnený.

Náučný chodník

Náučná trasa je budovaná v rámci projektu Spoločne k poznaniu a ochrane prírody, ktorý realizuje obec Terchová spolu s obcou Třanovice z Českej republiky. Na terajších tabuliach náučného chodníka, ktorý vytvára malé esíčko, si prečítate zaujímavé informácie o Malej Fatre – konkrétne o Chránenom vtáčom území Malá Fatra, o lesoch a ich živočíšnych obyvateľoch, či už sovách alebo dravcoch, či rysovi ostrovidovi a medveďovi hnedom. Z flóry sa text venuje významu mokradí a spomenuté sú chránené rastliny územia. Nájdete informácie o vodných tokoch. Posledná tabuľa náučného chodníka sa nachádza na vrchu Oblaz na úrovni základov rozhľadne. Prístup k veži po chodníku zvládnu, myslím, bez problémov všetky vekové kategórie, či už pomalším alebo rýchlejším tempom. Horný úsek chodníka na zákrute je pomerne strmý a ak bude chodník mokrý, vyžaduje väčšiu pozornosť, najmä v smere nadol.

Rozhľadňa

Na vežu sa vystupujete po schodisku, ktorého šírka umožňuje vystupovať jednému človeku hore a zostupovať druhému dolu. Teda ak sa stretnú, vedia popri sebe prejsť. Je potrebné byť opatrný. Pri postupe hore či nadol sa môžete držať zábradlia. Starší ľudia by ocenili vizuálne lepšie označenie samotných okrajov schodov, ktoré tak trochu splývajú, a tak sa treba pozerať pozorne pod nohy. Schody a podlahy sú totiž „deravé“, a teda pri výstupe vidíte celý priestor a konštrukciu pod sebou, čo nemusí byť každému príjemné. Na rozhľadni sú pre turistov dostupné nad sebou tri terasy. Do najvyššej, štvrtej, pod špicatým vrcholom rozhľadne, schody nevedú.

Výhľady

Vo výhľade z terás naokolo nič nebráni, vrcholce stromov sa končia nižšie. Z terás tak môžete obdivovať najmä samotnú Terchovú, ktorej dominuje jednoznačne kostol a cintorín. Z kopcov sa ponúka zahnutý Malý a rozložitý skalnatý Veľký Rozsutec, Boboty, Tiesňavy či Obšívanka a Sokolie. Výhľad na hlavný hrebeň Krivánskej časti Malej Fatry je obmedzený, bránia mu k rozhľadni bližšie kopce. Cez úzky vstup do Vrátnej doliny zbadáte predovšetkým Poludňový grúň a časť Stien. Z rozhľadne je pekne viditeľný aj Mravečník a z neho pokračujúci hrebeň až smerom na Kováčku, kadiaľ vedie spomínaná modrá turistická značka. Pupov je vidieť skôr z boku, jeho dlhý hrebeň je v uhle, v ktorom splýva. Vidieť aj prístupovú komunikáciu pre autá od Žiliny.

Rozhľadňa je svojou dobrou polohou, jednoduchou a pomerne rýchlou dostupnosťou bezpochyby dobrým tipom na zastavenie sa za výhľadmi, či už ste návštevník - turista a zastavíte sa tu po výlete, alebo miestny obyvateľ Terchovej a zavítate sem s rodinou v rámci nedeľnej vychádzky. Rozhľadňa je vhodnou zastávkou aj pre mamičky s deťmi, či pre starších ľudí, ktorí ocenia výhľad na Terchovú. Uvidíme, či v budúcnosti v blízkosti rozhľadne pribudne aj menšia infraštruktúra napríklad v podobe lavičiek, mapy popisujúcej výhľady, prípadne menšieho turistického prístrešku, ktoré tu zatiaľ nie sú.

Ďalšie informácie

Viac informácií o projekte Spoločne k poznaniu a ochrane prírody, v rámci ktorého bola rozhľadňa vybudovaná, nájdete na stránkach obce Terchová - Spoločne k poznaniu a ochrane prírody a Náučný chodník a rozhľadňa Terchovské srdce.

Nová rozhľadňa Terchovské srdce na Oblaze 24/11/15 05:42 10 príspevkov

Túra Zimný výstup na Veľký Vreteň s deťmi Kysuckí turisti niekoľkokrát do roka organizujú výstup na Veľký Vreteň. Počas Vianoc sa pravidelne organizuje štefanský výstup. Po vianočnej hostine je výlet na Vreteň výborná príležitosť spáliť nejaké kalórie, byť s deťmi dlhšie na vzduchu a trochu sa potrénovať. Koncom minulého roka práve v noci pred Štefanom nasnežilo. Ráno sa prebúdzame do zasneženej krajiny. Sneh napadol v pravú chvíľu. Do batohov balíme okrem jedla aj mačky a vyrážame. Ak budú dobré snehové podmienky a nebude sa šmýkať, vyšli by sme s deťmi až hore. Na výlet si treba vyhradiť 3 – 4 hodiny. Z Kysuckého Nového Mesta nás vedie na Vreteň zelená turistická značka. 21/02/19 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Túra Zimná rozprávka na Ľadonhore a Stenách Kysuckí turisti organizujú každý Silvester peší výstup na Ľadonhoru z Horného Vadičova a následný prechod Stien až do Kysuckého Nového Mesta. Tento rok sme na Silvestra bez detí, a tak je rozhodnuté. Ideme na Ľadonhoru a hrebeň Stien. Túto časť Kysuckej vrchoviny sme doposiaľ navštívili iba dvakrát – na jar a v lete, a tak je veru najvyšší čas si to tu obzrieť aj v zime. Bude to dôstojná rozlúčka so starým rokom 2018. 27/01/19 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Cyklotúra Ľubochnianska dolina s deťmi Po dvoch rokoch od našej prvej cyklonávštevy Ľubochnianskej doliny sa sem konečne vydávame aj s deťmi skúsiť prebicyklovať časť doliny. A tak ako doplnenie môjho prvého článku o doline by som chcela priniesť pár informácií, ako vyzeral prechod doliny na bicykloch s ratolesťami. Na cyklistiku si vyberáme pekný júlový deň, sobotu. Predpoveď hlási slnečné počasie, ktoré by nemal narušiť dážď ani búrky. Tak snáď to vyjde. Cieľ, respektíve miesto, kde sa budeme otáčať na spiatočnú cestu, určený nemáme. Uvidíme podľa toho, ako to budú zvládať deti. Je to naša prvá spoločná cyklonávšteva Ľubochnianskej doliny. 22/11/18 Jana Bílešová Veľká Fatra a Choč

Túra Na snežniciach po Schneealpe Túto zimu nasnežilo trochu viac ako obyčajne. V Štajersku sa nejaký čas držala lavínová 5-ka, a tak som obehával nižšie zalesnené kopčeky u nás. Lenže potom prišla perióda teplejšieho počasia s dažďom a na to niekoľko dní takmer bez zrážok. Na zajtra Nóri hlásia slnečno a bezvetrie. Konečne. Na túto chvíľu som čakal celú zimu. Ide sa na západ. dnes Martin Knor Svet
Túra Starohutský vodopád, prm. Žitavy, Veľký Inovec a Benát Kraj štálov v okolí Pohronského Inovca mám rada. Boli sme tu už viackrát a tieto lokality nesklamali v žiadnom ročnom období. Navrhli sme oblasť Športovému klubu Prameň Kováčová a Vlado vymyslel peknú trasu. Veľkým plusom bolo, že sme ju išli v najkrajšom jesennom období. včera Danka Tomášiková Pohronský Inovec
PR Keď je chôdza liekom, zábavou aj učiteľom Viacerí sa zhodujú na tom, že pešia turistika je ako druh terapie. A zo štatisticky je známe, že častokrát sa na dlhé púte a túry vydávajú práve ľudia, ktorí niečo nemajú vnútorne poriešené veriac, že toto je odpoveď. Veď si len spomeňme na Reese Whiterspoon z filmu Divočina. Prečo to robia? Pretože je známe, že príroda lieči. A tak sa za pochodu akosi lepšie riešia otázniky, ktoré si v sebe nesieme. 17/02/19 sponzorovaný článok

Nová rozhľadňa Terchovské srdce na Oblaze 24/11/15 05:42 10 príspevkov
    • Kysucká vrchovina - vrch Oblaz
    • celoročne prístupné
    • Žilina (vlak, bus) - Terchová (bus)